یوناما برای قربانیان ملکی کندز خواهان غرامت است

- ۰۵ حمل ۱۳۹۸

مسوولان در معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) یافته‌های ابتدایی شان در مورد تلفات ملکی در حمله هوایی کندز را منتشر کردند.
این نهاد دیروز دوشنبه، ۵ حمل با نشر خبرنامه‌یی مدعی شده است که بر‌اساس یافته‌های آنان، در حمله هوایی نیروهای بین‌المللی در کندز، ۱۳ فرد ملکی به شمول کودکان و زنان کشته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.
mandegar
یوناما در خبرنامۀ شان همچنان خواهان پرداخت غرامت به قربانیان ملکی حملات کندز شده است. در بخشی از خبرنامۀ یوناما در افغانستان آمده است: «مأموریت ما نگرانی جدی خویش را در رابطه به یافته‌های ابتدایی که نشان می‌دهد ۱۰ تن از کشته شده‌ها اطفال بودند، ابراز می‌دارد. آن‌ها جز از خانواده‌هایی بودند که توسط جنگ‌ها از مناطق دیگر کشور بیجا شده بودند».
یوناما گفته است: کار در مورد مشخص کردن تمامی تلفات ملکی در نتیجه عملیات‌های نظامی که همزمان با عملیات هوایی صورت گرفته است، ادامه دارد. این واقعه در همسایه‌گی تلوکه نزدیک به شهر کندز در جریان عملیات که توسط نیروهای طرفدار دولت در برابر طالبان در این ساحه ادامه داشت، صورت گرفته است.
در خبرنامه آمده است که یوناما از مسوولان ذیربط و جناح‌های دخیل در حملات هوایی خواسته است تا تحقیقات خود را در رابطه به این واقعه آغاز کنند و اقدامات فوری را به منظور حفاظت افراد ملکی اتخاذ کنند. در اعلامیۀ معاونت سازمان ملل در افغانستان گفته شده است که از طرفین تقاضا شده است تا نتایج یافته‌های خویش را نشر و غرامت لازم را برای قربانیان فراهم کنند.
به نقل از خبرنامۀ یوناما: «در گزارش سالانۀ حفاظت از افراد ملکی سال ۲۰۱۸، که در ماه فبروری ۲۰۱۹ منتشر شد، یوناما گزارش داده است که در سال ۲۰۱۸ در مقایسه به سال ۲۰۱۷ در تلفات افراد ملکی از اثر عملیات هوایی و عملیات جست‌وجو، افزایش شدید به عمل آمده است. در این گزارش اشاره شده است که عملیات عملیات‌های هوایی توسط نیروهای نظامی بین‌المللی و همچنین عملیات‌های جست‌وجو که توسط نیروهای امنیتی ملی افغانستان گروه‌های مسلح طرفدار حکومت انجام شده است، ۲۴ درصد افزایش در تلفات افراد ملکی توسط نیروهای طرفدار حکومت انجام شده است. یوناما نگرانی خاص خود را در رابطه به تلفات اطفال از سبب حملات هوایی که از سال ۲۰۱۴ بدین‌سو در حال افزایش است، ابراز می‌دارد».
در اعلامیه همچنان آمده است: «یوناما تمام طرف‌های منازعه را به حمایت از تعهدات شان براساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه جهت محافظت از افراد ملکی، از جمله تعهد آن‌ها به انجام همه اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از کشته یا زخمی شدن افراد ملکی، فرامی‌خواند.»
گفتنی است که حمله هوایی نیروهای مأموریت حمایت قاطع بامداد روز شنبه، سوم حمل در منطقۀ تلوکه از مربوطات شهر کندز انجام شده است. این حمله به هدف حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در نبرد با گروه طالبان صورت گرفته است. وزارت دفاع ملی نیز گفته است که هیأتی را برای بررسی این قضیه به آن ولایت فرستاده است.
در عین حال، سازمان ملل متحد در پنجم حوت سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که تلفات افراد ملکی در افغانستان افزایش یافته است. براساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳ هزار و ۸۰۴ نفر به شمول ۹۲۷ کودک در جریان خشونت‌های مسلحانه در افغانستان کشته شده اند.
سازمان ملل متحد گزارش داد که در سال ۲۰۱۸، ۷ هزار و ۱۸۹ نفر دیگر در افغانستان زخم برداشته اند. به گزارش این سازمان، این رقم نشان‌دهندۀ افزایش ۵ درصدی در تلفات غیرنظامیان نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی است. در سال ۲۰۱۷ میلادی در جریان خشونت‌ها ۳ هزار و ۴۴۰ نفر کشته و ۷ هزار و ۱۹ نفر دیگر زخمی شده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.