آلوده‌گی هوا در افغانستان بیشتر از جنگ سبب مرگ‌ومیر می شود

- ۰۷ جوزا ۱۳۹۸

آمارهای سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از بیست هزار تن در افغانستان به علت آلودهگی هوا جان‌های خود را از دست داده‌اند.
به گزارش فارین پالیسی، همه ساله بخش تنفسی شفاخانۀ صحت طفل اندرا گاندی در کابل پر از کودکانی می‌شود که به سختی نفس می‌کشند. بر بنیاد این گزارش آلودگی هوا در افغانستان بیشتر از جنگ از مردم قربانی می‌گیرد.
بر بنیاد گزارش سازمان «وضعیت جهانی هوا» در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۶ هزار تن در افغانستان به علت آلودهگی هوا جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.
فارین پالیسی ریشۀ شیوع بیماری‌های تنفسی را به مشکلات اقتصادی مردم نسبت داده گفته که در فصل زمستان مردم برای گرم‌کردن خانه‌ها‌ی‌شان از مواد پلاستیکی و یا زغال سنگ استفاده می‌کنند و به کارگیری از جنراتورها برای تولید برق نیز به این آلودگی می‌افزاید.
گزارش می‌افزاید، حتا در روزهایی که هوا تا اندازه‌یی خوب است نیز آلوده‌گی هوا در بخش‌هایی از شهر کابل مشهود است.
عزت‌الله صدیقی، رییس حفاظت از محیط زیست کابل به فارین پالیسی گفته که به علت مداخله نهادهای مختلف در کار این اداره، نمی‌توانند شرکت‌هایی را که از مواد سوختی غیر معیاری استفاده می‌کنند بسته کنند.
یک متخصص بیماری‌های تنفسی در شفاخانۀ صحت طفل به این مجلۀ خبری گفته است که در فصل زمستان شمار مراجعه کنندهگان این بیماری‌ بیشتر می‌شود و بر روی هر تخت دو بیمار را می‌خوابانند و گاهی هم بر کف شفاخانه نیز به بیماران رسیده‌گی می‌شود.
به گفتۀ این متخصص بیشتر بیماران این بخش را کودکان ۶ ماهه تا ۵ سال تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.