سفیر امریکا در کابل: با طالبان فقط روی موارد مربوط به امریکا بحث شده است

- ۰۶ حمل ۱۳۹۸

ماندگار: جان‌بس، سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل در دیدار با مسوولان رسانه‌‎ها گفته است که به‌ جز در مورد خروج نیروهای امریکایی و قطع رابطه طالبان با شبکه‌های تررویستی، روی موارد سومی با طالبان توافق صورت نگرفته است.
آقای بس می‌گوید که هرگونه صحبت روی ایجاد حکومت موقت و موارد دیگر حق مردم افغانستان است و در گفت‌وگوی نماینده‌گان امریکا – طالبان روی آن بحثی صورت نگرفته است.
mandegarاو با ا شاره به گزارش‌های نشر در مورد توافق روی حکومت موقت گفت که این تبلیغات و «پروپاگندا» است و مردم باید تحت تأثیر آن قرار نگریند.
آقای بس، همچنان ادعای طالبان در مورد تشکیل حکومت موقت تبلیغات می‌داند و می‌افزاید که بحث تشکیل حکومت موقت تبلیغاتی است که از سوی طالبان راه‌اندازی شده و دولت امریکا بر حفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته در افغانستان در روند صلح تأکید دارد.
آقای بس با تأکید افزود که گفت‌وگوهای صلح با طالبان به معنای بازگشت افغانستان به گذشته نیست و دست‌آوردهای این کشور در نظر گرفته می‌شود.
به گفتۀ او، نماینده‌گان امریکا به نماینده‌گی از حکومت، قانون اساسی و مردم افغانستان با طالبان بحث نمی‌کنند و در این زمینه شهروندان افغانستان خود باید مشکل خود را حل کنند.

او یادآور شده که نماینده‌گان امریکا تن‌ها روی مسایلی که مربوط به این کشور می‌شود با طالبان مذاکره می‌کنند.
سفیر امریکا همچنان به گفت‌وگوهای که قرار است میان نماینده‌گان جریان‌های سیاسی و طالبان در تاریخ ۱۵ اپریل در دوحه برگزاری می‌گردد، گفت: انتظار دارد تا نماینده‌گان دولت نیز در آن نشست اشتراک داشته باشند.
آقای بس در ادامه صحبت‌هایش گفت که حزئیات نشست قطر با دولت افغانستان شریک ساخته شده است و هیچ پنهانی در آن وجود ندارد.
در این نشست، سفیر امریکا همچنان گفت که بحث صلح سبب فراموشی انتخابات نمی‌شود، او افزود که انتخابات و گفت‌وگوهای صلح دو مسألۀ مهم و جدا اند که هردو آن با حمایت ایالات متحدۀ امریکا انجام می‌گردد.
آقای بس تصریح کرد که مذاکره با کمیسیون جدید انتخابات جریان دارد و افزود که تعویق تاریخ برگزاری انتخابات اقدام درست بوده و ما به برگزاری انتخابات متعهد هستیم.
این در حالی است که پیش از این دولت افغانستان با انتقاد از زلمی‌خلیل‌زاد نمایندۀ واشنگتن در امور صلح افغانستان متهم به نقض حاکمیت افغانستان در گفت‌وگو با طالبان کرده بود.
اما، دولت امریکا با رد این گفته‌ها آن را باد سرد به روابط گرم دو کشور نامیده است.
گفت‌وگوهای طالبان با امریکا شش ماه پیش از آغاز یافت و آخرین نشست آنان در دوحه ۱۶ روز ادامه یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.