وزارت مبارزه با حوادث: بـرف‌بـاری‌ جـان ۱۶ تـن ر ا گرفتـه و ۲۰ تـن را زخمـی کـرده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۲ جدی ۱۳۹۸

مسوولان در وزارت مبارزه با حوادث طبیعی می‌گویند که در جریان برف‌باری شدید در ولایت‌های کشور ۱۶ تن کشته و نزدیک به ۲۰ زخمی‌ شده‌اند.
به گفتۀ آنان، برنامۀ فصلی مبارزه با حوادث در سه بخش تنظیم شده و پاک‌کاری شاهراه ولایت به ولایت در اولویت است.
این در حالی است که پس از برف‌باری و بارش شدید در برخی از ولایت‌های کشور تلفات انسانی را در پی ‌داشته و راه‌های مواصلاتی مسدود گردیده است.
mandegarاحمد تمیم عظیمی، سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی با اشاره با برف‌باری اخیر و تلفات ناشی از آن می‌گوید که پس از ۱۴ جدی در نتیجۀ برف‌باری‌های شدید، ۱۶ تن کشته و ۲۰ تن زخمی شده‌اند.
آقای عظیمی که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: این وزارت در هماهنگی نهادهای مربوطه آماده‌گی لازم را برای رسیده‌گی به ۱۱۶ هزار خانواده در فصل سرما دارد و ۱۱۳ قریه در ۲۷ ولایت که بیشتر متضرر هستند، زیر پوشش برنامه‌های ماست و بیش از ۷ ولایت در صدر جدول ولایت متضررین هستند و سایر در اولویت دوم و سوم قرار دارند.
سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی همچنان افزود که ۹۵ هزار خانوادۀ بیجا شده‌ در کشور است و این نهاد در هماهنگی با وزارت مهاجران و برگشت کننده‌گان ۶۹ هزار خانواده را تحت پوشش کمک‌های اداره اضطرار قرار داده است و برای پوشش بقیه خانواده‌های کمک‌های نقدی به ریاست‌جمهوری پیشنهاد شده و مورد تأیید قرار گرفته است.

قندهار
مسوولان در ولایت کندهار می‌گویند که به دلیل بارش سنگین در این ولایت تا کنون ۸ تن کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.
احمد بهیر احمدی، سخنگوی والی کندهار، گفته است که این اتفاق در ولسوالی‌‎های سپین بولدک و پنجوایی صورت گرفته وصدها تن دیگر خسارت مالی دیده‌اند.

هلمند
مسوولان در ولایت هلمند نیز می‌گویند که به دلیل سیل‌‎های ناشی از بارنده‌گی شدید در این ولایت، سه تن زخمی شده‌اند.
مسوولان محلی در ولایت هلمند با تأیید این موضوع گفته‌اند که در نتیجۀ جاری‌شدن سیل در ولسوالی کجکی این ولایت، سه نفر کشته شده‌اند و سه تن دیگر در نتیجۀ جاری‌شدن جان باخته‌اند.
عمر زواک، سخن‌گوی والی هلمند می‌گوید که بارنده‌گی‌ها در ولسوالی‌های کجکی از بامداد روز یک‌شنبه، ۲۲ جدی آغاز شده است.
آقای زواک همچنان افزود که شش نفر هم در نتیجۀ جاری‌شدن سیل در شهر لشکرگاه مرکز این ولایت زخمی شده‌اند.
سخنگوی والی هلمند همچنان گفت که ده‌ها منزل مسکونی هم به صورت قسمی و کلی بر اثر جاری‌شدن این سیلاب‌ها در شهر لشکرگاه و شماری از ولسوالی‌های دیگر هلمند از جمله کجکی و شهر لشکرگاه تخریب شده است.

هرات
در همین حال، مسوولان محلی در ولایت هرات می‌گویند که به اثر فرو ریختن سقف یک منزل در ولسوالی انجیل این ولایت ۹ کشته شده‌اند.
جیلانی فرهاد، مسوولان در دفتر سخنگوی ولایت هرات با اشاره به این موضوع می‌گویند که به دلیل ریزش برف‌باری سنگین در این ولایت شماری زیاد خساره‌مند شده‌اند.
آقای فرهاد گفته که تمامی شاهراه‌های منتهی به شهر هرات بر اثر برف‌باری سنگین مسدود شده است.
هم‌چنان، امین‌الله امرخیل، فرمانده پولیس هرات گفته است که تعدادی از راه‌های مواصلاتی در این ولایت ، از جمله ساحۀ «لخشک» در مربوطات شاهراه هرات – اسلام‌قلعه مسدود شده‌اندو شماری از مسافران گیرمانده‌اند.
این در حالی است که ریاست هواشناسی در خبرنامه‌یی هشدار داده که از تاریخ ۲۱ الی ۲۲ جدی احتمال وقوع باران شدید‌‌، برف باری سنگین و سیلاب‌های آنی در ولایات قندهار، هلمند، زابل، غزنی، پکتیکا، ارزگان، دایکندی، کابل،پروان، پنجشیر، بغلان، جلال آباد، خوست، غور، میدان وردک، لوگر، بامیان، فراه، هرات و بعضی قسمت‌های کنر و نورستان وجود دارد.
این خبرنامه می‌افزاید که مقدار باران در نقاط مختلف بین (۱۰ الی ۴۵) ملی متر و میزان برف (۱۰ الی ۵۰) سانتی متر پیش بینی میگردد.
همچنان این خبر می‌افزاید که احتمال وقوع سیلاب در بعضی از ولایات جنوب و جنوب غربی نیز پیش بینی می‌گردد.

پروان
شماری از باشنده‌گان، ولایت‌های پروان، کاپیسا و پنجشیر گفته اند که به اثر ریزش برف راه‌های مواصلاتی مرکز ولایت با ولسوالی‌های وقریه‌جات مسدود گردیده است.
باشندگان این ولایت‌ها گفته اند که آن‌ها نسبت مسدود بودن راه‌ها حتی نمی‌توانند بیماران‌شان را به شفاخانه برسانند.
از سویی هم، مسوولان محلی ادارۀ اضطرار این سه ولایت گفته‌اند که آماده‌گی‌های لازم برای رسیده‌گی به چالش‌های شهروندان روی دست دارند.
آنان تأکید کرده‌اند که اکمالات دارو و پاک‌کاری جاده‌های اصلی و فرعی به صورت جدی انجام می‌دهند.

بامیان
در نتیجۀ برف‌باری‌هایی که از شب یک‌شنبه گذشته به این‌سو در ولایت بامیان آغاز شده است، شاهراه کابل- بامیان به روی ترافیک مسدود است.
ریاست حفظ و مراقبت جاده‌های بامیان اعلام کرد که بر اثر برفباری و توفان شدید، مسیر بامیان – کابل در ساحه کوتل حاجی‌گک و نیز مسیرهای داخلی این ولایت مسدود شده ‌است.
مسوولان این ریاست گفته‌اند که برف‌باری توام با وزش باد در مسیر «کوتل قوناق»، «کوتل شاتو»، «کوتل اخضراتِ پنجاب»، «کوتل حاجی‌گگ» و مسیر‌ «پنجاب – پل بندشوی» جریان داشته و قرار پیش‌بینی‌ها ممکن است در طول روز شدت برف‌باری بیشتر شود.
این ریاست افزوده ‌است که عملیات برف‌پاکی توسط وسایط و ماشین‌های ریاست حفظ و مراقبت جاده‌های ولایت بامیان و شرکت‌های قراردادی در این ساحات آغاز شده‌ است.

غزنی
امان‌الله کامرانی معاون شورای ولایتی غزنی نیز گفته است که در اثر شدت سرما در این ولایت، چهار تن جان باخته‌ است.
به گفته آقای کامرانی در میان این چهار تن، دو سرباز پولیس بوده که در ساحه‌ دره قیاق ولسوالی چغتو جان باخته است‌.
در همین حال، یک غیرنظامی دیگر در ولسوالی ناهور و یکی دیگر در دشت قره‌باغ ولسوالی قره‌باغ، از شدت سرما جان باخته‌ است.
در جریان هفته‌ جاری هوای غزنی به شدت سرد شده و تا ۲۰ درجه سانتی گراد زیر صفر پایین آمده است.
برف باری‌های زیاد و سرد شدن هوا در کابل نیز مشکلات زیادی برای باشنده‌گان پایتخت ایجاد کرده است، بلند رفتن قیمت مواد سوخت، از جمله گاز و چوب و زغال سنگ باشنده‌گان پایتخت را به مشکلات زیاد مواجه ساخته است.
همزمان بااین، با ممنوعیت فروش زغال سنگ در کابل قیمت گاز مایع به شکل سرسام‌آوری بلند رفته است. هر کیلوگرام گاز مایع در این شهر ۸۵ تا ۹۰ افغانی به فروش می‌رسد. باشنده‌گان شماری از ولایات به شمول کابل از بلند رفتن بهای مواد غذایی در فصل سرما نیز شکایت دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.