دادستـانی‌کُـل تمـامی پـرونـده‌هـای فسـاد انتخابـاتی را بررسی نکـرده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۱ حوت ۱۳۹۷

مسوولان در دادستانی‌کل می‌گویند که از آغاز برگزاری روند انتخابات پارلمانی تا کنون ۱۸۷ پروندۀ مرتبط به جرایم انتخابات از ۲۴ ولایت به این نهاد رسیده است.
در خبرنامه‌یی که دیروز از طرف دادستانی‌کُل به نشر رسیده است، آمده که از آغاز روند انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷ تا کنون ۱۸۷ قضیه از ۲۴ ولایت با مظنونیت ۳۸۶ تن، به این نهاد رسیده است.
mandegarمسوولان این نهاد همچنان می‌گویند که ۱۲ تن از مسوولان پیشین کمیسیون انتخابات ممنوع‌الخروج شده‌اند. اما در فهرستی که از طرف این نهاد نشر شده پنج تن، احمدشاه زمان‌زی، رییس پیشین دبیرخانۀ کمیسیون، اول‌الرحمان رودوال، رییس پیشین امور عملیاتی، عبدالعزیز صمیم، معاون امور عملیاتی، سیدابراهیم سادات، رییس تکنالوژی معلوماتی و زمری قلم‌یار، رییس عملیات ساحه‌یی این کمیسیون آمده است.
خبرنامه افزوده که بررسی‌های روی بیشتر این پرونده‌ها نهایی شده و دادگاه‌ نیز فیصلۀ خود را داشته در این مورد داشته است.
در خبرنامه افزوده شده که از مجموع این پرونده‌ها ۵۲ مورد تحت بررسی دادستانی‌کل قرار دارد و ۱۹ قضیه که شامل ۳۸ تن می‌شود، تحت جلب می‌باشند، ۳ مورد آن حفظ شده است و پنج قضیۀ دیگر به‌خاطر رفع خلاء و نواقص پرونده‌ها به نهادهای مربوط فرستاده شده است.
دادستانی‌کل گفته است که سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی، فروش استیکرهای انتخاباتی، جعل و تزویر تذکره و استیکرهای انتخاباتی، سرقت مواد حساس انتخاباتی، پنهان کردن اوراق رأی‌دهی، خرید و فروش تذکره‌های تابعیت، انتقال تذکره‌های جعلی استیکردار، تهدید و اعمال زور برای رأی‌دهی به نفع کاندیدای مشخص، اخلال و برهم زدن پروسۀ انتخابات، لت‌وکوب، استعمال رأی تقلبی و ثبت غیرقانونی تذکره،  از جرایمی است که در انتخابات پارلمانی سال جاری شامل می‎باشد.
مظنونان و متهمان این پرونده‌ها شامل کارمندان کمیسیون انتخابات، کارمندان دولتی، مسوولان امنیتی، فرماندهان محلی، متنفذان قومی، نامزدان مجلس نماینده‌گان، دانشجوان و افراد عادی می‌باشند. پرونده‌های رسیده به این نهاد ولایت‌های کندز، بغلان، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، کاپیسا، پروان، لوگر، پکتیا، پکتیکا، کندهار، بدخشان، پنجشیر، هرات، خوست، نیمروز، زابل، بامیان، ننگرهار، فراه و کابل را شامل می‌گردد.
دادستانی‌کُل اعلام کرده است که رسیده‌گی به این پرونده‌ها به اساس مادۀ ۴۲۲ تا مادۀ ۴۳۷ کود جزایی افغانستان که جرایم انتخاباتی پیش‌بینی کرده است، صورت می‌گیرد.
مسوولان در دادستانی‌کل به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که هیأت مؤظف در این نهاد روی پرونده‌های کمیشنران پیشین کمیسیون انتخابات، به شکل ‌جدی کار می‌کنند.
جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی‌کل می‌گوید که هیأت موظف این نهاد روی پرونده‌های اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی را بررسی‌های می‌کنند.
او گفت که در پرونده‌های این افراد، بحث‌های چون اختلاس، سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی وجود دارد.
او گفت که به شمول‌ رییسان کمیسیون‌های انتخابات ده تن دیگر از اعضای این نهاد که به دادستانی‌معرفی شده‌اند و در حالت ممنوع الخروجی قرار دارند.
آقای رسولی گفت که اعضای کمیسیون انتخاباتی به دادستانی‌ حضور یافته‌اند و بررسی‌ها توسط هیأت مؤظف دادستانی‌ روی پرونده‌های‌ آنان جریان دارد و برای جمع‌آوری مدارک و اسناد تلاش‌های جدی صورت گرفته است.
او گفت که دادستانی‌کل تلاش دارد تا به پرونده‌های مسوولان پیشین کمیسیون انتخابات با بی‌طرفی رسیده‌گی کند.
این در حالی است که کمیشنران پیشین و رییسان این نهاد در ماه دلو سال جاری از طرف محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی پس از توشیح قانون جدید انتخابات به دادستانی‌کل معرفی شدند. اما تا هنوز سرنوشت پرونده‌های این افراد روشن نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.