نهادهای انتخاباتی: مسوولان حکومت در نبود پارلمان باب میل‌شان برای گفت‌وگوهای صلح تصمیم می‌گیرند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۷ حمل ۱۳۹۸

نبود پارلمان و نماینده‌گان مردم به آقای غنی و سیاسیون میدان داده است تا هر طور که دل‌شان بخواهد برای گفت‌وگو با طالبان اقدام ‌کنند.
شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات نبود پارلمان را یکی از مشکلات اساسی عنوان کرده می‌گویند، در شرایط حساس امروز که بحث گفت‌وگو با طالبان جریان دارد، وجود پارلمان نیازی حتمی است. متاسفانه پارلمان در حالت تعطیل به سر می‌برد و حکومت هم از این خلا به نفع خود mandegarنهایت استفاده را می‌برد.
اما شماری از حقوق‌دانان به این باور اند که اگر پارلمان هم فعال می‌بود، تفاوتی به حال مردم نمی‌کرد، آنان با حکومت شریک شده و بر سر منافع مردم معامله می‌کردند.
به گفتۀ این حقوق‌دانان، نماینده‌گان همیشه موردی را تأیید ‌کردند که نفع شان در آن وجود داشته است. بنابراین، برای رفتن به قطر و دیدار با طالبان، مانند سیاسیون، حکومت، نهادهای مدنی و… با هم درگیر می‌شدند. پس چه خوب که دروازه این نهاد معامله‌گر بسته است.
این واکنش‌ها در پی بسته بودن دروازۀ پارلمان افغانستان به روی نماینده‌گان مردم ابراز می‌شود.
موسی فریور استاد دانشگاه کابل و نامزد نماینده از حوزۀ انتخاباتی کابل که در اعلام نتایج ابتدایی در جمع برنده‌گان شامل نیست، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، پارلمان گذشته یک پارلمان معامله‌گر و ناکارا بود و باز بودن درب آن چندان موثریت برای اجرا و تطبیق قوانین نداشت، پس همان بهتر که بسته بماند.
این استاد دانشگاه به این باور است که در موجودیت پارلمان، مردم افغانستان به کدام دست‌آوردهای، دست یافته بودند که در نبود آن محروم شوند.
او تاکید کرد، از همان آغاز حکومت حامد کرزی در سال ۲۰۰۲ تاکنون اراده براین نبود که ما یک پارلمان مردمی داشته باشیم تا حکومت را فرمان‌بردار منافع مردم بسازد، بل حکومت هر طرف که دلش می‎‌خواست پارلمان را هدایت می‌کرد، بنابراین نبودنش به مراتب بهتر است.
استاد فریور خاطر نشان کرد، من به عنوان یک حقوق‌دان ترجیح می‌دهم، درب پارلمان نامطلوب که فقط و فقط به جیب‌های شان فکر می‌کردند نه به کسانی که برای شان رأی داده بودند، بسته بماند، زیرا نماینده‌گان واقعی مردم نبودند و کاری موثری برای بهبود وضعیت کشور انجام ندادند.
یوسف رشید رییس فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اما می‌گوید، یک رکن اساسی نظام افغانستان در حال حاضر به دلیل نبود پارلمان فلج است و در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برد.
آقای رشید که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: مادۀ چهارم قانون اساسی افغانستان که حاکمیت را متعلق به مردم افغانستان می‌داند و توسط نماینده‌گان شان اجرایی می‌شود، به صورت واضع نقض شده است.
او تاکید کرد، در شرایط حساس امروز که بحث گفت‌وگو با طالبان جریان دارد، وجود پارلمان یک نیازی حتمی است، اما به دلیل نبود پارلمان و نماینده‌گان مردم، حکومت هرطور که دلش بخواهد برای گفت‌وگو با طالبان اقدام می‌کند.
رییس فیفا افزود، رهبران سیاسی و حکومت بدون ترس و هراس از مردم و قانون، هرآنچه که دلشان بخواهند در مورد مذاکره و صلح باطالبان انجام می‌دهند و تصمیم می‌گیرند.
به باور او، قوانین و فرامین که باید برای بررسی و پاس شدن به پارلمان فرستاده شود، مساله کابینه و سرپرستی وزیران، مساله پاسخ‌گویی وزیران به نماینده‌گان، استجواب و استیضاح از جمله مواردی اند که در نبود پارلمان مشکلات جدی را به بار آورده اند.
رشید همچنان گفت، متاسفانه کمیسیون‌های انتخاباتی که ما در اوایل امیدوار بودیم کاری انجام دهند، مصروف دید و بازدید با نماینده‌گان بازنده و برنده هستند.
رییس فیفا می‌گوید، کمیسیون شکایات انتخاباتی مصروف مشوره و دید و بازدید است و در صدد تلف کردن وقت و هیچ برنامۀ برای حل مساله اعلام نتایج انتخابات ندارد و ترس ما این است که نماینده‌گان بازنده و برنده در مقابل هم قرار نگیرند.
این درحالی ا‌ست که کمیسیون شکایات انتخاباتی هفته گذشته اعلام کرده بود که سه شنبه همین هفته یعنی دیروز نتایج نهایی باقی مانده انتخابات پارلمانی را اعلام خواهند کرد، اما نتایج اعلام نشد.
با تماس‌های مکرر موفق نشدیم دیدگاه کمیسیون شکایات انتخاباتی را مبنی بر اعلام نشدن نتایج نهایی انتخابات پارلمانی بیش از ده ولایت به شمول کابل داشته باشیم.
از برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان بیش از هفت ماه می‌گذرد، اما نتایج نهایی آن به دلیل بررسی نشدن شکایات از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی همچنان نامعلوم است.
محمداشرف ‎‌غنی رییس حکومت وحدت ملی به دلیل اعلام نشدن نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و تقلبات گستردۀ که دراین انتخابات صورت گرفت، اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی را برکنار و به دادگاه معرفی کرد و اعضای جدید برای کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی کرد، اما اعضای جدید پس از دو ماه کار دراین نهادها نتایج نهایی انتخابات را اعلام نکردند و تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را نیز به دلیل آماده‎‌گی‌ها، سه ماه دیگر به تعویق انداختند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.