با عشق یک‌طرفه چه باید کرد؟

- ۲۲ میزان ۱۳۹۱

بخش دوم و پایانی

به اطرافیانش گره بخورید
سعی کنید در دورۀ نامزدی بیشتر به زنده‌گی خصوصی‌اش وارد شوید. این‌که هنوز رسماً ازدواج نکرده‌اید را بهانه نکنید، چراکه نامزدی باید زمان تکمیل شناخت شما باشد. دوستانش را ببینید و تلاش کنید که به جمع‌شان وارد شوید. هرچه بیشتر خودتان را در زنده‌گی او جا دهید، نزدیکی شما به یک‌دیگر بیشتر خواهد شد. گاهی هم او را به جمع دوستان‌تان بیاورید یا وقتی که می‌خواهید با خواهرتان و همسرش برای غذا بیرون بروید، او و یکی از اعضای خانواده یا دوست صمیمی‌اش را هم با خود همراه کنید. اجازه دهید که بخشی از زندگی روزانۀ او باشید، اما طوری رفتار نکنید که از اصرارهای شما خسته و عصبی شود. در ضمن شما باید در مورد خاطره‌های تلخ‌وشیرینش، آدم‌هایی که دوست‌شان دارد یا از آن‌ها بیزار است و… هم اطلاعات دقیقی داشته باشید تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف واکنش‌هایش را حدس بزنید و خودتان هم بهترین همراه برای هر حال‌و‌هوایش بشوید.
به خاطراتش وارد شوید
سعی کنید تجربه‌های مشترکی داشته باشید. به یک محل جدید بروید و یک تفریح خوب را تجربه کنید. یک ورزش دونفره انتخاب کنید یا این‌که قرار یک پیاده‌روی هر روزه را با هم بگذارید. سعی کنید بخشی از حافظۀ او شوید و برایش تداعی‌کنندۀ شرایط یا مکان‌هایی باشید که همیشه با هم تجربه‌شان می‌کنید. با هم به کنسرت‌های موسیقی بروید و آلبوم‌های جدید را تجربه کنید. با این کار شما کم کم بخشی از خاطرۀ شنیداری او هم می‌شوید. شاید ابتدا او شما را درگیر همۀ قرارها و تفریحاتش نکند، اما به مرور میل او به حضور شما بیشتر خواهد شد و زمانی که لذت واقعی این تجربه‌های مشترک را حس کرد، بودن با شما برایش ارزش بیشتری خواهد داشت.
هفته‌یی فقط یک تغییر
به نامزدتان در این رابطه مسوولیت‌هایی بدهید. همان‌طور که خودتان همۀ هوش‌وحواس‌تان به او و آرامشش است، باید انتظارهایی هم داشته باشید. اگر ازدواج کرده اید او را در مسوولیت‌های خانه سهیم کرده و سعی کنید در مورد تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های آینده، خودتان را وارد میدان تصمیم‌گیری‌اش بکنید. اگر هم نامزد هستید و می‌بینید که مرد آینده‌تان زیاده از حد از شما فاصله می‌گیرد، از او بخواهید که گاهی دنبال‌تان بیاید، در مورد بعضی کارها و موضوعات برای‌تان تحقیق کند یا نظرش را در مورد کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، بپرسید و وادارش کنید که فکرش درگیر فعالیت‌های شما و آینده‌تان شود.
بازهم تأکید می‌کنیم که در سهیم کردن او اغراق نکرده و فکر نکنید یک‌روزه باید همه‌چیز تغییر کند. اگر شما هر هفته یک تغییر کوچک هم در این رابطه به وجود بیاورید، یک برندۀ واقعی هستید. به او بگویید که چه انتظاراتی از او و این رابطه دارید. سعی کنید بدون دعوا و گلایه‌های همیشه‌گی، خودتان را به او بشناسانید. هیچ وقت محبتش را رد نکنید. اگر پیشنهاد یک غذای بیرون را می‌دهد، نه نگویید و نخواهید با مراعات کردن‌های بیهوده، فاصلۀ خودتان با او را بیشتر کنید. از او بخواهید که مثل شما به فکر برنامه‌ریزی‌های مشترک‌تان باشد، یا این‌که گاهی به شیوه‌یی که دوست دارید و برایش توضیح داده اید، به شما محبت کند.
با دنیای هم آشنا شوید
دوره‌های مشاورۀ دونفره را تجربه کنید. با مطرح کردن خواسته‌ها و احساسات‌تان در کنار هم و در مقابل یک مشاور بی‌طرف، هم یکدیگر را بیشتر بشناسید و هم با دنیای واقعی زنان و مردان آشنا شوید. شاید بد نباشد گاهی در کورس‌ها و همایش‌هایی که برای زوج‌درمانی برگزار می‌شود هم شرکت کنید و با یاد گرفتن فوت‌وفن گفت‌وگو با همسر یا نامزدتان، از این فاصله‌یی که میان شما ایجاد شده کم کنید.
یا رومی روم؛ یا زنگی زنگ
نامزدی یک مرحلۀ حساس از زنده‌گی شماست. مرحله‌یی که در آن نمی‌توانید به بهانه‌های کوچک همه‌چیز را از بین ببرید و نباید هم دلایل بزرگی که به شما خطر یک زنده‌گی ناموفق را گوشزد می‌کنند، نادیده بگیرید. اگر برای ترک کردن این رابطه آماده نیستید، پس باید راهی برای درست کردنش پیدا کنید. به نامزدتان بگویید که چه رفتارهایی باعث آزرده‌شدن‌تان می‌شود، چه انتظاراتی از او دارید و حتا اگر واقعاً از این فاصله نگران هستید، نگرانی‌تان را با او درمان بگذارید و بگویید که نمی‌توانید آن‌طور که می‌خواهید به سرنوشت این رابطه امیدوار باشید.
شاید همسر یا نامزدتان نداند که چه‌طور می‌تواند به شما نزدیک‌تر شود، پس با گفت‌وگو دوستی میان‌تان را عمیق‌تر کنید، اما شاید او واقعاً میلی به بهتر کردن این رابطه نداشته باشد. اگر شفاف با هم در مورد آینده و احساس‌تان حرف بزنید، شاید بتوانید تصمیم منطقی‌تری بگیرید و بدانید که شکاف میان شما دو نفر پرشدنی است یا این‌که بیش از آن‌چه فکر می‌کنید، رابطه‌تان از دست رفته است.
منبع: تبیان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.