ارگ در واکنش به اظهارات معاون شورای عالی صلح: گستاخی به آدرس شخصیت‌های ملی پذیرفتنی نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 26 جدی 1395 - ۲۵ جدی ۱۳۹۵

درحالی‌که روز سه‌شنبۀ هفتۀ گدشته طالبان در حملات پیهم انتحاری در شهرهای بزرگ کشور ده‌ها خانواده را به سوگ ‌نشاندند، دو روز پس از آن، عبدالحکیم مجاهد، مشاور ارشد شورای عالی صلح در یک نشست خبری، طالبان را فرشته‌گان صلح خواند و افزون بر این، از قهرمان ملی کشور mandegar-3به‌عنوان بغاوت‌گر و از شهید صلح افغانستان به عنوان عامل نابه سامانی‌ در کشور یاد کرد.
این اظهارات عبدالحکیم مجاهد، خشم حکومت، بنیاد شهید احمدشاه مسعود، ریاست اجرائیه و چهره‌های سیاسی، شهروندان و رسانه‌ها را در پی داشت.
پس از این اعتراضات بود که ارگ ریاست‌جمهوری با پخش خبرنامه‌یی از بررسی‌شدن اظهارات مشاور شورای عالی صلح خبر داده و گفته است که به هیچ‌کسی اجازه نخواهد داد تا با استفاده از آزادی بیان، قاتلان مردم افغانستان را فرشته‌گان صلح بخواند و به شخصیت‌های ملی کشور توهین کند.
بنیاد شهید احمدشاه مسعود در اعلامیه یی گفته است، ملاعبدالحکیم مجاهد از تسلیم شده‌گان یکی از شبکه‌های تروریستی جهان است و از او بیش از این نمی‌توان انتظار داشت.
بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور در واکنش به این گفته‌ها طی اعلامیه‌یی آن راغیر مسوولانه خوانده و گفته است، شهروندان افغانستان در مورد صحبت‌های غیرمسوولانۀ مشاور ارشد به اصطلاح شورای عالی صلح، در مورد قهرمان ملی و شهید صلح کشور منتظر اقدامات قانونی مسوولان حکومتی می‌باشند.
بنیاد شهید احمدشاه مسعود در ادامه بیان داشته است: “این‌که ملاحکیم از تسلیم شده‌گان دیروز شبکۀ تروریستی طالبان و القاعده می‌باشد و نباید از گروهی که هرروز و هنوز مردم ما را با انتحار و انفجار و به دستور استخبارات بیرونی به خاک و خون می‌کشاند، انتظاری غیر از این داشت.”
در اعلامیۀ بنیاد شهید احمدشاه مسعود هم‌چنان آمده است که تجاوز به حریم بزرگان افغانسان و حمایت از جنایت‌کارترین گروه تروریستی، گناهی است نابخشودنی که ایجاب می‌کند حکومت در برابر آن اقدامات جدی داشته باشد.
بنیاد قهرمان ملی کشور این مقام شورای عالی صلح را از مهره‌های اصلی گروه تروریستی طالبان می‌داند و می‌افزاید: “امروز این مهره‌ها در قطار فرشته‌گان صلح با معاشات دالری، با تغییر موضع، دقیقاً همان مأموریت قبلی را به پیش می‌برند و کشورمان را تحت عنوان صلح به جنگ‌های بی‌پایان و خانمان سوز می‌کشانند.”
هم‌زمان با این، ارگ ریاست‌جمهوری نیز نسبت به اظهارات اخیر آقای مجاهد واکنش نشان داده و در اعلامیه‌یی آورده است: حکومت افغانستان به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد که با استفاده از آزادی بیان، قاتلان هم‌وطنان ما را فرشته‌گان صلح بخواند.
ارگ گروه تروریستی طالبان را “مستحق نابودن‌شدن” می‌داند و می‌افزاید: نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بر ضد آنان در سنگرهای دفاع از وطن مبارزه برحق می‌کنند.
در اعلامیۀ ارگ آمده است: “شخصیت‎های ملی و رهبران افغانستان برای همه هم‎‏وطنان ما قابل احترام می‎باشند و هرنوع بی‎احترامی و گستاخی علیه آنان، سبب ناراحتی و رنجش ملت عظیم افغانستان خواهد شد و چنین رفتار و اعمال شوم‌شان هرگز قابل قبول نمی‎باشد.”
ارگ هم‌چنان از بررسی‌شدن اظهارات مشاور شورای عالی صلح خبر داده خاطرنشان می‌سازد که در چوکات قانون در برابر آن اقدام خواهد کرد و نتیجۀآن را با مردم شریک خواهند ساخت.
پیش از این، داکتر عبدالله و عبدالله عطا حمد نور هم واکنش‌هایی در برایر ان اظهارات داشته اند. یک منبع نزدیک به داکتر عبدالله رییس اجرایی، به روزنامه ماندگار گفت که داکتر عبدالله در حالی که راهی سفر بود، در تماس تلفنی به محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی کشور وظیفه سپرد تا ااظهارات ملا مجاهد را بررسی کند. عبدالله به اتمر گفت که به نظر میرسید که آن عده از افراد طالبان که زیر سایه نظام کنونی مشغول اند، با گذشته ننگین شان وداع کرده باشند اما حالا که چنین نیست، قابل قبول نیستند و باید بعد از بررسی این قضیه در مورد آنان تصمیم بگیریم.
هم چنان عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان بر لزوم “تصفیه کردن دشمنان در درون نظام” تأکید کرده و از رییس‌جمهور غنی خواسته بود که ملا مجاهد را دستگیر و به پنجۀ قانون بسپارد.
از سویی دیگر، محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری با پخش خبرنامه‌یی گفته است: ارزش های جهاد بلندتر از ذهنیت طالبانی است، جهاد موهبت الهی بود که مردم‌مان با گوشت و پوست خود آن را در بر کشیدند و در راه خداوند سر و مال خویش را قربانی دادند.
آقای قانونی در ادامه بیان داشته است، افرادی که تا هنوز با شناخت‌کارت ISI از پاکستان دیدار می‌کنند، دون‌تر از آن‌اند که بیایید و در مورد جهاد و مجاهدین ابراز نظر کنند.
به گفتۀ آقای قانونی: “استاد شهید و آمرصاحب مسعود،نایاب‌ترین و ارزنده‌ترین‌های قرن حاضر افغانستان بودند که بعد از سال‌ها استبداد، مردم را به سوی عدالت اجتماعی و ارزش‌های انسانی رهنمون شدند و از افرادی که هنوز استبداد طالبانی را در سر دارند، بعید است که ارزش چنین گوهرهای را بدانند.اما، مردم شریف افغانستان به رهبر خود و قهرمان ملی خود احترام دارند و تاریخ در مورد اینان بی‌طرفانه قضاوت کرده است.”
در حین حال، احمدضیا مسعود، نمایندۀ ویژه رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب گفته است: قضاوت انسانان در مورد شخصیت‌ها و پدیده‌های مختلف، متعلق به سطح زنده‌گی، فرهنگی و فکری آنان است، نه برداشت‌شان از واقعیت‌های تاریخی.
او افزوده است: کسانی که عمر خود را در خدمت بیگانه‌گان سپری کرده باشند، کشور خود را به دستور پاکستانیان تخریب کرده باشند و فرهنگ زنده‌گی‌شان در نوکری، غلامی و امر و نهی جنرالان پاکستانی شکل گرفته باشد، نباید توقع بیش از این داشت.
آقای نور هُشدار داده بود که اگر حکومت در این زمینه اقدامی نکند، مردم اقدام خواهند کرد و “پاسخ دندان‌شکنی به این مزدور بیگانه” خواهند داد.”
در عین حال، شهروندان نیز از اظهارات عبدالحکیم مجاهد خشم‌گین شده‌و او را جاسوس آی‌اِس‌آی خوانده‌اند.
داکتر نجیب سلام، یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک در صفحه‌اش نوشته است.
عبدالحکیم مجاهد، چهرۀ کلیدی شورای عالی صلح در رژیم طالبان نمایندۀ این گروه در ایالات متحدۀ امریکا بود.
او نظام کنونی افغانستان را افراطی می‌خواند که به باور او، جنگ طالبان در برابر افراط‌گرایی دولت است.
او گفته است: “حکومت زیر نام دموکراسی و جمهوریت افراط می‌کنند، رژیم فعلی افراط می‌کند و قبول هم ندارد که افراطی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.