هشدار سازمان ملل از وضعیت بشری مردم افغانستان

- ۰۷ دلو ۱۳۹۱

یک مقام سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر به وضعیت بشری مردم افغانستان توجه نشود، احتمال می‌رود که این کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی با مشکلات زیاد مواجه گردد.
سازمان ملل متحد می‌گوید که به هدف پاسخگویی به نگرانی سال‌های پس از ۲۰۱۴ میلادی، افغانستان نیاز به کمک‌های جدی جامعه جهانی دارد.
مسوولان این سازمان هشدار می‌دهند که اگر به این مساله توجه نشود ممکن افغانستان با مشکلات زیاد افتصادی مواجه گردد.
مارک باودن معاون نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان و مسوول هماهنگی کمک‌های بشری این سازمان به روز دوشنبه در یک نشست مشترک خبری با وزیر انکشاف دهات افغانستان گفت که به هدف پاسخگویی به همین نگرانی‌ها پلانی را ترتیب داده اند.
او گفت که طرح این پلان به همکاری حکومت افغانستان ترتیب داده شده و برای تطبیق آن نزدیک به پنجصد میلیون دالر نیاز می‌باشد.
آقای مارک باودن در مورد ویژگی‌های این پلان گفت: «افغانستان در پایین‌ترین سطح کمک‌های بشری قرار دارد.
دراین کشور در هر دو ساعت یک مادر در حین ولادت می میرد. این کشور در جهان سومین کشوریست که به کمک‌های زیادی بشری ضرورت دارد. ما باید کارهای زیاد را در زمینۀ بهبود تمویل برنامه‌های بشری در سال‌های آینده انجام دهیم. امید است این برنامه به خوبی عملی گردد.»
در همین حال، ویس برمک وزیر انکشاف دهات افغانستان بر تطبیق این طرح تاکید می‌کند.
آقای برمک می‌گوید که این پلان موازی با پروسۀ انتقال مسوولیت‌های امنیتی در آن عده از مناطق افغانستان عملی می‌شود که از دریافت کمک‌های بشری به دور مانده اند و از بیشترین سهولت‌های زنده‌گی محروم استند.
او گفت: فعلاً ما در مرحلۀ انتقال استیم و مرحلۀ انتقال تنها در بخش‌های نظامی صورت نمی‌گیرد ، پاسخگویی به حوادث نیز یکی از عناصر مهم کمک‌های بین‌المللی که به افغانستان صورت می‌گیرد، می‌باشد. در بخش خدمات بشری باید موسسات بین‌المللی خود را با افغانستان هماهنگ بسازند. ما از جامعۀ جهانی می‌خواهیم که ۴۷۱ میلیون دالر را به افغانستان بپردازند تا در جریان سال آینده حوادثی‌که در فصل‌های مختلف سال آن را پیش‌بین استیم، بتوانیم آماده‌گی لازم برای این حوادث داشته باشیم.»
از سوی دیگر، نماینده سفارت جرمنی در افغانستان که در نشست خبری روز دوشنبه نیز حضور داشت گفت که در کنار کمک‌های نظامی جامعۀ جهانی باید در بخش انکشاف بشری در این کشور نیز توجه نمایند.
او گفت که کمک به مردمانی که در مناطق دور دست افغانستان که از پایین‌ترین امکانات زنده‌گی برخوردار اند ضروری می‌‎باشد.
بر اساس گزارش‌ها، با وجود سرازیر شدن میلیون‌ها دالر کمک جامعۀ جهانی به افغانستان در یازده سال گذشته تاهنوز هم برخی از مناطق از حق دسترسی به معارف، خدمات صحی، زراعت و کاریابی محروم مانده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.