نتیـجه و پـایان نشستِ دوحـه همچنـان ناروشـن است

- ۱۸ حوت ۱۳۹۷

مذاکرات نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر در حالی وارد سیزد‌همین روزش شده که هیچ‌گونه جزییاتی از این نشست به بیرون درز نکرده است.
در خصوص موضوعات مورد بحث دو طرف در نشست قطر نیز معلومات متفاوت ارایه شده است. نماینده‌گان طالبان گفته‌اند که در این مذاکرات روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و قطع ارتباط با داعش و القاعده گفت‌وگو می‌شود.
mandegarطرف اما امریکایی گفته که چگونگی آغاز مذاکرات طالبان با حکومت و نیز برقراری آتش بس از موضوعات دیگر این نشست است.
جوزیف ووتل فرماندۀ عمومی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در نشست کمیتۀ نظامی سنای امریکا در مورد مذاکرات قطر گفته است که آقای خلیل‌زاد هر لحظه جزییات مذاکراتش را با محمداشرف غنی شریک می‌سازد.
ارگ هم گفته است که آقای خلیل‌زاد به شکل منظم با آقای غنی در تماس است.
در عین حال، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان گفته که توافق جامع صلح باید تضمین کند که هراس‌افگنی در آیندۀ افغانستان جایگاهی ندارد.
زلمی‌ خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در یک تویت تازه خود تأکید کرده که به یک توافق جامع صلح در افغانستان نیاز است.
آقای خلیل‌زاد گفته است: یک توافق جامع صلح باید تضمین کند که هراس‌افگنی جایگاهی در آیندۀ افغانستان ندارد.
این اظهارات آقای خلیل‌زاد در حالی است که او در رأس یک هیات امریکایی از ۱۳ روز به این طرف در دوحه پایتخت قطر سرگرم مذاکره فشرده با نماینده‌گان طالبان است.
خلیل‌زاد در یک تویت دیگرش گفته که موفقیت آینده افغانستان وابسته به مشارکت کامل زنان است.
او تأکید کرده است: «حقوق زنان باید در هر توافق‌نامۀ صلح محافظت شود و آنها باید بخش جدا ناپذیری از مذاکرات در داخل افغانستان باشند.»
از سویی هم، طالبان بر خلاف آنچه که واشنگتن اعلام کرده، گفته اند که در مذاکرات دوحه با نماینده‌گان امریکا هیچ گفت‌وگویی بر سر آتش‌بس در افغانستان و مذاکره داشتن با دولت کابل نداشته است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌یی اعلام کرد که در مذاکرات دوحه میان طالبان و واشنگتن درباره آنچه که او «جنبه‌های خارجی» جنگ در افغانستان خوانده بحث شده و این شامل خروج تمامی نیروهای اشغالگر از افغانستان و عدم اجازه به استفاده از خاک این کشور برای فعالیت‌های شبه نظامی در سطح بین المللی می‌شود. به گفته مجاهد، مسایل دیگری که دارای جنبۀ داخلی هستند و هیچ ارتباطی به امریکا ندارند در این نشست مورد بحث قرار نگرفتند.
رابرت پالادینو، یکی از سخنگویان دستگاه دیپلماسی امریکا چند روز پیش خلاف این مسأله را اعلام کرده بود. وی اظهار کرده بود که مسیئل مطرح شده در نشست دوحه حول چهار محور مرتبط با یکدیگر بوده که در هر گونه توافقی در آینده لحاظ خواهند شد که عبارت اند از: مبارزه در برابر تروریسم، خروج نیروهای امریکایی، گفت‌وگو میان گروه‌های مختلف افغانستان و آتش‌بس.
به گفتۀ ذبیح‌الله مجاهد، گفت‌وگوهای کنونی در بارۀ جزییات دو مساله‌ است که در آخرین دور از این مذاکرات مربوط به ماه جنوری بر سر آنها «پیش‌نویس یک توافق چارچوبی» به دست آمد و شامل خروج سربازان امریکایی از افغانستان و تعهد طالبان به جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان به عنوان پایگاهی برای تروریست‌ها می‌شود.
مذاکرات قطر ۲۵ ماه فبروری گذشته آغاز شد و مشخص نیست تا چند روز دیگر طول بکشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.