رییس اجرایی: طالبان تغییر نکرده و هنوز در «هوای» گذشته اند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۰ حوت ۱۳۹۷

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که مردم افغانستان از «بعضی عرصه‌های ناروشن» گفت‌وگوهای صلح در دوحه تشویش دارند.
آقای عبدالله که دیروز، دوشنبه، ۲۰ حوت در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد همچنان افزود که جمهوری اسلامی و حفظ دستاوردهای افغانستان «غیرقابل گفت‌وگو» است. او گفت که طالبان تغییر نکرده و هنوز هم در هوای گذشته اند.
mandegarرییس اجرایی حکومت می‌گوید که در گفت‌وگوهای صلح، «حکومت» و «گروه‌های سیاسی» مسوولیت مشترک دارند تا از نظام افغانستان دفاع کنند؛ زیرا به گفتۀ او: این نظام به همه ربط دارد، دستاورد مردم افغانستان است و تنها راهی که برای ایجاد نظام وجود دارد، انتخابات است.
داکتر عبدالله با اشاره به این‌که در صورت نبود «برخی از اصول»، صلح معنا پیدا نمی‌کند، اظهار داشت که یکی از این اصول، اصل انتخابات و تداول قدرت از این راه است. رییس اجرایی به این باور است که جریان‌های سیاسی و حکومت دیدگاه‌های متفاوت دارند، اما در دفاع از نظام و کلیت نهاد دولت، هیچ اختلافی میان جریان‌های سیاسی، شخصیت‌های سیاسى و حکومت وجود ندارد.
آقای عبدالله بیان داشت که دفاع از نظام به معنای دفاع از رییس حکومت و رییس اجرایی نیست، بلکه «همه» اگر از جمهوری بودن افغانستان و از حق رأی مردم بگذریم، هیچ راه حلی که قابل قبول مردم افغانستان باشد وجود ندارد.
رییس اجرایی تأکید کرد که اصل جمهوریت در قانون اساسی تثبیت است و در این بخش معامله‌یی صورت نخواهد گرفت. این مقام حکومت وحدت ملی به این باور است که در فکر طالبان هنوز هم تغییر نیامده است و این گروه هنوز هم در «هوای» گذشته اند.
عبدالله اظهار داشت، طالبان باید بدانند که حکومت با تبلیغات و شیوه‌های مختلف کاری آنان آشنا است و این شیوه‌ها دیگر کاربرد ندارد، بناً باید این گروه صادقانه در پروسۀ صلح همکاری کنند. او در ادامه بیان داشت که وقتی صلح برقرار شود، نیازی به حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان دیده نمی‌شود، ولی همکاری‌های حکومت افغانستان با جامعۀ بین‌المللی ادامه خواهد داشت.
داکتر عبدالله به حملۀ اخیر به مراسم گرامی‌داشت از سالرزو شهادت عبدالعلی مزاری اشاره کرد و گفت، فارغ از این‌که کدام گروه مسوولیت این حمله را گرفته است؟ اما واقعیت این است که طالبان زمینۀ حضور گروه‌های تروریستی را در افغانستان فراهم کرده اند.
آقای عبدالله در بخشی از سخنانش از گزینش رهبری تازۀ کمیسیون‌های انتخاباتی یاد کرد و گفت که توقع عموم این است تا رهبری تازه باور مردم به پروسۀ انتخابات را اعاده کنند. رییس اجرایی تأکید کرد که کمیشنران جدید باید در برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار نقش عمده ایفا کنند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان نزدیک به دو هفته است که در شهر دوحۀ کشور قطر جریان دارد. هرچند به صورت پراکنده از جزئیات این گفت‌وگوها گزارش‌هایی نشر شده، اما به صورت رسمی جزئیات آن پخش نشده است.
در پنج دور گفت‌وگویی که بین نماینده‌گان امریکا و طالبان تا کنون انجام شده، حکومت حضور نداشته است. مسوولان ارشد حکومت بارها از طالبان خواسته اند تا با دولت افغانستان مذاکره کند، اما این گروه هر بار درخواست حکومت را رد کرده و حکومت را نامشروع خوانده است. طالبان همچنان گفته اند که غیر از حکومت، با هر گروه و طرف دیگر حاضر به مذاکره است.
از سویی هم، بنابر درخواست زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای پایان جنگ افغانستان، قرار است حکومت یک هیأت ملی گفت‌وگو کننده را برای مذاکره با طالبان معرفی کند که در آن، به شمول نمایندۀ حکومت، نماینده‌گانی از رسانه‌ها، جامعۀ مدنی، احزاب و جریان‌های سیاسی نیز حضور داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.