مسوول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا به مسوولان حکومت: رونـد دموکـراتیک افغـانستان نبـاید به هیـچ دلیـلی «گـروگان» گرفتـه شـود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۶ حمل ۱۳۹۸

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا دیروز سه‌شنبه، ۶ حمل به کابل آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد.
رهبران حکومت وحدت ملی در نشست‌های جداگانۀ خبری با بانو موگرینی، در مورد پروسۀ صلح، برگزاری انتخابات و همکاری‌های اقتصادی اتحادیۀ اروپا و افغانستان صحبت کردند.
mandegarرییس حکومت می‌گوید، از صلحی حمایت می‌کند که با دقت به پیش برود، زیرا اشتباه در این روند، پیامدهای زیان‌باری خواهد داشت.
رییس اجرایی حکومت بیان داشت که از مذاکرات «بین‌الاافغانی» حمایت می‌کند، اما مشکلِ کُندی این روند، خود طالبان و صادق نبود پاکستان است.
صلح به معنای بازگشت به گذشته نیست
فدریکا موگرینی در دیدار با داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت گفت که اتحادیۀ اروپا به صورت کامل از تلاش‌های صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت و پشتیبانی می‌کند.
بانو موگرینی اظهار داشت که اتحادیۀ اروپا بدون کدام اجندای پنهانی از روند دموکراتیک‌، حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان، حاکمیت قانون و رفاه و توسعۀ در افغانستان حمایت می‌کند.
به گفتۀ او: «راهی برای عقب‌گرد در افغانستان وجود ندارد و صلح به معنای پیشرفت و پاس‌داری از حقوق بشر و دستاوردهای سالیان اخیر است. اتحادیه اروپا مانند گذشته در کنار مردم افغانستان قرار دارد و به کمک‌ و حمایت خود از افغانستان ادامه می‌دهد».
بانو موگرینی گفت که صلح به مردم و نهادهای رسمی افغانستان مربوط می‌شود و هرگز به معنای بازگشت به عقب و فراموش کردن دستاوردهای ۱۸ سال گذشته نیست.
مسوول سیاستِ خارجی اتحادیۀ اروپا، دست یافتن افغانستان به صلح دایمی را وابسته به «مذاکرات بین‌الافغانی» خواند و گفت که اتحادیۀ اروپا از ادامۀ روند دموکراتیک و برگزاری انتخابات حمایت می‌کند و تلاش‌ها و آماده‌گی‌ها برای برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار باید ادامه یابد و روند دموکراتیک افغانستان نباید به هیچ دلیلی به «گروگان» گرفته شود.
بانو موگرینی در نشست دیگری با محمداشرف غنی گفت که زمینه‌سازی برای صلح در افغانستان مهیا شده است و باید این روند ادامه پیدا کند و آتش‌بس نیز برقرار شود. او که از پاکستان به کابل آمده است، اظهار داشت که پاکستان آمادۀ پشتیبانی از گفت‌وگوهای مستقیم طالبان و حکومت افغانستان است.
موگرینی می‌افزاید که مقام‌های پاکستانی پشتیبانی شان را از گفت‌وگوهای اخیر صلح در افغانستان اعلام کرده اند. او بیان داشت: «اگر انتخابات وجود نداشته باشد مذاکرات نیز وجود نخواهد داشت».
طالبان خود مانع صلح اند
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این دیدار گفته است که پایان جنگ افغانستان وابسته به «مذاکرات بین‌الاافغانی» و همکاری جدی و صادقانۀ پاکستان است. آقای عبدالله همچنان بیان داشت که طالبان خود نیز مانع آغاز «مذاکرات بین‌الاافغانی» هستند.
رییس اجرایی می‌گوید که حکومت وحدت ملی برای برگزاری انتخابات «شفاف و با اعتبار» تلاش می‌کند و قرار نیست روند دموکراتیک در کشور به خاطر تلاش‌های صلح متوقف گردد. به گفتۀ او: «تلاش‌های صلح و انتخابات دو روند جداگانه ‌اند و حکومت برای تحقق حق انتخاب براى مردم تلاش می‌کند».
در صفحۀ رسمی فیسبوک آقای عبدالله همچنان آمده است که در این نشست دو طرف در بارۀ آخرین تحولات سیاسی-امنیتی و وضعیت اقتصادی کشور و همکاری‌های متقابل میان اتحادیۀ اروپا و افغانستان صحبت کرده اند.
اشتباه در روند صلح، پیامد منفی خواهد داشت
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در دیدارش با مسوول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا بیان داشت که افغانستان در قلب آسیا است و تا زمانی که قلب آسیا دارای ثبات نشود، پروژه‌های بزرگ اقتصادی در منطقه عملی نخواهد شد.
آقای غنی افزود که صلح از راه گلوله، زور و تهدید برقرار نمی‌شود. به گفتۀ رییس حکومت وحدت ملی: مردم افغانستان از خشونتی رنج می‌برد که عامل آن تنها داخلی نیست. محمداشرف غنی به این باور است که کوچک‌ترین اشتباه در روند صلح، نتایج منفی در پی خواهد داشت.
او می‌گوید که مبنای سیاست خارجی افغانستان، ایجاد دیدگاه مشترک با همکاران و تغییر دیدگاه بی‌طرف به دیدگاه مثبت و دیدگاه منفی به دیدگاه بی‌طرف یا مثبت است.
رییس حکومت وحدت ملی خشونت در افغانستان را تنها «محصول داخلی» نمی‌داند و می‌گوید که خشونت و رنج مردم افغانستان، محصول شرایط بین‌المللی، منطقه‌یی و تضادهای جهان اسلام است و نیاز است همۀ این مسایل در روند صلح بادقت مدنظر گرفته شود.
محمداشرف غنی در اخیر سخنانش گفت که مهمترین موضوع در روند صلح، «ایجاد اجماع سیاسی» برای ختم جنگ است و به همین خاطر امروزه موضوع صلح در کشور به گفتمان ملی تبدیل شده و این گفتمان در چارچوب لویه جرگه مشورتی دوام خواهد کرد.
آقای غنی در حالی از به میان آمدن اجماع سیاسی برای پایان جنگ سخن می‌زند که تا کنون نیروهای سیاسی و احزاب، با روایت آقای غنی برای پایان جنگ افغانستان موافق نیستند. حکومت وحدت ملی همچنان تا کنون هیأتی از اقشار مختلف برای گفت‌وگوهای نزدیک قطر شکل نداده است. زلمی خلیل‌زاد از حکومت خواسته است تا برای گفت‌وگو با طالبان در آیندۀ نزدیک، هیأت چندقومی و چندفرهنگی ایجاد کند و به قطر بفرستد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.