وزارت زراعت: در برابر مافیای محصولات مرغ عقب‌نشینی نمی‌کنیم

- ۲۱ دلو ۱۳۹۷

mandegarماندگار: نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که او به هیچ قیمتی در برابر شبکه‌های مافیایی قاچاق محصولات مرغ‌داری به داخل کشور، عقب‌نیشنی نمی‌کند.
نصیراحمد درانی که دیروز در نخستین کنفرانس ملی انکشاف مرغ‌داری صحبت می‌کرد، گفت که گروه‌های مافیایی نمی‌توانند کنترل را به دست گیرند. در این کنفرانس که صدها تن از مسوولان شرکت‌های تولید کننده محصولات مرغ‌داری نیز حضور داشتند، آقای درانی افزود: «در پیش روی شما و هم پیش روی مطبوعات عزیز تعهد می‌سپارم که به هیچ قیمتی عقب‌نشینی نمی‌کنم، ولو این که به خاتمه‌ عمرم تمام شود».
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در اول ماه جدی امسال، واردات مرغ‌های پیر و گوشت‌های یخ‌زده به افغانستان را ممنوع کرد. این اقدام وزارت زراعت به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و هم‌چنین انکشاف صنعت مرغ‌داری در داخل خود کشور صورت گرفت.
برخی از مرغ‌داران می‌گویند که به دنبال اعلام ممنوعیت واردات مرغ‌های پیر در کشور، صنعت مرغ‌داری از حالت رکود خارج شده و رو به انکشاف گذاشته‌ است.
وزیر زراعت، آبیاری و مالداری هم‌چنین گفت هر گاه سکتور شرکت‌ها و فارم‌دارانی که در عرصه‌ی تولید محصولات مرغ‌داری فعالیت دارند به این وزارت تعهد دهند که تا طی چند سال به بیلانس تجارتی را در عرصۀ واردات محصولات مرغ‌داری تغییر آورده می‌‌توانند، او حاضر است که واردات محصولات مرغ‌داری را از بیرون کشور کاملاً ممنوع کند.
مردم افغانستان چقدر گوشت و تخم مرغ مصرف می‌کنند؟
اتحادیۀ ملی مرغ‌داران افغانستان، با ارایه‌ی گزارشی از میزان تولید و واردات محصولات مرغ‌داری در این کشور، می‌‌گوید که به طور اوسطه هر شهروند افغانستان سالانه به چهل بیضه تخم و شش‌ونیم کیلوگرام گوشت مرغ ضرورت دارند.
معروف ظفر رییس اتحادیه ملی مرغ‌داران، دیروز در کنفرانس ملی انکشاف مرغ‌داری در افغانستان که توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تدویر یافته بود، گفت که بخش اعظم این محصولات در داخل افغانستان تولید می‌شود. او گفت: «براساس سروی نهادها، هر شهروند افغانستان به طور اوسطه شش‌ونیم کیلو گوشت و چهل بیضه تخم مرغ در سال ضرورت دارند. ولی، بنا به ارقامی که ما از شرکت‌های وارداتی و تولیداتی داخلی جمع‌آوری کرده‌ایم، خوراکه هر نفر را ۸.۴۳ درصد گوشت تشکیل می‌دهد».
در همین‌حال، این اتحادیه از نزدیک شدن افغانستان به خودکفایی در زمینۀ تولید محصولات مرغ‌داری خبر داده می‌گوید که هم اکنون نزدیک به هشتاد درصد گوشت مرغ در داخل افغانستان تولید می‌شود. به گفتۀ این اتحادیه، افغانستان سالانه بیش‌تر از ۲۹۵ هزار متریک تن گوشت مرغ نیاز دارد که سالانه حدود ۲۱۹ هزار متریک تن آن در داخل کشور تولید می‌شود. همین‌طور سالانه حدود یک‌ میلیارد و ۱۶۰ میلیون بیضه تخم مرغ در افغانستان به مصرف می‌رسد و ۹۸۱ میلیون بیضۀ آن در داخل افغانستان تولید می‌گردد. هم‌چنین افغانستان سالانه به ۱۷۰ میلیون قطعه چوچه مرغ یک‌روزه ضرورت دارد و از این میان، ۲۱ میلیون آن در داخل کشور تولید می‌شود. هم‌چنین افغانستان سالانه ۵۶۴ متریک تن دانه مرغ نیاز دارد که ۲۹۰ هزار متریک تن آن در داخل کشور تولید می‌شود.
معلومات اتحادیۀ ملی مرغ‌داران نشان می‌دهد که در سراسر کشور ۸۶۵۹ فارم تولید مرغ گوشتی وجود دارند که از این میان ۶۲۴۰ فارم آن فعال اند و سالانه ۲۱۹ هزار متریک تن گوشت مرغ تولید می‌کنند. در افغانستان پانزده فارم تولیدکننده تخم نطفه‌دار وجود دارند که از این میان تنها هفت فارم آن فعالیت می‌کنند. این فارم‌ها سالانه ۲۴.۷ میلیون بیضه تخم مرغ‌ نطفه‌دار تولی می‌کنند. ۶۱۱ فارم در زمینۀ تولید تخم مرغ خوراکی نیز فعالیت دارند. هم‌چنین در سراسر افغانستان ۲۰ دستگاه تولیدکننده چوچه مرغ یک روزه نیز وجود دارند که از میان تنها هفت دستگاه فعال اند و سالانه ۲۱ میلیون قطعه چوچه مرغ یک‌روزه تولید دارند. هفت کشتارگاه مرغ نیز در افغانستان وجود دارند که ظرفیت تولید ۳۲۳ متریک تن گوشت مرغ را در یک‌شبانه روز دارند.
باوجودی که افغانستان در عرصۀ تولید محصولات مرغ‌داری به خودکفایی نزدیک شده، اما باآنهم سالانه ۷۶ هزار متریک تن گوشت مرغ به ارزش ۹۱۲ میلیون دالر واردات دارد. هم‌چنین در این کشور سالانه ۵۶ میلیون و هشت‌صد هزار بیضه تخم مرغ نطفه‌دار به ارزش ۷۵ هزار دالر وارد می‌شود. افغانستان سالانه ۸۱۸ میلیون بیضه تخم مرغ خوراکی نیز به ارزش صد میلیون دالر، ۵۱ هزار متریک تن مرغ زنده به ارزش ۴۹ میلیون دالر وارد می‌کند. هم‌چنین سالانه ۱۴۶ میلیون قطعه چوچه مرغ یک‌روزه به ارزش نزدیک به ۳۹ میلیون دالر وارد می‌شود.
دولت افغانستان به منظور رشد سکتور مرغ‌داری در این کشور، در اوایل ماه جدی امسال، واردات گوشت مرغ پیر را از بیرون این کشور به داخل ممنوع اعلام کرد. نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که این اقدام به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و هم‌چنین تقویت سکتور مرغ‌داری صورت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.