واکنش وزارت دفاع به یک گزارش محرمانۀ ناتو: گزارش محرمانۀ ناتو ناعادلانه است

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 22 جدی 1394 - ۲۱ جدی ۱۳۹۴

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به یک گزارش محرمانۀ ناتو که در آن ارتش افغانستان را ناتوان و بی‌انگیزه در جنگ خوانده، می‌گوید که اگر ارتش افغانستان ضعیف و ناتوان بود، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حملات دشمن را کی دفع کرد؟
در این حال، برخی اعضای مجلس می‌گویند که خارجی‌ها، فرماندهی و پلان جنگ در افغانستان را به عهده دارند و به نیروهای امنیتی افغان اجازۀ mandegar-3پیش‌روی نمی‌هند و به آنان دستور می‌دهند که در حالت دفاعی قرار داشته باشند.
این نظریات پس از آن ابراز می‌شود که یک مجلۀ آلمانی به نقل از یک گزارش مخفی ناتو نوشته که اردوی افغانستان آماده‌گی انجام عملیات‌ها را ندارد.
مجله آلمانی «اشپیگل» چاپ روز شنبه نوشته است، پس از انجام ارزیابی‌های این اتحاد نظامی مشخص شده است که اردوی ملی افغانستان که با کمک‌های میلیاردی جامعه جهانی ساخته شده، به سختی آماده انجام عملیات‌های نظامی است.
اشپیگل این گزارش را بر مبنای یک گزارش ناتو در سال ۲۰۱۵ نوشته است که سری رده بندی شده است.
براساس این گزارش ناتو، به صورت مجموعی در سراسر کشور از ۱۰۱ واحد پیاده نظام، تنها یک واحد اردوی ملی آماده به جنگ ارزیابی شده و در ۳۸ واحد دیگر «مشکلات بزرگ» دیده شده اند. مثلا ده کندک که هر کدام شان ۶۰۰ سرباز داشته اند، هرگز در عملیات‌های جنگی به کار گرفته نشده اند.
اما وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید: جنگ در افغانستان جنگ داخلی نیست، بل جنگ با تروریزم است و در این جنگ عرب‌ها، چچنی‌ها، پنجابی‌ها، اوزبیک‌ها و …. حضور دارند و اردوی ما در برابر تمام این تروریستان می‌جنگند.
مقامات در وزارت دفاع تأکید کردند: اگر جهان مبارزۀ اردوی ملی در برابر تروریزم را نادیده بگیرد، بدون شک جفای بزرگی در حق مردم افغانستان خواهد بود.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی با رد گزارش محرمانۀ ناتو می‌گوید: پس از خروج نیروهای خارجی و در سال ۲۰۱۵ حملات دشمن را کی دفع کرد؟
وی تاکید کرد: بیشترین حملات در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت و طالبان تصمیم داشتنند که یک بخش بزرگ افغانستان را مراکز نظامی بسازند، اما تمام این توطیه‌ها را کی‌ها خنثی کردند؟
وزیری گفت: قوای مسلح افغانستان در ۲۰۱۵ توانست بسیار موفقانه عمل کند و حملات دشمن را خنثی بسازد و بسیاری از مناطق را از طالبان بازپس گیرد.
سخنگوی وزارت دفاع این گزارش را ناعادلانه خوانده گفت: اگر دنیا مبارزۀ اردوی ملی در برابر تروریزم را نادیده بگیرد، بدون شک جفای بزرگی در حق مردم افغانستان خواهد بود.
وی افزود: قوای هوایی، زره‌دار و توپچی ما هنوز به طور کامل آماده نشده؛ بنابراین جامعه جهانی باید نیروهای امنیتی افغانستان را کمک کند تا برنده میدان شوند.
وزیری، دلیل افزایش تلفات نظامی را خارج شدن قوت‌های خارجی و افزایش فشار جنگ بالای نیروهای امنیتی دانسته گفت: انتقال مسوولیت‌های امنیتی و اینکه دشمن می‌خواست در ۲۰۱۵ مراکز نظامی بزرگ در افغانستان تاسیس کند که این موارد تلفات نظامیان ما را افزایش داد.
درهمین حال، شکیبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان با رد این گزارش می‌گوید: خارجی‌ها می‌خواهند با نشر این گزارش بار ملامتی‌، کم‌کاری و ناتوانی‌های شان در افغانستان را بالای بچه‌های افغانستان بی‌اندازند.
بانو هاشمی گفت: نیروهای امنیتی افغانستان با کمترین تجهیزات و با سلاح‌های غیر معیاری و غیر استندرد، همیشه از وطن شان دفاع کردند و می‌کنند.
به گفته او: خارجی‌ها که می‌خواهند داعش را از افغانستان به آسیای میانه انتقال دهند، اجازه جنگ را به بچه‌های افغانستان نمی‌دهد تا داعشیان و طالبان پیروز میدان تلقی شوند.
این عضو مجلس افزود: در حقیقت پلان جنگ در افغانستان در اختیار رهبران حکومت نیست؛ بل خارجی‌ها فرماندهی و پلان جنگ را دارند و به نیروهای امنیتی ما دستور می‌دهند که در حالت دفاعی قرار داشته باشند و اجازه پیش‌روی و جنگ به آنان داده نمی‌شود.
وی گفت: مردم افغانستان در طول تاریخ ثابت کردند که پیروز میدان هستند، اما چون فرماندهی جنگ به دست خارجی‌ها است و آنان اجازۀ پیش‌روی را به نیروهای امنیتی ما نمی‌دهند، بنابراین نیروهای امنیتی مجبوراً در حالت دفاع قرار می‎گیرند.
بانو هاشمی می‌گوید: خارجی‌هایی که به تذکره افغانستان وارد اردوی ملی شدند، سلاح و تجهیزات ناچیزی که نیروهای امنیتی ما در اختیار دارند را می‌فروشند تا اردوی ملی هم بدنام و هم ضعیف و ناتوان نشان داده شوند.
او تصریح کرد: این گزارش کاملاً نادرست؛ غلط و به قصد ناتوان نشان دادن نیروهای امنیتی افغانستان تهیه و نشر شده تا روحیه داعش و طالب تقویت شود.
سخنگوی وزارت دفاع ملی در خصوص اینکه چرا افراد نالایق و ناکارا در راس میدان‌های جنگ به عنوان قوماندان گماشته می‌شوند و سبب تلفات زیاد نیروهای ارتش می‌گردند، گفت: ما فرماندهانی که ضعیف بوده اند را برکنار و افراد شایسته را گماشته ایم.
او اضافه کرد: همواره قوماندان شایسته و لایق را در رهبری جنگ گماشته ایم و کسانیکه ضعیف اند را برکنار و افراد لایق را به جای آنان گماشته و تشویق می‌کنیم.
اما شکیبا هاشمی می‌گوید: همیشه افراد لایق و شایسته به دستور خارجی‌ها و پاکستانی‌ها از میدان جنگ بیرون کشیده شده و به حاشیه رانده می‌شوند.
وی تاکید کرد: مثال خوب این ادعا ما مساله کندز است که قوماندان یا سربازانی که در جنگ کندز از خود شایسته‌گی نشان داده بودند، برکنار و افراد بی‌کاره و نالایق از سوی رییس‌جمهور تقدیر شدند.
بانو هاشمی گفت: بدون شک رهبران حکومت به دستور خارجی‌ها افراد شایسته و لایق را از میدان جنگ بیرون می‌کشند تا افغانستان ناتوان نشان داده شوند و دشمن پیش‌روی کرده بتوانند.
این در حالی است که مجله شپیگل نوشته که از مجموع ۱۷ کندک قل اردوی ۲۰۵ که در ولایت‌های قندهار و زابل مستقر هستند، تنها ۱۲ کندک به سختی آماده‌گی جنگی دارند.
علاوه بر این، اردوی افغانستان آهسته آهسته سربازانش را از دست می‌دهد. در سال گذشته روزانه ۲۲ سرباز این نیروی جنگی افغانستان کشته شدند؛ رقمی که نسبت به سال قبلی اش ۴۲ درصد افزایش را در تلفات نشان می‌دهد.
اگر شمار بالای سربازان فراری با رقم تلفات اردوی ملی افغانستان یکجا گردد، براساس این گزارش همه ساله اردوی این کشور یک سوم سربازانش را از دست می دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.