بودجۀ پیشنهادی کمیسیون انتخابات پاسخ مثبت دریافت نکرده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۷ حمل ۱۳۹۸

یک منبع در کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که بودجۀ پیشنهادی این کمیسیون از طرف‌ نهادهای حامی انتخابات پاسخ مثبت دریافت نکرده است.
در همین حال، مسوولان در نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که هزینۀ برآورد شده از طرف کمیسیون انتخابات نیاز به وضاحت بیشتر دارد.
mandegarمسوولان در بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) با اشاره به این مطلب، می‌افزایند که دنیا و نهادهای حامی انتخابات افغانستان، دیگر حاضر نیستند که «چک سفید» به کمیسیون انتخابات دهند و خواهان وجود شفافیت و پاسخ‌دهی از پول‌های مصرف شده در این نهاد هستند.
مسوولان در کمیسیون انتخابات اما حاضر نشدند تا به پرسش‌های روزنامۀ ماندگار جزییات ارایه کنند. در تماس‌های پیهمی که با سخنگویان و برخی از کمیشنران و مسوولان مالی این نهاد داشتیم، با بهانه آوردن‌های محتلف پرسش‌های ما را بی‌پاسخ گذاشتند.
منبعی که در کمیسیون انتخابات با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت که کشورها و نهادهای حامی مالی انتخابات افغانستان پاسخ مثبت به طرح پیشنهادی هزینه انتخابات که از طرف کمیسیون انتخابات ارایه شده، نداده اند.
این منبع همچنان می‌گوید که کمیشنران جدید کمیسیون انتخابات با عدم پاسخ‌دهی کشورها و ‌نهادهای حامی مالی انتخابات افغانستان، به این نتیجه رسیده اند که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر به تعویق خواهد افتاد.
این منبع در ادامۀ صحبت‌هایش همچنان می‌گوید که کمیشنران جدید آشنایی لازم به روند کار در کمیسیون انتخابات را ندارند و حتا از جزییات طرح شد در بودجۀ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌خبر اند.
به گفتۀ او، این وضعیت سبب سردرگُمی و کُندی کارها در این نهاد شده است.
همزمان بااین، یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: طرح پیشنهادی بودجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری که از طرف کمیسیون پیشکش شده است، نیاز به وضاحت دادن از جزییات آن دارد.
آقای رشید می‌گوید که طرح بودجۀ برگزاری انتخابات روشن نیست. به گفتۀ او: «آیا این هزینه شامل خریداری ابراز تکنالوژیکی می‌شود یا نه! و همچنان گفته نشده که این هزینه برای دور اول انتخابات است یا دور دوم را نیز در بر می‌گیرد بنابراین، نیاز به جزئیات بیشتر دارد».
آقای رشید می‌افزاید که بیش از ۱۹۰ میلیون دالری که از طرف کمیسیون انتخابات برآورد شده، پول هنگفتی است و بدون روشن بودن روند مصرف آن، دنیا حاضر نخواهد شد تا این پول را پردازد.
رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان با اشاره به چالش‌هایی که در گذشته در کمیسیون انتخابات وجود داشته، می‌گوید که کمیسیون انتخابات در گذشته هیچ روند پاسخ‌دهی از پول‌های مصرف شده را نداشته و این یکی از نگرانی‌های بزرگ برای نهادهای حامی انتخابات و جامعۀ بین‌المللی بوده است.
او گفت که اگر روند پاسخ‌دهی از هزینه‌ها در کمیسیون انتخابات ایجاد نگردد، کشورها و نهادهای حامی انتخابات افغانستان دیگر حاضر نیستند که «چک سفید» تحویل کمیسیون دهند، اما این مسوولیت کمیسیون و نهادهای ناظر و مرتبط انتخاباتی است که ظرفیت پاسخ‌دهی را در این نهاد ایجاد کنند.
آقای رشید با اشاره به مصرف هنگفت انتخابات گفت که جامعۀ جهانی علاقه‌مند پرداخت هزینۀ دستگاه‌های انگشت‌نگاری نیست و دولت افغانستان باید روی هزینۀ خرید آن غور کند و همچنان ما باید تلاش کنیم تا هزینۀ انتخابات را کاهش دهیم، در حالی که همه ساله این هزینه افزایش می‌یابد.
آقای رشید گفت که نهادهای ناظر انتخاباتی روند گزارش‌دهی از هزینه مالی کمیسیون انتخابات را میان سایر گزارش به دولت و نهادهای مرتبط پیشنهاد کرده و این گزینه در قانون جدید انتخابات نیز وجود دارد، این کار می‌تواند در روند حساب‌دهی از هزینۀ مالی انتخابات کمک کند.
این در حالی است که هفتۀ گذشته، کمیسیون انتخابات، طرح بودجۀ ۱۹۲ میلیون دالری را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است در ۶ میزان برگزاری می‌گردد، پیشنهاد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.