وزرات خارجۀ افغانستان به ایران: از مهاجران استفادۀ سیاسی نکنید

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۰ ثور ۱۳۹۸

اخیراً یک مقام ارشد وزارت امور خارجۀ ایران گفته است که در صورت تداوم تحریم‌های وضع شده از سوی امریکا بر این کشور، حکومت ایران ممکن از مهاجران افغانستان بخواهد این کشور را ترک کنند.
عباس عراق‌چی، معاون وزارت خارجۀ ایران در گفت‌وگو با شبکۀ «صداوسیما» جمهوری اسلامی ایران گفته است که در حال حاضر حدود سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند.
mandegarآقای عراق‌چی در ادامۀ این گفت‌وگو گفته است که مهاجران افغانستانی حدود دو میلیون شغل در این کشور را اشغال کرده اند که با این وجود، سالانه سه تا پنج میلیون یورو از ایران خارج می‌شود.
معاون وزارت خارجۀ ایران در این گفت‌وگو همچنان امریکا را متهم به «بحرانی ساختن» افغانستان متهم می‌کند و می‌گوید که به لحاظ انسانی نمی‌خواهند مهاجران افغانستان را از کشورشان بیرون کنند، اما اگر «مجبور شوند، تبعاتش بر عهدۀ امریکا خواهد بود.»
او بیان داشت که حضور افغانستانی‌ها در کشورش هزینه‌بر است و وقتی تحریم‌های امریکا بر این کشور اثر کند، منابع مالی شان محدود می‌شود، فروش نفت ایران به صفر خواهد رسید، آنان مجبور هستند سیاست‌های ویژه‌یی برای اقتصاد خود اعمال کنند و ممکن، در یکجا به یک نقطه‌یی برسند که نتوانند این هزینه‌ها را ادامه دهند و در آن صورت ممکن، از مهاجران افغانستانی خواهند خواست تا ایران را ترک کنند.
این گفته‌های معاون وزارت خارجۀ ایران، واکنش حکومت و شهروندان افغانستان را در پی داشته است. مسوولان در وزارت امور خارجۀ کشور گفته اند که مقام‌های ایرانی نباید از حضور مهاجران افغانستانی در آن کشور «استفادۀ سیاسی» کنند.
وزارت خارجۀ کشور گفته است که ایران باید به توافق‌نامه‌یی که میان دو کشور امضا شده است، پایبند بماند. از سوی هم، مسوولان در وزارت مهاجران و برگشت‌کننده‌گان گفته اند که ایران باید به مهاجرت به عنوان پدیدۀ اجتماعی و حقوق بشری نگاه کند، نه پدیدۀ سیاسی.
وزارت مهاجران و برگشت کننده‌گان همچنان گفته است که در صورت برگشتِ مهاجران افغانستانی به کشور، آماده‌گی‌ها به رسیده‌گی به یک میلیون مهاجر را دارد.
در سوی دیگر، شماری از شهروندان به این باور اند که ایران به «برکت خون افغانستانی‌ها امن» است. محمد مرادی، یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک در واکنش به گفته‌های عراق‌چی در صفجۀ رسمی‌اش نوشته است: این نکته بر کسی پوشیده نیست که ستون اصلی مدافعان حرم، لشکر فاطمیون است که عمدتاً از شهروندان افغانستان تشکیل شده است.
آقای مرادی افزوده است که معاون وزارت خارجۀ ایران «با عبور از دریاچۀ خون شهدای مدافع حرم و لشکر فاطمیون و از برکت خون‌های افغانستانی‌ها که ایران را برای عراق‌چی و امثال عراق‌چی امن کرده اند، به صداوسیما آمد و مهاجرین افغانستانی مقیم ایران را به اخراج تهدید کرد.»
عبدالحی خراسانی، یکی دیگر از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک نوشته است که هُشدارهای ایران را باید جدی گرفت. آقای خراسانی افزوده است که اگر تحریم‌های امریکا شدت یابد، تشدید بحران در افغانستان، سیاست راهبردی آن‌ها در برابر منافع امریکا می‌باشد.
او گفته است: «ایران می‌تواند به بهانۀ خروج مهاجران، ملیشیای فاطمیون را وارد افغانستان کند».
داکتر فرامرز تمنا، رییس پیشین مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت امور خارجۀ کشور در یادداشتی در صفحۀ رسمی فیسبوکش، از بازگشت مهاجران به افغانستان حمایت کرده و گفته است، اگر مهاجرین افغانستان به کشور باز گردند، تأثیر ژرفی بر روندهای توسعه‌یافتگی کشور خواهد گذاشت.
آقای تمنا در ادامۀ یادداشتش از عباس عراق‌چی، معاون وزیر خارجۀ ایران سپاسگزاری کرده و گفته است: «او به یاد ما آورد که مهاجرت چقدر ذلت‌بار و تحقیرآمیز است. او به ما یاد داد که خانۀ انسان حتا اگر ویران باشد، لذتی دارد که هیچ کاخ دیگران ندارد. او به یاد ما آورد که ترک خانه محقر، اما زیبای پدری و مهمان اجباری دیگران شدن یعنی چشیدن بی‌پایان طعم ذلت و تحقیر».
این سخنان معاون وزارت خارجۀ ایران در حالی مطرح شده است که بربنیاد گزارش‌ها، در سال‌های گذشته، ایران صدها شهروند افغانستانی را در گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در کشورهای منطقه به ویژه سوریه سازماندهی کرده و به جنگ فرستاده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این میان، ده‌ها تن از این افراد کشته شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.