مردم در برابر غنی: بـه جای حـل مشـکلات حـرف‌هـای کمپـاینی می‌زنیـد!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۲ دلو ۱۳۹۷

محمداشرف غنی دو روز پیش به ولایت ننگرهار سفر کرده بود. آقای غنی به ولسوالی‌های «غنی‌خیل» و «شینواری» رفت و در حضور مردم سخنرانی کرد. ارگ ریاست حکومت وحدت ملی با پخش خبری مدعی شده بود که آقای غنی برای حل چالش‌های مردم این منطقه و در مجموع ولایت ننگرهار به این ولایت سفر کرده است.
mandegarمحمداشرف غنی در سخنرانی‌اش در حضور شماری از باشنده‌گان منطقۀ غنی‌خیل و شینواری به جای این‌که به مشکلات و نیازمندی‌های مردم این منطقه و در مجموع ولایت ننگرهار بپردازد، به مخالفان سیاسی‌اش تاخت و بخش بزرگِ سخنرانی‌اش را به فعالیت‌های سیاسی خودش اختصاص داد.
در حالی که مردم این ولایت چشم‌به‌راه توجیه آقای غنی از وعده‌های عملی ناشدۀ حکومت به باشنده‌گان این منطقه و ولایت بودند، اما آقای غنی حرف‌های کمپاینی زد و به طالبان وعدۀ گشایش دفتر سیاسی در ننگرهار، کابل و قندهار داد. به همین دلیل، پایان سخنرانی آقای غنی با موج بزرگی از واکنشِ شدید حاضران مواجه شد.
باشنده‌گان غنی‌خیل و شینواری ننگرهار در پایان سخنرانی آقای غنی دست به اعتراض زده و نظم محفل را مختل ساختند. مردم می‌گفتند که باشنده‌گان غنی‌خیل و شینواری سال‌های درازی است که از دست افراد مسلح غیرمسوول، داعش و طالبان به ستوه آمده اند، اما آقای غنی با وعدۀ بررسی مشکلات و رسیده‌گی به آن، آنان را فرا می‌خواند و برای‌شان حرف‌های کمپاینی می‌زند.
مردم مدعی بودند که حین کارزارهای انتخاباتیِ سال ۱۳۹۳، آقای غنی به آنان وعدۀ تأمین امنیت داده بود، اما این وعده حتا پس از چهارسال حکومت او هم عملی نشدند.
همزمان بااین، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در واکنش به این حادثه گفته اند که مردم به شعور سیاسی رسیده اند و در برابر وعده خلافی‌های رهبران حکومت خاموش نمی‌مانند.
حسیب معترف، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است که ولسوالی شینواری از دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق کشور است، اما مردمش نشان دادند که از آگاهی بلندی برخوردار هستند.
آقای معترف به این باور است که مردم از مسوولان حکومت نان، امنیت و خدمات می‌خواهند، نه شعار، عوام‌فریبی و کمپاین انتخاباتی و وعده‌های دروغین. این کاربر فیسبوک در اخیر یادداشت‌اش آورده است: «برعکس از جامعه‌یی که مردمان آن برای رهبران شان کف می‌زنند، باید هراسید».
اعتراض باشنده‌گان غنی‌خیل و شینواری در برابر آقای غنی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، یک جوان پکتیایی از این ولایت به شهر هرات خود را رساند و در مراسم گشایش راه لاجورد، مراسم سخنرانی آقای غنی را اخلال کرد. این جوان رییس زازی نام داشت و مدعی بود که زمین‌های شان در ولایت پکتیا از سوی یک زورمند عصب شده و نهادهای امنیتی و عدلی و قضایی از بازگرداند آن عاجز اند.
رییس زازی اما از سوی مخافظان رییس حکومت بازداشت شد. خانوادۀ او ادعا کردند که رییس زازی در اثر لت‌وکوب محافظان ویژۀ محمداشرف غنی به حدی لت‌وکوب شد که چند بار غش کرد.
گفتنی است که بربنیاد قانون اساسی افغانستان، رییس‌جمهور شش ماه پیش از انتخابات، حق عزل و نصب در نهادهای دولتی را ندارد، اما از چندی به این‌سو با آنکه کمتر از کمتر از شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، محمداشرف غنی برخی چهره‌های ارشد امنیتی و سیاسی را برکنار و به جان آن‌ها چهره‌ها تازه گماشته است. در آخرین مورد هم، مسعود اندرابی به عنوان وزیر امور داخله از سوی آقای غنی گماشته شده است.
پیش از این نیز برخی از اعضای مجلس و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بودند که محمداشرف غنی از منابع دولتی و در تضاد با قانون، برای کمپاین‌های انتخاباتی‌اش استفاده می‌کند. در یک مورد، دبان شفافیت چندماه پیش گزارش تحقیقی نشر کرد و نشان داد که برخی از کارمندان ریاست دفتر محمداشرف غنی به ولایت‌ها سفر می‌کنند و خارج از بودجۀ دولتی به مردم وعدۀ عملی‌سازی پروژه‌های انکشافی و توسعه‌یی می‌دهد. دیدبان شفافیت گفته بود که این کار آقای غنی، کمپاین انتخاباتی می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.