چه‌گونه بی‌کاری باعث خوشبختیِ آدم‌ها می‌شود؟

گزارشگر:چهار شنبه 26 قوس 1393 - ۲۵ قوس ۱۳۹۳

بخش سوم و پایانی

mnandegar-3یک پسرفتِ بزرگ نقطۀ پیشرفتِ او شد
تهیه‌کنندۀ تلویزیون بالتیمور به اپرا وینفری گفت که او اصلاً چهرۀ خوبی برای گوینده‌گی خبر ندارد. اپرا کار خود را به عنوان گویندۀ خبرِ عصر شروع کرد اما نتوانست در آن حرفه باقی بماند، چرا که تهیه‌کننده او را بی‌استعداد می‌دانست؛ البته چون داستان دردناکِ زنده‌گی اپرا را می‌دانست، از سر دل‌سوزی او را به یک گروه برنامه‌ساز ساخت شوهای روزانه معرفی کرد. قلب اپرا حسابی شکسته بود، این انتقال شغل از گوینده‌گی عصرانه به یک شوی روزانه پسرفتی بسیار بزرگ محسوب می‌شد، اما باید به زنده‌گی ادامه می‌داد. او در آن شوی روزانه بخشی به نام «مردم حرف می‌زنند» راه انداخت و همین نقطۀ پرتابِ او شد تا اپرا وینفری جایگاه خود را پیدا کند و موفق‌ترین برنامه را اجرا کند.
خودش به کارش ایمان داشت
بلومبرگ با پول کارهای پراکنده‌یی که می‌کرد، در تلاش برای تأسیس شرکت خودش بود و موفق هم شد؛ امروز او هجدهمین فرد ثروت‌مند امریکاست. مایکل بلومبرگ به عنوان یک شریک تجاری در بانک سالومون مشغول به کار بود، در سال ۱۹۹۸ آن‌ها مجبور شدند به خاطر رقبای قوی شرکت را بفروشند و کار را تعطیل کنند. حالا بلومبرگ با سرمایۀ نه چندان زیادش بی‌کار شده بود. او همان پول کم را برای شروع فعالیت مالی‌اش سرمایه‌گذاری کرد. امروز او یکی از ثروت‌مندترین مردان امریکا و البته شهردار نیویورک‌سیتی است.
وقتی استیو جابز از اپل اخراج شد!
استیو جابز خودش موسسِ شرکت اپل بود، اما در ۳۰ ساله‌گی توسط هیأت مدیرۀ شرکت اپل اخراج شد. علت اخراج وی از اپل بر سر اختلاف در استراتژی‌های آیندۀ شرکت با کسی بود که خودش چند سال پیش او را برای ادارۀ کمپانی استخدام کرده بود. هیأت مدیره هم از آن شخص حمایت می‌کند و جابز اخراج می‌شود. در واقع فرآیند اخراج جابز با معرفی نسل دوم رایانه‌های مک آغاز شد. این محصول که در سال ۱۹۸۵ رونمایی شد، در حد یک اسباب‌بازی مورد تمسخر قرار گرفت و بدترین برخورد ها نیز با جابز شد.
گرچه فکر کردن به موضوعات منفی در چند روز اول بعد از بی‌کاری آن‌هم اخراج از موسسه‌یی که خود جابز بنیان‌گذار آن بوده اجتناب‌ناپذیر و طبیعی بود، اما استیو خود را تسلیم این احساسات نکرد، بلکه سعی کرد احساسی والاتر را در خود تقویت کند: احساس از نو شروع کردن!
استیو جابز طی ۵ سال بعد، شرکتی جدید به اسم نکست بنیان گذاشت و پس از آن، کمپانی پیکسار را تأسیس کرد. پیکسار اولین و معروف‌ترین انیمیشنِ کمپیوتری دنیا را به اسم Toy Story به وجود آورد و در حال حاضر موفق‌ترین استودیوی تولید انیمیشن در دنیاست. جالب آن‌که بعد از مدتی اپل، نکست را خرید و جابز توانست دوباره در آن شرکت مشغول به کار شود و تکنولوژی ابداع‌شده در نکست هم انقلابی در اپل ایجاد کرد. ناگفته نماند که این اولین اخراج جابز نبود، او یک‌بار هم از دانشگاه اخراج شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.