۱۲ نکتـــه برای طرح گفت‌وگوی کوتاه و سودمند

گزارشگر:جواد حسن‌زاده / دو شنبه 2 حوت 1395 - ۰۱ حوت ۱۳۹۵

بخش نخست

mandegar-3بر اساس مکتوبات “دبرا فاین” نویسندۀ کتاب “هنر مکالمات کوتاه” توانایی برقراری ارتباط با دیگران از طریق گفت‌وگوهای کوتاه می‌تواند شما را به جاهای بالایی برساند. “فاین” در گذشته یک مهندس خجالتی بوده و در سمینارها و همایش‌ها داخل دست‌شویی پنهان می‌شده تا با دیگران برخوردی نداشته باشد و مجبور نشود که با آن‌ها صحبت کند. اما در حال حاضر، او یک سخنران حرفه‌یی است و معتقد است که قابلیت برقراری ارتباط با دیگران یک امر کاملاً اکتسابی است. “فاین” و همراهانش راهکارهای زیر را برای برقراری یک مکالمه کوتاه، مختصر و مفید به ما پیشنهاد می‌کنند:
۱) زمانی که آمادۀ ملاقات با شخصی می‌شوید، چند مطلب مشترک را در ذهن داشته باشید تا در مورد آن‌ها صحبت کنید و هم‌چنین چند پرسش نیز در ذهن داشته باشید تا آن‌ها را مطرح کرده و طرف مقابل را نیز به صحبت کردن وا دارید. اگر شخص مقابل را قبلاً ملاقات کرده‌اید، سعی کنید چیزهایی که از او به یادتان مانده را به میان بکشید. مثلاً علاقۀ مشترک‌تان به یک ورزش خاص و یا عضویت مشترک در یک مرکز خیریه.
۲) اولین فردی باشید که می‌گوید: “سلام.” اگر مطمین نیستید که طرف مقابل شما را به درستی به‌جا می‌آورد یا نه، خودتان را معرفی کرده و اسم‌تان را بگویید تا فشار و استرس کم‌تری را متحمل شود. به عنوان مثال این‌طور عمل کنید: “آقای کاظمی؟ من محمود احمدی هستم، از دیدن شما خوش‌بختم”. لبخند یادتان نرود و زمانی که فردی را ملاقات می‌کنید، حتماً با او دست بدهید.
۳) در زمان معارفه دقت کافی داشته باشید و سعی کنید نام‌ها را به خاطر سپرده و در طول مکالمه به کرات از آن‌ها استفاده نمایید.
۴) با بیان یک عبارت متداول کاری کنید تا طرف مقابل به صحبت کردن ادامه دهد و در نهایت هم یک پرسش کلی از او بپرسید.
۵) با توجه به حرف‌های او و نشان دادنِ واکنش‌های مثبت، از طرف مقابل پشتیبانی کرده و تمام حواس خود را به وی معطوف کنید. در تمام طول گفت‌وگو ارتباط چشمی را برقرار نگه دارید و هنگامی که فرد در حال صحبت کردن با شماست، سر خود را به این طرف و آن طرف نچرخانید و قسمت‌های دیگر اتاق را نگاه نکنید.
۶) بیشتر از آن‌چه حرف بزنید، گوش کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.