اهالی غزنی عامل بمبگذاری کنار جاده را کشتند

- ۰۶ عقرب ۱۳۹۲

mandegarمقام‌های ولایت غزنی گفته‌اند که جمعی از اهالی عزادار غزنی فردی را که عامل بمبگذاری روز شنبه در ولسوالی اندر این ولایت تصور می‌شده با سنگ و چوب کشته‌اند.
در انفجار بمب کنارجاده در قریه صاحب خان ولسوالی اندر ولایت غزنی شنبه ۵ عقرب هجده غیرنظامی به شمول پانزده زن و کودک که برای شرکت در یک مراسم عروسی می رفتند کشته و پنج غیرنظامی دیگر زخمی شدند.
موسی‌خان اکبرزاده والی غزنی در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی گفت که مردم محل عامل این بمبگذاری را شناسایی کردند و پس از اعتراف متهم، باشنده‌های قریه او را کشته‌اند.
آقای اکبرزاده گفت که مردم محل ابتدا به فرد کشته شده مشکوک بودند اما پس از آن که متهم اعتراف کرد که بمب دیگری را هم در جای دیگری جاسازی کرده است، باشنده‌گان با قهر و غضب او را زیر لت و کوب گرفتند.
والی غزنی در پاسخ به
این سوال که چرا با بمبگذار برخورد قانونی صورت نگرفت و پولیس اقدام نکرد گفت: «مردم خواهش کردند که این فرد به دستشان سپرده شود، وقتی که مردم هیجانی باشند و در قهر و غضب باشند و هجده نفر کشته داده باشند روشن است که کاری نمی‌توان کرد.»
آقای اکبرزاده در مورد چگونگی اثبات اتهام فرد کشته شده افزود که اتهام شخص بمبگذار توسط مردم تثبیت شد و گزارش‌های اولیه هیات بررسی حکومت هم نشان می‌دهد که بمب را همین فرد جاسازی کرده بود.
حکومت محلی غزنی برای بررسی جزئیات این رویداد هیاتی را هم به قریه صاحب خان ولسوالی اندر فرستاده و والی غزنی می‌گوید که جزئیات نهایی در مورد این رویداد پس از تکمیل بررسی‌های این هیات روشن خواهد شد.
در همین حال منابعی در ولایت غزنی گفته‌اند که عامل بمبگذاری نه توسط مردم، که هنگام انفجار مین کنار جاده کشته شده است.
امان‌الله کامرانی نماینده مردم ولسوالی اندر در شورای ولایتی غزنی هم گفت که تا هنوز مشخص نیست که بمبگذار توسط مردم کشته شده و یا دیروز هنگام انفجار بمب کنار جاده، اما او گفت که احتمال دارد بمبگذار در جریان انفجار مین کشته شده باشد.
آقای کامرانی به بی‌بی‌سی گفت که فردی که متهم به بمبگذاری بود، پیشتر با گروه طالبان همکاری داشته است. اما گروه طالبان گفته‌اند که این بمبگذاری کار افرادش نبوده است.
رویداد روز شنبه در ولایت غزنی از رویدادهای خونین در هفته‌های اخیر بوده است. انفجار مین‌های کنار جاده عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان است.
حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان این رویداد را با الفاظ شدیدی محکوم کرد و آن را کار دشمنان مردم افغانستان خواند. مرکز فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در کابل هم این رویداد را محکوم کرده است.
در ولسوالی اندر ولایت غزنی گروه‌های مختلف شورشی از جمله طالبان افغان و طالبان پاکستانی فعالیت دارند. غزنی از ولایت‌های ناآرام در جنوب شرقی افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.