نیمی از نظامیان امریکا از افغانستان می‌روند

- ۰۹ حمل ۱۳۹۸

تارنمای خبری «نیویورک تایمز» بامداد جمعه گزارش داد که طرح پیشنهادی امریکا برای صلح با طالبان، بر خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان ظرف سه تا پنج سال آینده استوار است.
به نقل از این رسانه، نظامیان سایر کشورها نیز بر مبنای این طرح، در همین بازۀ زمانی، خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.
mandegarبه نوشتۀ نیویورک تایمز، امریکا قصد دارد در صورت به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها با طالبان، نیمی از ۱۴ هزار نیروی خود در افغانستان را طی ماه‌های آتی از این کشور خارج کند.
بر همین مبنا، فعالیت نیروهای نظامی سایر کشورها در افغانستان بر آموزش ارتش متمرکز خواهد شد و در عوض، امریکا فعالیت‌های خود را عمدتاً به اقدامات ضد تروریسم محدود خواهد کرد.
مقام‌های امریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند که حتی در صورت شکست مذاکرات با طالبان، کاخ سفید همچنان مایل به تغییر حوزه فعالیت‌های خود از آموزش سربازان افغانستان به اجرای عملیات‌ ضد تروریسم است.
مقام‌های امریکا و طالبان هفتۀ پیش در قطر به گفت‌وگو نشستند.
رسانه‌ها پیشتر در انتهای دور قبلی گفت وگوهای دو طرف، از پیش‌نویس توافقی خبر داده بودند که امریکا بر اساس آن متعهد می‌شد ظرف ۱۸ ماه، خاک افغانستان را ترک کند.
دیگر بندهای پیش‌نویس این توافقنامه شامل تبادل زندانیان، لغو ممنوعیت سفر رهبران طالبان و تشکیل دولت موقت پس از برقراری صلح بود.
این در شرایطی است که طرح تشکیل دولت موقت، بارها مورد مخالفت مسوولان حکومت وحدت ملی واقع شده است.
با افزایش احتمال صلح با طالبان، گروه‌های حقوق بشری در افغانستان در خصوص تبعات این صلح و حضور نماینده‌گان طالبان در دولت این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.