ده‌ هزار تن در پاکستان بازداشت شده‎اند

گزارشگر:دوشنبه 20 دلو 1393 - ۱۹ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3دولت پاکستان از دسمبر گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر را به ظن فعالیت‌های تروریستی بازداشت کرده است. قرار است دادگاه‌های جدیدی برای محاکمه‌ سریع این مظنونان برگزار شود و مجازات اعدام نیز باردیگر اعمال خواهد شد.
خبرگزاری آلمان به نقل از مقامات پاکستانی گزارش داد که بازداشت‌های گسترده‌ در راستای برنامه‌ ملی “مبارزه با تروریسم” در این کشور انجام شده‌اند. این طرح، پس از حمله‌ تروریستی خونبار طالبان به مدرسه‌ای در پیشاور، اجرا می‌شود.
در بیانیه‌ رسمی دولت پاکستان عنوان شده است که در کمتر از سه ماهی که از اجرایی‌شدن این قانون می‌گذرد، بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ حکم جستجوی خانه و مناطق تردد صادر شده است. نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفته است که این بخشی از تلاش برای “حذف کامل تروریسم و افراط‌گرایی از خاک این کشور” است.
بیش از شش هزار مورد از این دستگیری‌ها در ایالت خیبرپختونخوا انجام شد که پیشاور مرکز آن است. طالبان در این ایالت فعالیت گسترده‌ای دارد. ۵۰۵ نفر نیز در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان بازداشت شدند.
یک مقام مسوول که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری آلمان گفت، بعضی از این متهمان در دادگاه‌های نظامی محاکمه خواهند شد. به گفته‌ این مقام، دادگاه‌های نظامی تازه‌یی نیز به مجموعه‌ دادگاه‌های فعلی اضافه خواهند شد تا کار رسیدگی به اتهام و صدور حکم، سریع‌تر انجام شود.
این مقام اضافه کرد: اتهام‌های مظنونان بازداشت شده متفاوت است. اتهام‌ها از هرگونه ارتباط با تروریست‌ها تا تبلیغ و تلاش برای گسترش افراط‌گرایی و باورهای تروریستی را شامل می‌شود.
دولت پاکستان اواخر دسمبر گذشته و بعد از واقعه‌ تروریستی پیشاور اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ شبه‌نظامی عضو گروه‌های تروریستی را اعدام خواهد کرد. این در حالی است که مجازات اعدام در سال ۲۰۰۸ در این کشور لغو شده بود.
بخشی از افرادی که بازداشت شده‌اند، شهروندان افغانستان استند.
در همین حال، صدها خانوادۀ مهاجران افغانی از این کشور فرار کرده اند. آنها از ترس تعقیب پولیس پاکستان به ولایت های مرزی افغانستان پناه آورده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.