کمیسیون انتخابات انتخابات آینده را آنلاین برگزار می‌کند

- ۲۰ ثور ۱۳۹۸

mandegarمسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که در انتخابات آینده از دستگاه بایومتریک به شکل آنلاین استفاده خواهد شد.
این کمیسیون می‌گوید انتخابات آینده به گونه آنلاین برگزار می‌شود و نتایج آن در مدت اندک اعلام خواهد شد.
ذبیح‌الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفته که رأی دهی به شکل آنلاین از تقلب جلوگیری می‌کند.
آقای سادات می‌افزاید: «تلاش نهایی ما این است که تا در روز انتخابات از دستگاه بایو متریک به شکل آنلاین استفاده کنیم با این کار در مدت کم می‌توانیم نتایج ابتدایی را اعلام کنیم با این باورمندی مردم در انتخابات بیشتر می‌شود و از تقلب هم جلوگیری می‌کند.»
آقای سادات افزود که تلاش این است تا با یکی از شرکت‌های ملی یا بین‌المللی طوری قرارداد شود تا در روز برگزاری انتخابات در سراسر افغانستان خدمات انترنتی وجود داشته باشد.
وی گفت که در گذشته توسط دستگاه بایومتریک تنها نشان دو انگشت گرفته می‌شد، اما در انتخابات پیش‌رو برعلاوه گرفتن نشان ۱۰ انگشت تصویر رأی دهنده نیز گرفته خواهد شد تا بتواند در شفافیت انتخابات کمک بیشتری نماید.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به تاریخ شش ماه میزان سال روان برگزار گردد.
هرچند نهادهای ناظر انتخابات رأی دهی به شکل انلاین را اقدام نیک می‌دانند، اما می‌گویند که برای چنین کاری در افغانستان زمینه فراهم نیست.
یوسف رشید رییس فیفا اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید: «چند نکته وجود دارد مانند مصئونیت رای، مالکیت و دیتای این پروسه، وضعیت افغانستان جنگی است اگر مخالفین بدانند که در انتخابات از تکنالوژی استفاده می شود نگرانی از این نیز وجود دارد که بالای سیستم های مخابراتی حمله ور شوند.»
با این همه، احتمال هک شدن سیستم رأی‌دهی در روز انتخابات از مشکل دیگری‌ست که توسط نهادهای ناظر انتخابات مطرح می‌شوند.
کمیسیون انتخابات اما می‌گوید برای جلوگیری از هک شدن سیستم بررسی‌های فنی انجام می‌شود و برای رفع مشکلات دیگر نیز تدابیر جدی مدنظر گرفته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.