رسیدن به آرامشِ از دست رفته

- ۱۴ اسد ۱۳۹۸

بخش دوم و پایانی/

mandegarدوری از تکنالوژی
اگر می‌خواهید آرامشِ کامل را تجربه کنید، در طول ۲۴ساعت مدتی را به‌طور کامل از رسانه‌های اجتماعی به دور باشید. استفادۀ دایم از سایت‌هایی مثل فیس‌بوک و توییتر و حتا سایت‌هایِ اخبار می‌توانند به مضطرب‌شدنِ شما منجر شوند. تحقیقات نشان داده که بیشتر از دوسومِ استفاده‌کننده‌گان از رسانه‌های اجتماعی، به مشکلاتِ خواب دچار شده‌اند و ۲۵ درصد از آن‌ها به‌خاطر رفتارهای آنلاینِ خود، در روابط‌شان به مشکل برخورده‌اند. برای این‌که روزِ آرامی را تجربه کنید، برای ۲۴ ساعت حساب‌هایِ خود را ببندید. غیرفعال کردنِ حساب در این سایت‌ها بسیار آسان است و بعد از ۲۴ ساعت می‌توانید دوباره بدون نگرانی بابت از دست رفتن اطلاعات، آن را فعال کنید. توصیۀ من این است که اگر برای‌تان امکان دارد، حتا تلیفون همراه خود را هم در این روز خاموش کنید و تنها برای تماس‌های ضروری از آن استفاده کنید. در این روز سعی کنید به جای پیام کوتاه یا تماس‌های کاری، وقتی را با خانواده، دوستان و کودکان بگذرانید.

چه غذاهایی بخورید؟
رژیم غذایی تأثیرِ زیادی بر تنش و اضطرابِ شما دارد. وقتی شما استرس دارید، بدن‌تان هورمون کورتیزول آزاد می‌کند که باعث می‌شود سطح قند خونِ شما بالا برود. برای جلوگیری از سقوط قند خود باید غذاهایی که گلوکز را متعادل می‌کنند بخورید. مطمین شوید هر غذایی که مصرف می‌کنید، ۳ جزء مهم را داشته باشد: پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم. برای مطمین شدن از مصرف غذاهای ضداضطراب می‌توانید این برنامۀ غذایی را برای ۲۴ ساعت اجرا کنید.
ـ صبحانه: غلات صبحانه شامل جو دوسر، بادام، شاه‌دانه و شیر
ـ چاشت: کچالوی شیرین کبابی به همراه آووکادو
ـ شام: ماهی قزل‌آلا به همراه سالاد پالک و زردک

مدیریتِ تنفس
استرس تنها در ذهن شما نیست، بلکه روی بدن شما هم تأثیر مخرب دارد. می‌توانید این استرس را با تمرکز روی اندام‌هایی که بیشتر آسیب می‌بینند، کنترل کنید. شما می‌توانید این کار را با مدیریت تنفسِ خود انجام دهید. تنفس درست می‌تواند آکسیجن را به بدن شما وارد و کربن دی اکساید را خارج کرده و با این کار تقریباً بلافاصله سیستم عصبی شما را آرام کند. این تمرین تنفس ساده، روی بخش‌هایی از بدن شما که بیشتر از همه استرس را به خود جذب می‌کنند کار می‌کند؛ شکم، سینه و شانه‌ها.

بخش اول: شکم
در مورد خیلی از افراد، استرس به طور مستقیم روی معده تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث درد یا سوزش سرِ دل در آن‌ها شود. برای مبارزه با این تنش می‌توانید از تنفس شکمی استفاده کنید. دست خود را روی شکم بالاتر از ناف بگذارید و عمیق نفس بکشید. مطمین شوید که پر و خالی شدن هوا را زیر دست خود احساس کرده‌اید. وقتی نفس خود را داخل می‌کشید، باید ببینید که دست‌تان جابه‌جا می‌شود. سپس نفسِ خود را بیرون بدهید. بعد از چند بار باید احساس ناراحتی‌یی که در معدۀ خود می‌کنید، برطرف شده باشد.

بخش دوم: سینه
ممکن است استرس را در قفسۀ سینه حس کنید. خیلی از مردم هنگام اضطراب احساس تنگی در سینه یا قلب خود می‌کنند. با استفاده از تمرینات تنفسی، این بخش از بدن را هم می‌توان آرام کرد. دست‌های خود را روی سینه قرار دهید و سعی کنید از آن ناحیه عمیق نفس بکشید. با این تنفس، سینۀ شما باز می‌شود. موقع پُر و خالی شدن قفسۀ سینه، سعی کنید پشت‌تان را کاملاً صاف نگه دارید.

بخش سوم: شانه‌ها
این تمرین می‌تواند به کاهش اضطراب در شانه‌ها و سر و گردنِ شما کمک کند. خیلی از افراد هنگام اضطراب، احساس درد و گرفته‌گی در شانه‌ها و گردنِ خود دارند. این درد ممکن است به سر هم منتقل شود. سعی کنید از قسمت‌های بالای قفسۀ سینه خود نفس بکشید. این کار باعث می‌شود شانه‌های شما بالا و پایین برود. بعد از چند دقیقه، گرفته‌گی و تنش به مراتب کمتر خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.