آخرین فرمانده شوروی سابق در افغانستان: مسعود «متعهد» بود و به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۷ دلو ۱۳۹۷

جنرال بوریس گروموف، فرمانده سابق نیروهای شوروی در افغانستان در نشستی با خبرنگاران افغانستان در روسیه می‌گوید که احمدشاه مسعود «مخالف اساسی» اتحاد جماهیر شوروی و فرد «شایسته‌یی» برای جهادِ افغانستان بوده است.
در نوارهایی که از این نشست در اختیار روزنامۀ ماندگار قرار گرفته، آقای گروموف می‌گوید: احمدشاه مسعود «همه‌گی» را می‌شناخت و «همه‌چیز» را «بسیار خوب» می‌فهمید. او به این باور است که مردم پنجشیر احمدشاه مسعود را خیلی دوست داشتند.
mandegarآقای گروموف در این دیدار بیشتر روی چگونگی خروج نیروهای ارتش سرخ از افغانستان صحبت می‌کند.
این فرمانده پیشین نیروهای شوروی در افغانستان، شهید مسعود، قهرمان ملی کشور را انسان «متعهد» می‌داند و می‌گوید: وقتی او وعده‌یی می‌داد، صددرصد به آن عمل می‌کرد.
جنرال گروموف می‌افزاید: «من با او یکبار پیش از خروج نیروها در سال ۱۹۸۸ ملاقات کردم. پیش از آن به یک‌دیگر نامه‌ها می‌نوشتیم و از طریق مخبران روان می‌کردیم. ما راجع به همه‌چیز توافق کردیم، همه مشکلات را حل و فصل کردیم، همکاری متقابل را سازماندهی کردیم تا کدام مورد غیرپیش‌بینی شده رخ ندهد. شفرهایی داشتیم، برعلاوۀ این، اطلاعیه‌ها را شفرسازی می‌کردیم، تا کدام کسی دیگر از نام احمدشاه مسعود استفاده نکند».
او اظهار می‌دارد که باری با احمدشاه مسعود در نقطۀ تقاطع سالنگ و پنجشیر دیدار کرده است. به گفتۀ گروموف: ما در حدود پنج دقیقه باهم گفت‌وگو و توافقات را تایید کردیم. بعد از آن اکثراً به هم‌دیگر نامه می‌نوشتیم. شِوارنادزی پافشاری می‌کرد تا پیش از خروج نیروها، وقتی که آخرین قطار از کوتل سالنگ عبور می‌کرد، باید بر احمدشاه مسعود ضربات قوی وارد می‌ساختیم که صورت گرفت. حتا در آن وقتی که ما ضربات وارد ساختیم، مسعود ضربۀ جوابیه نداد.
این جنرال روسی در این نوار از پیش‌دستی قهرمان ملی افغانستان در جمع‌آوری اطلاعات استخباراتی سخن می‌زند و می‌گوید که اگر بر آخرین ضربات ما پس از عبور از درۀ سالنگ احمدشاه مسعود پاسخ می‌داد، فاجعه رخ به میان می‌آمد.
جنرال گروموف کیست؟
دگرجنرال بوریس وسیولودوویچ گروموف، فرمانده لشکر ۴۰ ارتش سرخ در جنگ شوروی در افغانستان بود و پنج‌سال در افغانستان خدمت کرد. در زمان او، نیروهای شوروی از افغانستان خارج شدند. جنرال گروموف همچنین آخرین نیروی شوروی بود که افغانستان را با پای پیاده ترک کرد.
جنرال گروموف در افغانستان بیش از پنج‌سال سپری کرده و لقب قهرمان اتحاد شوروی را به پاس خدمت او در «جمهوری دموکراتیک افغانستان» دریافت کرده است. بعداً او به صفت والی ولایت مسکو ایفای وظیفه کرده و رهبری بزرگترین سازمان سابقه‌داران جنگ در روسیه، «برادری رزمی» را بر دوش داشت.
او با توجه به حضور نیروهای ناتو در افغانستان گفته که حضور نیروهای خارجی در افغانستان سودی ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.