برخی از چهره‌های سیاسی و تکت‌های انتخاباتی: پاکستان دست از دخالت در امور افغانستان بردارد

- ۰۶ حمل ۱۳۹۸

mandegarماندگار: روزنامۀ ِاکسپرس تربیون، گزارش داده‌ که عمران‌خان نخست وزیر پاکستان خواهان تشکیل حکومت موقت در افغانستان شده‌ است.
برخی از چهره‌های سیاسی و تکت‌های انتخاباتی در افغانستان اما سخنان عمران خان را مداخلۀ مستقیم در امور داخلی افغانستان می‌دانند.
ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز این اظهارات را مداخلۀ آشکار پاکستان در امور افغانستان خوانده است.
عمراخان، نخست وزیر پاکستان روز یک‌شنبه در نشست با خبرنگاران گفته است که در افغانستان یک ادارۀ موقت ایجاد گردد، این می‌تواند به نزدیک شدن گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان کمک کند. این در حالی ا‌ست که دولت افغانستان برای ایجاد راه‌حل سیاسی در گفت‌وگوهای صلح تقلا دارد.
او که در دفتر کارش با خبرنگار صحبت می‌کرد، تأکید کرده است که به دلیل اعتراض دولت افغانستان از مذاکره با طالبان خود داری کرده است.
نخست وزیر پاکستان گفته است که گفت‌وگوهای صلح زمانی به موفقیت می‎‌رسد که یک ادارۀ مووقت در افغانستان تشکیل شود و بتواند یک انتخابات آزاد و شفاف را رهبری کند که تمام طرف در آن دخیل باشند. اما این ‌که تشکیل حکومت موقت در افغانستان چقدر زمان‌بر است، چیزی نگفته است.
این روزنامۀ پاکستانی نوشته که روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان توسط امریکا و پاکستان حمایت می‌شود، و نقش پاکستان در تشویق طالبان برای وارد شدن به میز گفت‌وگوهای صلح خیلی روشن است.
برخی از چهره‌های سیاسی و تکت‌های انتخاباتی، این سخنان عمران‌خان را مداخلۀ مسقیم در امور داخلی افغانستان می‌دانند.
محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، در واکنش به سخنان اخیر نخست‌ وزیر پاکستان، گفته است: «اظهارات عمران خان صدراعظم پاکستان، در بارۀ بهوجود آمدن حکومت موقت، دخالت آشکار در امور داخلی افغانستان است».
در اعلامیه‌یی که از طرف آقای اتمر به نشر رسیده است، اظهار نظر نخست وزیر پاکستان، خلاف عُرف و نُرم‌های دیپلماتیک و بین‌المللی خوانده شده و تأکید شده است: این سخنان به اصل حاکمیت ملل و تعیین سرنوشت توسط خود‌شان لطمه وارد می‌کند و علاوه بر اینکه حساسیت مردم را برمی‌انگیزد؛ به زمینه‌های همکاری دو کشور آسیب جدی وارد می‌کند.
همچنان، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور اظهارات عمران‌خان صدراعظم پاکستان را مداخله در امور کشور دانسته گفت:‌ ما با کشورهای همسایه و منطقه خواهان روابط نیک و استوار بر احترام متقابل هستیم بل مقابل از حکومت پاکستان و سایر کشورها هم می‌خواهیم تا بر اساس حُسن نیت و احترام دوجانبه از همچو اظهارات و مداخلات در امور داخلی افغانستان، تحت عناوین مختلف چون پیشنهاد ایجاد اداره موقت و مسایل مربوط به انتخابات ما ورزند.
این در حالی است که حکومت واشنگتن حدود شش ماه پیش زلمی‌خلیل‌زاد مشاور وزارت خارجۀ را به عنوان نمایندۀ گفت‌وگو کنندۀ صلح با طالبان گماشت. آخرین مذاکره طالبان با زلمی‌خلیل‌زاد در دوحه مرکز قطر حدود ۱۶ روز طول کشید، رسانه‌های گزارش داده‌اند در این گفت‌وگوی روی موضوعات چون خروج نیروهای بین‌‌المللی از افغانستان و استفاده نشده خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی تفاهم شده است.
پس از آن دولت افغانستان ادعا کرد که زلمی‌خلیل‌زاد در گفت‌وگوهای صلح افغانستان دور زده است. حمدالله محب که در نشستی در نیویارک گفت بود که زلمی‌خلیل‌زاد در تلاش ایجاد ادارۀ در افغانستان که خودش در رأس آن قرار داشته باشد. اما وزارت خارجۀ امریکا با استضاح مشاور شورای امنیت غنی، سخنان را حمله بر وزارت خارجۀ این کشوردانست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.