هشدار جنرال آلن: امریکا با خروج سریع از افغانستان شکست را می‌پذیرد

- ۱۱ جوزا ۱۳۹۲

برخی کارشناسان و تحلیگران امریکایی تسریع خروج نظامیان امریکایی در افغانستان را موجب شکست ماموریت امریکا در این کشور می‌دانند.
به گزارش روزنامۀ واشنگتن، جنرال جان آلن فرمانده سابق تفنگداران دریایی امریکا در یک گزارش جدید هشدار داد، امریکا با تسریع خروج نظامیان این کشور از افغانستان و بدون سرمایه‌گذاری مالی و نظامی دراز مدت در این کشور خطر شکست را در ماموریتی که هنوز ممکن است شبه پیروزی باشد، می‌پذیرد.
در این گزارش که جنرال آلن با همکاری میشل فلورنی معاون سابق وزیر دفاع و مایکل او هانلون تحلیلگر دفاعی مرکز امنیت امریکای جدید تدوین کرده است، از واشنگتن و کابل خواسته شده هر چه زودتر تعداد نظامیان امریکایی را که پس از خروج نیروها در پایان سال آینده در افغانستان باقی می‌مانند،‌ مشخص کنند.
در این گزارش ضمن انتقاد از منتقدانی که جنگ افغانستان را یک آرمان از دست رفته می‌دانند، اذعان شده است ماموریت امریکا نتایج ناقصی به همراه داشته و فساد مالی افغان‌ها ، سستی اتحاد پاکستان و سرسختی طالبان مانعی در برابر آن بوده است.
در این گزارش تصریح شده است امریکا یک طرح منطقی ثانویه برای دستیابی به هدف اصلی خود که جلوگیری از تبدیل شدن مجدد افغانستان به مامنی برای القاعده و وابسته‌گان به آن است، تدوین کرده است، البته تضمینی برای عملی شدن این طرح وجود ندارد.
طبق این گزارش، باوجود چالش‌های کنونی اگر روند تشکیل یک ارتش کارآمد افغان همچنان پیشرفت داشته باشد،‌ امکان دستیابی به یک موفقیت قابل قبول وجود دارد و این مسأله به ایجاد یک جو سازنده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اپریل دو هزار و چهارده در افغانستان کمک خواهد کرد.
گرچه آلن و دیگران در پنتاگون از ادامه حضور حدود بیست هزار نظامی امریکایی در افغانستان حمایت کرده اند،‌ بسیاری در کاخ سفید معتقدند این تعداد باید کمتر باشد.
در این گزارش به تعداد مشخصی اشاره نمی‌شود اما صرف نظر از تعداد نهایی نظامیان امریکا در افغانستان ، تصریح شده است به چند هزار نیروی دیگر برای کمک به افغان ها در تکمیل روند تشکیل نیروی هوایی، عملیات ویژه و دیگر ضروریات نیاز خواهد بود.
پاکستان بازیگر اصلی در افغانستان است
در این گزارش پاکستان بازیگر اصلی تحولات افغانستان خوانده شده است.
پاکستان همچنان بازیگر اصلی در افغانستان بوده و خواهد بود و در صورت برداشتن گامهای مهم برای بازداشتن طالبان از عملیات تروریستی، مشوق های اقتصادی به اسلام آباد داده می‌شود.
در ادامه این گزارش آمده است: رویکرد واشنگتن در افغانستان باید همکاری با رهبران اصلی و همچنین همکاری و هماهنگی در امتداد مرزها جاییکه دشمنان در آنجا فعالیت دارند، باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.