افغانستان دومین کشور قربانی تروریسم در جهان

گزارشگر:شنبه 29 عقرب 1395 - ۲۸ عقرب ۱۳۹۵

در تازه‌ترین گزارش فهرست جهانی کشورهای قربانی تروریسم که از سوی انستیتیوت اقتصاد و صلح تهیه شده‌، آمده است که در طول چند سال اخیر، افغانستان در سال ۲۰۱۵ بیشترین میزان خشونت‌ها را تجربه کرده و در جریان زدوخوردها با طالبان، نزدیک به ۱۸ هزار تن جان‌های‌شان را از دست دادند و این کشور در رده‌بندی جهانی کشورهای قربانی تروریسم، جایگاه دوم را گرفته است.
mandegar-3این انستیتیوت سالانه میزان فعالیت‌های تروریستی را در ۱۶۳ کشور که حدود ۹۹.۷ فیصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، مطالعه می‌کند و یک رده‌بندی جهانی از کشورهای قربانی این پدیده را می‌سازد.
در این گزارش آمده است: “از آن‌جایی که جامعۀ جهانی در سال ۲۰۱۵ توجه‌اش را بر جلوگیری از فعالیت‌های گروه داعش در عراق و سوریه متمرکز کرده بود، سال گذشته خون‌بارترین سال برای طالبان در افغانستان به ثبت رسیده است.”
در این گزارش هم‌چنان ذکر شده: “میزان کشتارهای تروریستی و کشتارها در میدان نبرد توسط طالبان در سال ۲۰۱۵ به‌طور چشم‌گیر افزایش یافته بود. کشتارهای ناشی از فعالیت‌های تروریستی ۲۹ درصد افزایش یافته بود که ۴۵۰۲ تن جان‌های‌شان را از دست دادند، هم‌چنان کشتارهای میدان نبرد به ۳۴ درصد افزایش یافته بود و اضافه از ۱۵ هزار تن در این درگیری‌ها کشته شدند”
گزارش رده‌بندی تروریسم در سطح جهانی نشان می‌دهد که تروریسم یکی از انواع خشونت‌های سازمان‌یافته و خطرناک است که فقط در چند کشور و از سوی گروه‌های کوچک انجام می‌شود. عراق، افغانستان، نایجریا، پاکستان و سوریه، پنج کشوری استند که بیشترین آسیب را از این ناحیه متقبل می‌شوند و در سال ۲۰۱۵ هفتاد درصد کشتارهای که با اعمال تروریستی اتفاق افتاده، در این کشورها بوده است.
در گزارش گفته شده است: “عملیات‌های نظامی در عراق توانست از میزان فعالیت‌های تروریستی بکاهد، ولی شدت خشونت‌ها در سوریه، یمن و افغانستان موجب شد که میزان کشته‌شدن مرتبط به اعمال تروریستی بلند برود.
گذشته از این، در مجموع نیز میزان کشتارها از ناحیۀ فعالیت‌های تروریستی به بالاترین حد آن رسیده و در مجموع در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۳۱۲ تن در نتیجۀ فعالیت‌های تروریستی جان‌های‌شان را از دست دادند که نظر به سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در افغانستان در پنج سال گذشته، هر سال تعداد قربانیان خشونت‌ها و حملات تروریستی نسبت به سال قبل آن در حال افزایش بوده است.
نظر به این گزارش، بیشترین حملات تروریستی در سال ۲۰۱۵ توسط طالبان انجام شده است و این گروه مسوول ۸۵ درصد از مجموع کشتارهای تروریستی در افغانتسان‌اند. این گروه در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۹۴ حمله تروریستی را انجام دادند که در نتیجۀ آن، ۵۴۰۲ تن کشته شده‌اند. نزدیک به نیمی از این حملات بر نیروهای پولیس صورت گرفته و نیمی از قربانیان این حملات را نیروهای پولیس تشکیل می‌دهد. در مجموع حدود ۵۴۳ حمله تروریستی بر نیروهای پولیس صورت گرفته که در نتیجۀ آن، ۲۲۵۹ پولیس کشته شدند.
در گزارش آمده است: “بیشترین این حملات را حملات مسلح تشکیل می‌دهد که بالای پوسته‌ها، ایست‌های بازرسی، گزمه‌ها و دیگر فعالیت‌های پولیس انجام شده و هم‌چنان ۳۰ حملۀ انتحاری نیز بالای پولیس صورت گرفته که در نتیجۀ آن، ۱۹۳ تن کشته شدند.”
هم‌زمان با این، نظر به سال‌های قبل، در سال ۲۰۱۵ حملات طالبان در ولایات شمالی بیست درصد افزایش یافته بود که این خود نشان دهندۀ حضور بیشتر طالبان در این ولایات است. در سال ۲۰۱۵ نزدیک به هزار تن در ولایات فاریاب، بغلان، جوزجان و کندز کشته شدند که نظر به سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته است.
برعلاوۀ طالبان، چهار گروه دیگر نیز مسوول انجام این حملات تروریستی در سال ۲۰۱۵ است. یکی از این گروه‌ها شاخۀ خراسان داعش است که ۴۷ حمله را انجام دادند و ۱۲۰ تن را کشتند. این گروه هم‌چنان مسوولیت حملۀ انتحاری بر تظاهرات در کابل که در آن، حداقل ۸۰ تن کشته شدند را نیز به عهده گرفتند.
قاچاق و فروش تریاک، بزرگ‌ترین منبع درآمد برای طالبان است و آمارها نشان می‌دهد که سالانه این گروه از راه قاچاق و فروش تریاک حدود ۲۰۰ میلیون دالر و یا بیشتر از آن به‌دست می‌آورد.
در گزارش آمده است: “هنوز هم افغانستان بزرگ‌ترین تولید کنندۀ مواد مخدر در سطح جهان است.”
در سال ۲۰۱۲ شورای امنیت سازمان ملل گزارش داده بود که درآمد طالبان به ۴۰۰ میلیون دالر افزایش یافته است و این گروه این پول را از طریق وضع مالیات، اخذ کمک‌ها، اخاذی‌ها و فروش مواد مخدر به‌دست می‌آورند. با افزایش نوزده درصدی میزان کشت و قاچاق مواد مخدر از سال ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۵ طالبان بیشتر از ۲۰۰ میلیون دالر از راه فروش تریاک به دست می‌آوردند.
در این گزارش آمده است که گزارش‌های وجود دارد که شورای همکاری کشورهای حوزۀ خلیج فارس مانند عربستان سعودی، کویت و امارت متحدۀ عربی از طریق گردآوری کمک‌های خیریۀ مسلمانان و دیگر نهادها، از طالبان حمایت مالی می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.