رسانه‌های پاکستانی به نقل از بسم‌الله خان: پاکستان می‌تواند مقصدی عالی برای آموزش نیروهای افغان باشد

- ۱۳ دلو ۱۳۹۱

مقامات ارتش پاکستان اعلام کردند، در جریان سفر پنج روزۀ وزیر دفاع افغانستان به اسلام آباد، مقامات ارشد دفاعی دو کشور برای همکاری موثر جهت افزایش امنیت مناطق مرزی پاکستان و افغانستان به توافق رسیدند.
بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، هیات وزارت دفاع افغانستان به سرپرستی بسم الله خان وزیر دفاع، نسبت به آموزش‌های نظامیان افغان در پاکستان، بر اساس توافق‌های دو جانبه، علاقه نشان داد.
بر بنیاد این گزارش‌ها، هیات افغانستانی از موسسات آموزشی و امکانات مختلف ارتش پاکستان بازدید و با سطح گسترده‌یی از آموزش‌های جنگی و تاکتیک های دفاعی در این کشور آشنا شدند.
مقامات وزارت دفاع افغانستان، در جریان این سفر، استاندارد آموزش ارتش پاکستان را قابل توجه دانسته و گفته اند: نیروهای امنیت ملی افغانستان که در حال حاضر از سوی مربیان و تیم‌های نظامی کشورهای غربی آموزش می‌بینند، قادر خواهند بود در آینده دوره‌های آموزشی خود را در پاکستان بگذرانند.
منابع نظامی پاکستان نیز از تمایل افغان‌ها برای واگذاری امر آموزش‌های نظامی و دفاعی نیروهای امنیتی زن ارتش افغانستان به پاکستان سخن گفته و بیان کرده اند: به اعتقاد هیات افغانستانی، کشور برادر و مسلمان پاکستان می‌تواند مکان مناسبی برای آموزش نیروهای زن ارتش افغانستان باشد.
رسانه‌های محلی پاکستان، همچنین به نقل از بسم‌الله خان نوشته‌اند: هزاران نفر از اتباع افغان در نقاط مختلف پاکستان ساکن بوده و مشغول به تحصیل در درجات مختلف هستند، بسیاری از آنان به عنوان داکتر و انجنیر از پاکستان فارغ‌التحصیل شده و در چنین شرایطی پاکستان می‌تواند یک مقصد عالی برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان قلمداد شود.
بنابر این گزارش، مقامات ارشد دفاعی پاکستان و افغانستان برای ادامه مبادلات هیات‌ها با هدف بحث و نتیجه‌گیری در زمینه مسایل مختلف و منافع مشترک به توافق رسیدند.
منابع نظامی پاکستان با اشاره به گفت‌وگوی هیات وزارت دفاع افغانستان با مقامات ارشد ارتش پاکستان، پس از بازدید از تاسیسات دفاعی این کشور افزودند: با توجه به محیط عملیاتی یکسان پاکستان و افغانستان، پاکستان به یک مقصد خوب جهت آموزش های حرفه‌یی برای افسران و سربازان افغان تبدیل شده است. پیش از این حکومت افغانستان در سند همکاری‌های استراتژیکی که با هندوستان به امضا رسانیده بود، بر سر آموزش نیروهای افغان به وسیلۀ کشور هندوستان توافق کرده بود.
این درحالی‌ست که آگاهان نظامی از سپردن مسوولیت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان به ارتش پاکستان به شدت هشدار می‌دهند.
به باور آگاهان، پاکستان به عنوان بزرگترین حامی طالبان و شبکۀ تروریستی حقانی، اگر مسوولیت آموزش نیروهای افغان را بر عهده بگیرد، از این طریق می‌تواند به ساده‌گی در درون نیروهای امنیتی افغانستان رخنه کند.
تحلیلگران داخلی و بین‌المللی همواره برای جلوگیری از نفوذ ارتش و استخبارات پاکستان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان تأکید کرده اند.
پاکستان نزدیک به دو دهه است که طالبان را به حیث یک عامل اصلی برای رسیدن به اهداف براندازانۀ خود در افغانستان، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.