در محفل گرامی‌داشت از ۸ ثور در بنیاد شهید مسعود مطرح شد: تاریخ معاصر افغانستان مدیون مبارزات جهاد و مقاومت‌ است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۳ ثور ۱۳۹۸

شورای مردمی ولسوالی پریان ولایت پنجشیر از ۸ ثور، بیست‌وهفتمین سالروز پیروزی مجاهدان روز پنجشنبه ۱۲ ثور گرامی‌داشت کردند.
در این محفل که در تالار سخنرانی‌های بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور، برگزاری گردید، شماری از فرماندهان جهادی، محاسن سفیدان و ده‌ها تن از دانشجویان و اعضای شورای مردمی ولسوالی پریان اشتراک کرده بودند.
mandegarآنان با اشاره به پیروزی ۲۷ سال پیش مجاهدان در برابر قشون سرخ سابق شوروی، اظهار داشتند که تاریخ معاصر افغانستان مدیون مبارزات و جان‌فشانی‌های بی‌دریغ مجاهدان و مقاومت‌گران است.
اشتراک کننده‌گان، همچنان افزودند که مجاهدت و مبارزۀ مردم افغانستان در رأس قهرمان ملی کشور، رویکرد آزادی‌طلبانه، عدالت و استقلال‌خواهانه را در نفس خود داشت.
سخنرانان همچنان، طرد مجاهدان را از صحنۀ حکومت فعلی نکوهش کرده و افزودند که سیاست حذف‌گرایانۀ حکومت فعلی در برابر مجاهدان پیامد‌های ناگواری را در پی‌خواهد داشت.
آنان نظام فعلی را دست‌آورد مجاهدان و مقاومت‌‌گرانی می‌دانند که در برابر تروریسم و اشغال قشون سرخ رزمیدند و جان‌فشانی کردند.
نصیر ضیایی، فرماند پیشین فرقۀ ۱۱۱ کابل، در این نشست گفت: گرامی‌داشت از ۸ ثور، گرامی‌داشت از یک حماسه است، اما حکومت و احزاب و جریان‌‎هایی که خود را علم‌بردار جهاد و مقاومت می‌دانند، برای گرامی‌داشت از این روز تلاشی به‌ خرج ندادند و تنها به یک یک مراسم در ارگ بسنده کردند.
آقای ضیایی افزود که اتفاق هشت‌ثور دنیا را متحول ساخت، از آنجایی ‌که موقعیت جغرافیایی افغانستان برای کشورهای جهان مهم و پُر اهمیت بود، رقبای جهانی مانند روسیه‌تزار و امریکا در تلاش باز کردن جای پا در این کشور شدند.
فرمانده پیشین فرقۀ ۱۱۱ کابل اذعان داشت: رقابت‌‎ قدرت‌های منطقه‌یی و جهانی سبب شد تا احزاب با حمایت کشورهای منطقه مانند حزب مائوئیست، خلق و پرچم…، شکل ‌گرفت، اما نهضت اسلامی در چنین برهه به رهبری قهرمان ملی کشور و شهید صلح استاد برهان‌الدین ربانی شکل گرفت و به مبارزه برخاست.
به گفتۀ او، اولین خاستگاه‌ جهاد، ولایت‌های پنجشیر، نورستان و بدخشان بوده و سپس به ولایت‌های دیگر رخنه کرد.
او گفت که هرچند حزب کمونیست به حمایت از اتحاد جماهیر شوروی سابق تلاش‌ جدی را کردند تا رهبران مجاهدان با امضا برخی توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها راضی کنند، اما این تلاش‌ها موثر تمام نشد.
این فرماندۀ پیشین جهادی، همچنان حزب دموکراتیک خلق و پرچم به حمایت شوروی سابق را در گرفتن قدرت و انحصار قدرت توسط یک کتلۀ کوچک مقصر می‌داند که مردم افغانستان و سایر جریان‌های سیاسی را طرد کرده بودند و همچنان را در اشغال قشون سرخ قرار داده بودند.
او می‌گوید که راهبرد حکومت‌داری در زمان قدرت احزاب چون خلق و پرچم، سلیقه‌یی، شخصی و حتا قبیله‌یی بود، همچنان کشور در اشغال قرار داشت و نهضت اسلامی جوانان مسلمان مجبور بودند تا برای دفاع از دین، هویت و سرزمین خود دفاع کند.
آقای ضیایی، همچنان، می‌گوید که حزب دموکراتیک خلق افغانستان به حمایت شوری به مجرد رسیدن به قدرت، دست به بازداشت، مردم بیگناه، عالمان دین و روشن‌فکران بازداشت و این کار سبب خیزش مردم در برابر حکومت و نظام تحت حمایت شوروی سابق شد.
آقای ضیایی حکومت فعلی را دست‌آورد مبارزات مجاهدان می‌داند و اما می‌افزاید که حکومت فعلی در تلاش طرد سران مجاهدان است که پیامد ناگوار درپی ‌خواهد داشت.
همچنان، احمدشاه اریبی، یکی از فرماندهان پیشین نیز در این نشست گفت که اولین گروه از مجاهدان ولایت پنجشیر در برابر مراکز نظامی شوروی سابق در این ولایت دست به مبارزه زدند که شمار زیاد آنان شهید شدند.
آقای اریبی، می‌گوید که عوامل منطقه‌یی و جهانی نیز بالای جهاد و مقاومت مردم افغانستان تأثیر خود را داشت و افزود که امروز برخی از این عوامل که تا دیروز در برابر مجاهدان قرار داشتند با جای پا باز کردن در نظام کنونی در تلاش حذف مجاهدان و مقاومت‌گران شده‌اند.
به گفتۀ او، نسل جوان امروز مسوولیت دارند تا راه پدران خود را با قلم و کاغذ و دانش به پیش ‌ببرند.
از سویی هم، محمد عارف حافظ، سرپرست کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی کشور در این محفل، برخی از سران مجاهدان فکر کردن به جیب و منافع شخصی متهم کرد و گفت: تا زمانی که مجاهدان به امر خداوند که می‌گوید: ترجمه: «به رسمان خدا دست بزنید». را در پیش داشتند، موفق بودند، اما زمانی تغافل صورت گرفته است و فاصله گرفته شد، موفقیت نیز کمرنگ شد.
آقای حافظ افزود: «استراتژی مدوام مسلمانان همین است که اتحاد خود را حفظ داشته باشند».
همچنان، ذبیح‌الله وهاج، عضو رهبری شورای مردمی پریان در این نشست گفت که مجاهدان ۲۷ سال پیش با شکست قشون سرخ درفش آزادی را برای مردم افغانستان به ارمغان آوردند.
آقای وهاج گفت که جهاد و مقاومت یک رویکرد آزادی طلبانه داشت، ولی جبهه پنجشیر جایگاه خاص را در امر مبارزه با گروه‌های اشغال‌گر داشت.
آقای وهاج افزود که نسل امروز مسوولیت دارند تا برای حفظ ارزش‌های جهاد و مقاومت تلاش همه‌جانبه کنند.
خلیل‌ پریان، افسر اکادمی نظامی مارشال محمدقسیم فهیم، در این نشست گفت که جهاد مردم افغانستان رویکرد آزادی‌خواهانه بود و حماسه‌یی است که افتخارات آن درج تاریخ شده است.
آقای پریان، با اشاره به آسیب‌های که به قشون سرخ وارد شده است، گفت: قشون تا دندان مسلح شوروی توسط رزمنده‌گان راه آزادی یعنی همین مجاهدان شکست خورده است.
از ۸ ثور روز پیروزی مجاهدین افغانستان همه‌ساله در محافل رسمی و مردمی گرامی داشت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.