دیدبان حقوق بشر: تلفات ملکی در افغانستان افزایش یافته است

- ۲۲ دلو ۱۳۹۷

منبع: دیدبان حقوق بشر
برگردان: ابوبکر صدیق

مسوولان در دیدبان حقوق بشر می‌گویند که نیروهای امریکا و افغانستان آمار درست از تلفات ناشی از حملات هوایی را در دست ندارند. ممکن حملات سبب افزایش تلفات افراد ملکی شود.
گواهان رویداد می‌گویند که قربانیان حملات هوایی در ننگرهار و برخی از ولایت‌های دیگر از نظر نیروهای دولت و امریکایی پنهان می‌ماند.
mandegar
پاتریشا گوسمن گزارشگر ارشد، دیدبان حقوق بشر افغانستان می‌گوید: نیروهای امنیتی و دفاعی و نظامیان امریکایی با درنظر داشت قانون جنگ مسوول ارایه معلومات تلفات ملکی دارند. تنها در مصاحبه با باشنده‌گان و گواهان رویداد نمی‌توان به همۀ مسالۀ دست یافت.
نبود آمار و بررسی از تلفات ملکی که در اثر حملات‌هوایی جان‌باخته‌اند، می‌تواند نقض قانون جنگی باشد و سبب قربانی عدالت و افزایش خشم و بی‌باوری مردم نسبت به دولت افغانستان و امریکا شود.
دیدبان حقوق بشر از ماه نوامبر ۲۰۱۷ – اپریل ۲۰۱۸ با بیش از ۴۲ تن از قربانیان حملات هوایی و گواهان، در ولایت‌ها ننگرهار، هرات و کابل گفت‌وگو کرده است.
این نهاد، دریافته است که دولت افغانستان هیچ تلاش برای دریافت آمار دقیق از قربانیان حملات نظامی و هوایی ندارد و تنها با یک تأسف بسنده‌ کرده‌است.
در عین زمان، نیروهای امریکایی آمار تلفات ملکی را پایان نشان دادند، در حالی که هیچ پژوهشی پس از حمله در ساحه انجام نشده و تنها بر تصاویر و نوارهای ماهواره‌یی بسنده کرده‌اند.
دفتر معاونت سازمان ملل متحد، (UNAMA) گزارش داده است که پس از سال ۲۰۱۶ تلفات ملکی در اثر حملات هوایی نظامیان امریکایی و افغانستان افزایش یافته است. در ۲۰۱۷ یوناما گزارش داد که ۶۳۱ تن افراد ملکی تلف شده اند که از میان ۲۹۵ تن کشته و ۳۳۶ تن زخمی بوده است که ۷ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. این افزایش بی‌پیشینه پس از ایجاد سامانۀ بررسی در سال ۲۰۰۹ است. پس از سال ۲۰۱۵ تقریباً ۶ درصد از ۶۵ درصد تلفات جنگ با گروه‌های تروریستی را حملات هوایی مرتکب شده‌اند.
اخیراً افزایش تلفات ملکی اعتراضات دولت افغانستان و امریکا در پی داشته است. پس از پایان مأموریت جنگی ناتو در سال ۲۰۱۴، تیم‌ها برای بررسی تلفات ملکی ایجاد شد تا از تلفات ملکی گزارش دهند و بررسی کند.
دولت افغانستان مرکز توحید را برای درمان قربانیان جنگ و گزارشی‌دهی به ریاست‌جمهوری ایجاد کرده است. توحید اطلاعات تلفات ملکی را جمع‌آوری می‌کند، اما به شکل مستقل بررسی نمی‌کند. مسوول مرکز توحید به گزارشگر دیدبان حقوق بشر گفته است که پرسش‌هایی در مورد قضایایی پولیس، ارتش و یا امنیت ملی وجود دارد. برخی اوقات نهادهای بلندپایه، متوسط ولایتی برای تحقیق در مورد تلفات دستور می‌دهند.
این یک مرکز عامه نیست، دولت افغانستان هزینۀ اندکی برای زخمیان و خانواده‌ها شهدا می‌پردازد.
نیروهای امریکایی تنها به بررسی‌های داخلی بسنده می‌کنند، فرض بر این‌که این گزارش دقیقی از تلفات ملکی است.
گروه حمایت از قربانیان تلفات ملکی، نیروهای حمایت قاطع، به دیدبان حقوق بشر می‌گویند که به دلیل خطرات موجود افراد آنان نمی‌توانند به ساحه بروند و با شاهدان عینی دیدار کنند. این به یک مشق مانند مشق و تمرین نیروهای امریکایی در هر جای نیاز دارد. گروه گفته است که آنان بیشتر معلومات خود را از تصاویر موجود، نوارهای و یا منابع انسانی‌ می‌گیرند.
نیروهای مأموریت حمایت قاطع با تلاش برای مصاحبه با شاهدان عینی و محققان ‌می‌رسد که به یک بخش مهم از معلومات تلفات ملکی دسترسی داشته‌اند.
دولت افغانستان می‌تواند با افزایش بخش‌های آموزش قانون جنگ آمار را در دست بگیرد. نیروهای امریکایی به بررسی‌ها بیرونی، مانند شاهدان‌عینی و کسانی که به این بحث دسترسی دارند نیز انجام دهد.
بررسی‌ها ما نشان می‌دهد که در نتیجۀ حملات هوایی ده‌ها فرد ملکی تلف شده است. اما تلاش کوچکی برای بررسی انجام نشده است، گوسمن، می‌گوید که برای توقف قربانیان انسانی، نیروها افغانستان و امریکا به بررسی‌های بیشتر نیاز دارند تا کسانی که مرتکب این اعمال غیرقانونی شده‌اند، تحت بازجویی قرار گیرند.
دسترسی به بررسی تلفات ملکی در ننگرها
مرز یک ولسوالی ننگرهار پس از ۲۰۱۶ به شکل جدی مورد حملات نیروها امریکایی و افغانستان قرار داشته است، زمانی که داعش به دلیل عملیات نظامی ۲۰۰۹ – ۲۰۱۰ از پاکستان بیرون رانده شد و در این ساحۀ یک شاخۀ خود را بنیان گذاشت. داعش به شکل شدید در تمام این ولسوالی حاکم شد و مکاتب و کلنیک را بست و به حملات انتحاری در شهر جلال‌آباد، کابل و برخی از شهرها دیگر دست زد که جان بیش ازصدها افراد ملکی را گرفت.
پس از ماه جنوری ۲۰۱۷ نیروهای امریکایی حملات شدید هوایی را بر ولایت‌ شرقی ننگرهار روی دست گرفتند، در ماه دسمبر و فیبروری، دیدبان حقوق بشر در مصاحبه دریافت که این حملات تلفات ملکی در پی‌‌داشته است، اما هیچ گزارش از طرف نیروهای امریکایی‌ها و افغانستان منتشر نشد.
هسکه مینه ننگرهار
در دهم آگست ۲۰۱۷ گروه داعش یک دهکدۀ لی‌پاپین – ولسوالی هسکه‌مینه را در دست خود گرفتند. روزنه ۱۷ ساله به دیدبان حقوق بشر، گفت: ما فرض کردیک که نیروهای افغانستان‌ و امریکایی روز بعدی، عملیات می‌کنند، چند لحظه‌یی که از ساحه دور شدیم و من یک صدا را در آسمان شنیدم، پس چند دقیق من دور پرتاب شده بودم و زمانی که بلند شدم، جسد پدر و برادرم را دیدم، خاله و برادر زاده‌ام، زخمی شده بودند، اما من افگار بودم حرکت کرده نمی‌توانستم. آنان تلف شدند به‌خاطری که کسی نبود آنان را کمک کند، من برای چند ساعت آن‌جام ماندم، مردم قریه روزنه انتقال دادند.
اما یک روز بعد ۱۱ آگشت سخنگوی نیروهای ماموریت حمایت قاطع، گفت: نیروهای امریکایی یک موتر نیروهای داعش را در ننگرهار مورد هدف قرار دادند.
گروه تلفات ملکی، ماموریت حمایت قاطع به دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که در این حمله یک موترهدف قرار گرفته است و احتمال تلفات ملکی صفر بود.
روزنه در حالی که چشم و یک پایش زخمی بود به بیمارستان رسید، اما این معلوم نیست که بسستگانش هزینۀ‌یی را دولت برای زخمی ۵۰ هزار و برای کشته‌ها ۱۰۰ هزار می‌پردازد را به دست آوردند یا نه، چنانچه در ماه اپریل او در ننگرهار به کمک بیشتر نیاز داشتند: من به دوش برادرم هستم، من فرض می‌کنم که ازدواج کرده‌ام، اما خشو و خسر فکر می‌کنند که نمی‌توانم، من بر آینده امیدی ندارم، اما اگر کمک شوم، شاید خوب شوم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.