۲۶ دلـو؛ روز نجـات ملـی

گزارشگر:عبدالخلیل مینوی - ۲۶ دلو ۱۳۹۷

۲۶دلو سالروز خروج نیروهای اتحاد شوروی سابق از افغانستان است که در تقویم کشور به عنوان روز نجات ملی مسما گردیده و می‌تواند یک نقطۀ عطف در تاریخ معاصر افغانستان باشد.
نیروهای اتحاد شوروی سابق به تاریخ ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷بعد از نو سال و چند ماه به اشغال افغانستان نقطۀ پایان گذاشته و روند خروج‌شان را از این کشور نهایی ساختند.
mandegarنیروهای شوروی سابق در ۶ جدی سال ۱۳۵۸ از راه زمین و هوا به افغانستان هجوم آوردند و این کشور را به اشغال خود در آوردند که با واکنش‌های سخت جهانی مواجه شد و در وجود مبارزات قهرمانانه و فداکارانۀ مردم افغانستان مجبور گردید که در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ دو باره از این کشور خارج گردد.
با آنکه اتحاد شوروی سابق به اساس یک موافقت‌نامۀ قلابی که به این موافقت‌نامه ژینو نام نهاده شده بود به خروج نیروهایش یک نام و هویت بخشید مگر مردم افغانستان آن را خروج و شکست ذلت‌بار می‌دانند که نتیجۀ خون‌بهای اضافه از دو میلیون شهید است که در مبارزات آزادی‌خواهانه و حق‌طلبانه در برابر شوروی سابق جان دادند.
شهروندان افغانستان با مبارزات دوام‌دار و شجاعانه شان توانستند ابر قدرت دنیا را به زانو در آورند و به این ترتیب نه تنها عظمت و هویت کشورشان را دوباره کسب کردند بل اردوگاه شرق که از سوی شوروی سابق رهبری می‌شد را متلاشی ساختند.
یادبود از ۲۶ دلو یادبود از جهاد و مقاومت در برابر استیلا خارجی، دفاع از ارزش‌های ملی و هویت اسلامی ملت است ک با دستان خالی مگر با ایمان قوی در برابر دشمن ایستاده شدند که حرف اول را در سیاست‌های جهانی و بازی‌های بزرگ جهانی می‌زند.
پیروزی به چنین یک دشمن یک دستاورد عظیم و افتخار بزرگ برای یک ملت فقیر مگر با عزت بود، توأم با رویاهای زیادی در میان مردم مجاهد افغانستان بود مگر حسادت و خواست‌های بلند در میان شماری از کشورهای منطقه و بعضی از حلقه‌های مجاهدین سابق باعث شد که ثمرات این پیروزی به تاراج برود و مجاهدین که خیال ایجاد یک حکومت موثر و با عزت اسلامی را داشتند با فتنه‌های بیرونی و مصایب و دسایس بیگانگان مواجه شوند.
یکی از این برنامه‌ها هیچ ساختن ارزش‌های جهاد بود که از سوی حلقه‌های استخباراتی بیرونی طرح و تطبیق شد و قربانی اولی آن مجاهدین و مردم افغانستان بودند این‌گونه برنامه‌های اغراض‌آمیز مجاهدین را در ساختن یک حکومت ناب اسلامی ناتوان ساخت و زمینه‌ساز جنگ‌های تنظیمی گردید مگر مردم مجاهد افغانستان با تعهد که دارند اجازه ندادند و نمی‌دهند تا ارزش‌های جهاد به معامله گرفته شود آنها برای بسیج مردم و ایجاد یک نظام مردم‌سالار همچنان متعهد باقی ماندند و اگر مداخلات بیرونی و دسایس بیگانگان نمی‌بود امروز موفقیت‌های زیادی نصیب این مردم می‌شد، مردم افغانستان معتقد به این امر اند که مقاومت و مبارزه همه وقت می‌تواند ارزش داشته باشد، آنها برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی که جهاد و مقاومت بخشی از آن است همچنان تعهد دارند و از این تعهد هیچ‌گاهی کوتاه نمی‌آیند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.