اعضای مجلس: اتحاد دو رهبر شمال ریشۀ گروه‌های دهشت‌افکن را می‌خشکاند

- ۰۶ سرطان ۱۳۹۴

یک شنبه ۷ سرطان ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با ابراز خوشبینی از اتحاد عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور و عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ برای مبارزه با طالبان در ولایات شمالی استقبال کرده می‌گویند که این اتحاد سبب ریشه‌کن شدن طالبان خواهد شد.
آنان هم‌چنان می‌گویند، با توجه به شرایط امروز افغانستان نیاز است تا مردم و نخبه‌گان افغانستان در همکاری و هم‌سویی با دولت در برابر دشمن بجنگند.
mnandegar-3اخیراً شماری از فرماندهان حزب جنبش و جمعیت اسلامی افغانستان در ولایات شمالی کشور با یک‌دیگر متحد شدند تا در برابر طالبان بجنگند.
این اتحاد میان عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور و رهبر حزب جنبش و عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان انجام شده است.
عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ گفته است که هدف از این اتحاد «دفاع از جان و مال و عزت و ارزش‌های» مردم افغانستان و حمایت از نیروهای امنیتی کشور است.
آقای نور هم‌چنان گفته است: «تغییر جغرافیای جنگ در افغانستان، تلاش داعش برای نفوذ در شمال و گسترش عملیات طالبان در ولایات شمالی» جمعیت و جنبش تعهد کرده اند تا «در کنار نیروهای امنیتی افغانستان» از مناطق شمال افغانستان دفاع کنند.»
داکتر نقیب‌الله فایق نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس می‌گوید: در این اواخر دیده می‌شد مسایلی‌که بیشتر در رقابت‌های انتخاباتی ریشه داشت، (میان رهبران) فاصله ایجاد کرده و حتا در بعضی موارد هنگامی که طالبان در مناطق تحت نفوذ ‌ یکی از احزاب جمعیت اسلامی و یا جنبش اسلامی افغانستان حمله کرده اند، فرماندهان این احزاب با هم همکاری نکرده‌اند.
آقای فایق می‌افزاید: لازم بود تا میان فرماندهان هر دو حزب وحدت به وجود بیاید تا این‌ها در مناطق‌شان مشترکاً در برابر طالبان و تهدیدهای امنیتی کار کنند.
آقای فایق تصریح می‌کند: در گذشته هم همین فرماندهان بودند که در مقابل طالبان جنگیدند و آنان را شکست دادند و امروزه نهادهای امنیتی افغانستان نیازمند حمایت مردمی است که این اتحاد باعث تقویت این نیروها خواهد شد.
این عضو مجلس خاطر نشان می‌کند که فرماندهان محلی‌یی که شامل این اتحاد هستند به دلایل نا معلومی در جریان چند سال گذشته از نهادهای امنیتی دور گذاشته شده بودند که اگر آن‌ها در نهادهای امنیتی افغانستان جذب شوند به گونۀ درست توانایی مقابله با طالبان را دارند.
آقای فایق تأکید می‌کند: «شرایط فعلی افغانستان نیازمند همکاری گسترده است، چون آی‌اس‌آی پاکستان و طالبان به گونۀ وسیع به مناطق شمالی حمله و برخی از ولسوالی‎ها را از حاکمیت دولت ساقط می‌سازند که در چنین وضعیتی، مسوولیت مردم بیشتر می‌شود تا در چارچوب حکومت ایستاده شوند و نقش خود را ایفا کنند.»
او باور دارد که ایجاد این‌گونه اتحادها برای از میان بردن تروریسم در سراسر افغانستان نیاز است و اگر بی‌تفاوتی پراکنده‌گی‌ در این زمینه دوام پیدا کند، مناطق بیشتری سقوط خواهد و نا رضایتی مردم از دولت بیشتر خواهد شد.
این نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس خاطر نشان می‌کند که این اتحاد به خاطر جلوگیری از سقوط بیشتر مناطق، حمایت از دولت و نیروهای امنیتی کشور به میان آمده است.
در این حال، داوود کلکانی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: در ماه‌های اخیر که وضعیت امنیتی در سراسر افغانستان و به ویژه ولایات شمالی وخیم شده که مشکلات زیادی مردم را تهدید می‌کند، اتخاذ این اتحاد قدم مثبت در جهت دفاع از تمامیت ارضی، استقلال و نوامیس ملی افغانستان است.
او باور دارد که این اتحاد سبب خشکانده ریشه‌های گروه‌های دهشت افکن خواهد شد.
آقای کلکانی می‌افزاید: آمدن ثبات و امنیت واقعی نیازمند همکاری و هم‌سویی مردم با نهادهای امنیتی‌شان است که این اتحاد باعث همکاری‌های بیشتر با دولت می‌شود و مردم مستقیماً در ایجاد امنیت سهم می‌گیرند.
این عضو مجلس با اشاره به وضعیت جاری در کشور تصریح می‌کند: افغانستان امروز با تهاجم استخباراتی منطقه روبرو است که همبستگی مردم، نخبه‌گان و احزاب سیاسی افغانستان برای زدایش این مداخلات موثر تمام می‌شود.
هم‌چنان، سمیع‌الله صمیم یکی دیگر از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گوید: عملی‌سازی این اتحاد قرار است در ولایت فاریاب آغاز شود که در صورت موثر بودن آن به ولایات دیگر افغانستان نیز کشانده خواهد شد.
آقای صمیم می‌افزاید: «اتخاذ این‌گونه اتحاد با توجه به شرایط جاری افغانستان صد در صد موثر تمام خواهد شد.»
این عضو مجلس تأکید می‌کند که این‌گونه اتحاد باید حوزۀ غرب، جنوب و شرق را نیز تحت پوشش بگیرد تا یک انقلاب همگانی برای از میان برداشتن تروریسم در تفاهم با دولت به میان آید تا ریشۀ گروه‌های دهشت افکن خشکانده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :