اعتراض دختران با کفن برای نعش‌های بی‌کفن غزنی

گزارشگر:سه شنبه 23 اسد 1397 - ۲۲ اسد ۱۳۹۷

پس از گذشت چهار روز از جنگ خونین غزنی، شماری از دختران جوان با پارچه‌های سفیدی که در تن داشتند، در چهارارهی ده‌مزنگ شهر کابل به رسم اعتراض در وسط جاده نشستند.
دختران معترض که دیروز (۲۲ اسد) با پوشیدن جامه‌های سفید (کفن) به‌خاطر آن‌چه که در غزنی می‌گذرد به رسم اعتراض در چهاراهی شلوغ ده‌مزنگ نشسته بودند، اظهار داشتند که جسد نیروهای امنیتی و غیرنظامیان از چندین روز به این‌طرف در جاده‌های شهر غزنی و در آفتاب mandegar-3سوزان افتاده است؛ اما کسی نیست که نعش‌های برزمین‌افتیدۀ آنان را جمع و دفن کند.
در حالی که مقامات امنیتی کشور از تصفیه شهر غزنی خبر ‌می‌دهند؛ اما منابع خبری اعلام کردند که درگیری‌ها در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت ادامه دارد و تاکنون بیش‌رت از سیصد تن از نظامیان و غیر نظامیا کشته شده اند.
وزارت داخله کشور دیروز (۲۲ اسد) اعلام کرد که تاکنون هفتاد تن از نیروهای نظامی در طول این چهار روز کشته شده‌اند.
طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع ملی که همراه با ویس احمد برمک، وزیر امور داخله پس از چاشت دیروز در یک نشست خبری در بارۀ وضعیت جنگ در شهر غزنی سخن می‌گفتند، تصریح کردند که وضعیت این شهر در کنترول نیروهای امنیتی است و برای مدیریت بهتر جنگ، شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش به این ولایت رفته است.
آقای بهرامی، افزود که در چهار روز نبرد در غزنی، ۱۹۴ تن از جنگجویان طالب کشته شده اند. به گفتۀ او تنها در نُه حملۀ هوایی دیروز ۹۵ تن از طالبان کشته شدند.
طالبان بامداد روز جمعه بر شهر غزنی حمله کردند و تاکنون با نیروهای امنیتی در این شهر در نبرد استند. آنان، دفتر کمیسیون انتخابات و تلویزیون ملی در غزنی را آتش زده‌اند.
با این حال گزارش‌ها می‌رسانند که دست کم صدتن از نیروهای کماندو از ولسوالی اجرستان ولایت غزنی ناپدید شده‌اند؛ اما وزیر داخله گفت که تعداد این کماندوها ۵۰ تن استند که ۳۵ تن آنان به ولسوالی میرامور ولایت دایکندی رسیده‌اند.
هرچند وضعیت امنیتی در کابل نیز تعریفی ندارد، اما این معترضانی که پارچه‌های سفید بر تن دارند در وسط جاده بدون هیچ تدابیر امنیتی نشستند و تصریح کردند که حاضر اند جان‌های ‌شان را به‌خاطر نجات شهرغزنی از این وضعیت قربانی کنند.
در همین حال شمار زیادی از باشنده‌گان غزنی در پیوند به وضع جاری در آن ولایت و آن‌چه که خودشان «بی‌مسئولیتی حکومت» در قبال این وضع می‌خوانند، پیش از چاشت دیروز در سرک عیدگاه کابل دست به اعتراض زدند.
این معترضان گفتند که در غزنی یک «فاجعۀ تمام‌عیار» جریان دارد و حکومت نشسته فاجعه را نظاره می‌کند. به گفتۀ این معترضان، نه‌تنها کشتار و خون‌ریزی مستقیم، که فقدان مواد خوراکی و امکان‌های درمانی نیز از باشنده‌گان غزنی در این شب‌ و روزها قربانی می‌گیرد و هیچ‌کسی هم نیست که به داد آن‌ها برسد.
دو تن از معترضان در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفتند که با دوام این وضع بعید نیست که شهروندان در برابر حکومت احساسی جز نفرت نداشته باشند زیرا تا امروز همه از حکومت مطابق مسوولیتش انتظار داشتند که به زندگی و امنیت آن‌ها احترام بگزارد و توجه کند، اما چنین نشد.
اعتراض‌ها و برپایی خیمه‌های تحسن در نقاط مختلف شهر کابل جریان دارد و اگر وضعیت نگران‌کنندۀ غزنی به حالت عادی برنگردد ممکن دامنۀ این اعتراض‌ها در سراسر کشور رسیده و گسترده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.