جدال لفظی هند و پاکستان در نشست سازمان ملل

گزارشگر:دو شنبه 9 میزان 1397 - ۰۸ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3مقام‌های هند و پاکستان در نشست هفتاد و سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی تندی در برابر هم داشتند.
سوشما سواراج، وزیر خارجه هند در جریان سخنانش در این نشست پاکستان را متهم کرد که به تروریستان پناه داده است. او هم‌چنان ادعاهایی مبنی بر سبوتاژ گفت‌وگو‌های صلح با پاکستان از سوی دهلی نو را رد کرد.
سوشما سوارج تاکید کرده که اسامه بن لادن رهبر «شبکه القاعده» قبل از کشته شدن‌ توسط نیروهای امریکایی، به طور مخفیانه در پاکستان زنده‌گی می‌کرد. او هم‌چنان تاکید کرده مغز متفکر حملات بمبئی که در آن ۱۶۸ تن کشته شدند، هنوز بدون مجازات در جاده‌های پاکستان قدم می‌زند.
وزیر خارجه هند گفت: «به اسامه بن لادن، معمار و ایدیولوژیست ۱۱ سپتمبر در پاکستان پناه‌گاه امن داده شد؛ درحالی که امریکا اسامه بن لادن را خطرناک‌ترین دشمن خود اعلام کرده و در سطح جهان او را برای کشاندن به عدالت جستجو می‌کرد.
امریکا شاید فکر هم نمی‌کرد که به اسامه بن لادن در کشوری پناه داده شود که ادعای دوست و متحد بودن را می‌کند».
افزود که اما پاکستان هم‌چنان طوری رفتار می‌کند که انگار هیچ اتفاقی پیش نیامده است. در تعهد پاکستان برای استفاده ابزاری از تروریسم به عنوان وسیله‌‌یی برای سیاست رسمی، حتی تغییر اندکی وارد نشده است.
محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیزساعاتی پس از این اتهام‌های وزیر خارجه هند، در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کشورش را یکی از قربانیان تروریسم عنوان کرد. او هند را به حمایت از فعالیت‌های تروریستی در پاکستان متهم کرد.
وزیر خارجه پاکستان با اشاره به حملات هراس افگنان در کشورش، گفت: تنها در حمله به یک مکتب نظامی در سال ۲۰۱۴ در پشاور که ۱۵۰ کودک کشته شدند.
قریشی در واکنش به سخنانی همتای هندی‌اش گفت: «پاکستان هم‌چنان با تروریستانی مواجه است که توسط همسایه شرقی ما تامین مالی، تسهیل و هماهنگ می‌گردند. ما می‌خواستیم با هند دیدار کنیم تا در برابر تروریسم را که باعث ایجاد خشونت در شهرهای و روستاهای ما شده و منجر به تلفات ده‌ها هزار پاکستانی بی‌گناه منجر شده است متحدانه مبارزه کنیم.
او افزود: «پاکستان هرگز قتل عام بیش از ۱۵۰ کودک را در یک مدرسه نظامی پیشاور، حمله وحشتناک «ماستونگ» و بسیاری حملات دیگر را که به تروریستان مورد حمایت هند ارتباط دارند، فراموش نخواهد کرد.»
قرار بود شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان و سوشما سواراج وزیر خارجه هند در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک دیدار کنند، اما پس از کشته شدن یکی از نیروهای مرزی هند در منطقه مورد منازعه کشمیر هند، این دیدار نیز لغو شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.