راه‌هـای جلوگیـری از اشتـها و گرسنه‌گـی کـاذب

- ۱۷ ثور ۱۳۹۸

بخش دوم و پایانی/

mandegarپروتیین و چربی‌های سالم را هوشمندانه مصرف کنید
هم پروتیین و هم چربی، خالی شدنِ شکم را به تعویق انداخته و احساس سیری را تقویت می‌کنند. این یعنی به شما کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری احساسِ سیری کنید و دیرتر به حالت گرسنه‌گی برگردید. از این‌رو وارد کردن آن‌ها به برنامۀ غذایی روزانۀتان راهی هوشمندانه برای جلوگیری از نوساناتِ شکرِ خون است. اگر تا به حال مادۀ کم‌فیبر، کم‌پروتیین و چربی خورده باشید (مثل چاکلیت، شیرینی مربایی، یک کاسه پاستا با سُس گوجه فرنگی)، احتمالاً متوجه شده‌اید که چقدر گرسنه‌گی‌تان سریع برمی‌گردد، حتا اگر مقداری که از آن مادۀ غذایی مصرف کرده باشید زیاد باشد. در واقع، دو غذا با میزان کالری‌های مشابه تأثیرات کاملاً متفاوتی را بر احساس سیری، انرژی بدن، متابولیسم و روحیه و خلق‌وخو خواهند داشت.
توصیۀ ما این است که در هر وعدۀ غذایی خود از مقداری پروتیینِ خالص یا چربی‌های سالم استفاده کنید. گیاه‌خواران هم می‌توانند از حبوبات و منابع پروتیینی گیاهی استفاده کنند و بعضی از انواع گیاه‌خواران هم تخم مرغ و لبنیات و بعضی دیگر مرغ و ماهی را هم به لیست غذایی‌شان اضافه می‌کننـد. چربی‌های سالمی که متخصصین معمولاً پیشنهاد می‌کنند عبارت‌اند از آوکادو، میوۀ خشک، دانه‌ها، کره‌ها، روغن زیتون و روغن نارگیل.

غذاهای روحیه‌ساز بخورید
تحقیقات بسیار زیادی تأثیر بسیاری از مواد غذایی را بر روحیه و خلق‌وخو نشان می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید شادتر زنده‌گی کنید و بازده کاری بالاتری داشته باشید، انتخاب‌های غذایی شما اهمیت بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که دارچین تمرکز را ارتقا داده، گردو قدرت منطقِ ذهن را بالا برده و سبزیجات مثبت‌گرایی را تقویت می‌کند. در یک تحقیق، دانشمندان از حدود ۳۰۰ جوان خواستند که برای ذکر مواد غذایی مصرفی روزانۀشان و احساسی که بعد از آن پیدا می‌کنند، دفتر یادداشت روزانه داشته باشند. محققان دریافتند که مصرف بالاتر میوه‌ها و سبزیجات انرژی، آرامش و حسِ خوشبختی را در فرد افزایش می‌دهند.

نوشیدنی آرامش‌بخش بنوشید
یکی از بهترین راه‌ها برای تعدیل و تنظیم روحیه و اعصاب، خودداری از مصرف نوشیدنی‌های قنددار و شیرین کننده‌های مصنوعی است و به جای آن‌ها تا می توانید از آب و چای سبز بدونِ شکر استفاده کنید. در یک تحقیق انگلیسی مشخص شد که بیشتر از ۷۰٪ از شرکت کننده‌ها گزارش داده‌اند که بالا بردن مصرف آب روزانۀشان تا حد زیادی روحیۀشان را تقویت کرده است. و یک تحقیق ژاپنی که روی بیشتر از ۴۰۰۰۰ نفر انجام گرفت، مشخص شد که سطح استرس روان‌شناختی در آن‌هایی که در روز حداقل ۵ گیلاس چای سبز می‌نوشند، تا ۲۰% پایین تر بوده است.

منبـع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.