قسمت بیست و یکم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۰۱ قوس ۱۴۰۲

فصل سوم
رسانه
ویژه‌گی‌‎های یک رسانه خوب
یک رسانه خوب چه ویژه‌گی‌هایی می‌داشته باشد؟ کوتاه ترین پاسخ این خواهد بود که یک رسانه باید مخاطب پسند باشد. اما چون مخاطبان در سطوح مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تحصیلی و ذهنی قرار دارند که دارای عقاید گوناگون و برداشت‌های متفاوت از قضیه‌ها و حوادث اند، بنابر این نمی‌توان به یک پاسخ بسنده کرد، بلکه باید پاره‌ای از دلایل و مشخصات را مدنظر گرفت تا به اساس آن یک رسانه، خوب و معتبر نامیده شود.
یک رسانه را زمانی رسانه خوب می‌گویند که محتوی به‌تری داشته باشد، هم‌چنان اگر یک رسانه در دست‌رس مردم قرار گیرد از سایر رسانه‌ها متمایزتر است. رسانه‌هایی را مردم ترجیح می‌دهند که به وقت مشخص نشرات داشته باشند و یا به آن رسانه توجه بیش‌تر صورت می‌گیرد که بنیه اقتصادی‌اش قویتر باشد. ناگفته نماند که کارمندان مجرب و خوش نام نیز به اهمیت رسانه‌ها می‌افزایند و در اخیر رسانه‌هایی مخاطبان بیشتری دارند که نوآوری کنند.
محتوی
مخاطبان زمانی یک رسانه را ترجیح می‌دهند که بازگو کننده‌ی حقایق باشند. یعنی تمام اخبار، مطالب، برنامه‌ها و صفحاتش با حقیقت سر و کار داشته و آنچه در اختیار مردم قرار می‌دهد چیزی جز حقیقت نباشد. بنابر این یکی از ویژه‌‎گی‌های رسانه‌ی خوب حقیقت گویی است.
رسانه خوب در نشراتش دقت می‌نماید. این دقت هم در محتوی نظیر ثقه بودن خبر و گزارشات، پیام‌ها، منابع معتبر، املا و انشای مناسب، درست خواندن و صدای جذاب و در شکل ظاهری مانند صفحه آرایی، صدا بندی،‌ ترتیب تصاویر و رنگ‌ها می‌باشد.
موضوع دیگر عبارت از توازن است، طوریکه در اخبار توازن داشته باشند. موضوعات، گزارش‌ها،‌ اخبار، مصاحبه‌ها و مسایل را یک جانبه در اختیار مخاطبان قرار ندهند. اگر خبر پخش می‌کنند باید توازن در خبر را مراعات نمایند و اگر برنامه یا مصاحبه تهیه می‌کنند، باید در دیدگاه‌ها توازن وجود داشته باشد. یا به‌طور کل زیر بار گروه، حکومت، نهاد سیاسی و یا سازمان قرار نداشته و اگر از طرف مرجعی تمویل می‌شوند آن مرجع در نحوه‌ی نشرات و طرز ارایه آن دخالت مستقیم نداشته و مسلکی رفتار نماید.
ویژه‌گی یک رسانه خوب آن است که در کنار مسایل خبری و بحث‌های داغ سیاسی، صفحات و برنامه‌های آموزشی،‌ فرهنگی و تفریحی جالب نیز داشته باشد یا محتوی آن آمیخته با مسایل سیاسی، تعلیمی، خانواده‌‎گی اجتماعی،‌ تفریحی، ورزشی و اقتصادی باشد.
یک رسانه زمانی به اوج شهرت محبوبیت می‌رسد که به سنت، اعتقادات و ارزش‌های مخاطبانش باور عمیق داشته و صفحات یا نشرات آن در تضاد با دیدگاه‌های اکثریت جامعه قرار نگیرد.
مخاطبان ترجیح می‌دهند که رسانه به مشکلات شان پرداخته، نشرات آن با زنده‌گی مردم ارتباط مستقیم داشته و نیازمندی‌های معلوماتی شان را بر طرف سازد. این نیازمندی معلوماتی مانند اخبار، مسایل اجتماعی، خانواده‌گی، موضوعات روزمره و تفریحی می‌باشد و یکی دیگر از ویژه‌‎گی‌های یک رسانه خوب آن است که این مسایل را در نظر گیرد.
یک رسانه‌ی خوب، باید شناخت دقیق از مخاطبان داشته باشد و آن رسانه موفق است که در زمان مناسب به سروی‌ها و نظر سنجی‌ها بپردازد و مسئولین آن بدانند که مخاطبان شان چه می‌خواهند؟ مسئولین اگر رسانه خود را زبان مردم می‌دانند، باید نظریات مردم به‌گونه وسیع در آن انعکاس یابد و اگر پالیسی شان مسیر دهنده‌ی مخاطبان است، باید نیازمندی‌های آموزشی، سیاسی، اطلاعاتی مخاطبان را مرفوع سازند. پس رسانه‌ی خوب رسانه‌ای است که در لابه‌لای صفحات یا نشراتش به هر دو دیدگاه توجه داشته و محتوی مطالب خویش را به اساس دیدگاه مردم و پالیسی نشراتی خود عیار سازد.
یکی دیگر از ویژه‌‎گی‌های رسانه‌ی خوب آن است، تا طرز بیان و زبان معیاری داشته باشد. زبان معیاری یک رسانه زبان بسیار عالی و ادبیات کلاسیک یا شاعرانه نیست، بلکه از نگاه دستور زبان، انشا و بیان یا زیر نویس مطالب و عناوین در تلویزیون اشتباهات نداشته باشد.
یکی از پیش کسوتان ژورنالیزم به این باور است که متون رسانه‌های چاپی هرگز از اشتباهات املایی یا انشایی به‎ دور نمی‌باشد، ولی توجه شود تا عنوان کتاب، رساله یا مقاله اشتباهات املایی نداشته باشد. بنابر این تا حد ممکن کوشش گردد تا خبر، گزارش یا مطلب از اشتباهات املایی و انشایی در نوشتار، تلفظ و استعمال درست لغات در رسانه‌های صوتی و تصویری عاری باشد.
ادامه دارد…
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.