ریاست اجرایی: شکریه بارکزی مورد قبول نیست-بارکزی را در دقیقۀ ۹۰ وارد فهرست ساختند

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 10 حمل 1394 - ۰۹ حمل ۱۳۹۴

سخنگوی ریاست اجرایی می‏گوید که گماشتن شکریه بارکزی در کمیسیون اصلاح انتخاباتی بدون مشوره با داکتر عبدالله صورت گرفته و از طرف آنان پذیرفتنی نیست.
آصف آشنا معاون سخنگوی ریاست اجرایی روز یکشنبه گفت که بر اساس توافقنامۀ سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، درباره انتخاب رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی رییس‌جمهور باید با رییس اجرایی، مذاکره می‌کرد.
mnandegar-3یک منبع دیگر به روزنامۀ ماندگار گفت که به زودی داکتر عبدالله در این مورد با اشرف غنی صحبت می‌کند و شخص دیگری به این پُست گماشته خواهد شد.
ریاست جمهوری اخیراً فهرست اعضای کمیسیون اصلاح انتخاباتی را اعلام کرد.
شکریه بارکزی به حیث رییس، صدیق الله توحیدی به حیث معاون و شاه سلطان عاکفی و وژمه فروغ به عنوان منشی و علی امیری، عبدالقدیر کریاب، بشیر فاروق، محمد امین احمدی، فیض الله ذکی، کاوون کاکر، صبرینا ثاقب، گل احمد مددزی، عزیزالله رفیعی، عبدالمجید غنی زاده، تادامیچی یاموتو، نماینده سازمان ملل به عنوان اعضای این کمیسیون تعیین شده اند.
سید آقا فاصل سانچارکی مشاور امور فرهنگی ریاست اجراییه به روزنامه ماندگار گفته که معرفی شکریه بارکزی به این سمت در دقیقه ۹۰ صورت گرفته؛ دقیقاً زمانی که رهبران دولت وحدت ملی به امریکا می‌رفتند.
مشاور امور فرهنگی ریاست ‌اجراییه می‌گوید پیش از آن، در لیستی‌که به عنوان اعضای کمیسیون اصلاح انتخاباتی از ارگ به ریاست ‌اجراییه فرستاده شده بود، نام شکریه بارکزی وجود نداشت.
سانچارکی تاکید کرد: زمانی‌که رهبران دولت وحدت ملی عازم سفر شدند، لیست نهایی اعضای کمیسیون اصلاح انتخاباتی اعلام شد و ما تازه متوجه شدیم که بانو بارکزی به عنوان رییس این کمیسیون برگزیده شده.
شکریه بارکزی یکی از حامیان تیم تحول و تداوم بود که در مبارزات انتخاباتی محمد اشرف غنی را همراهی می‌کرد و متهم به تقلب به نفع تیم تحول و تداوم نیز است.
کلیپ‌های نشر شدۀ شکریه بارکزی در فیسبوک‌ نشان‌ می‌دهد که اودر روز انتخابات مردم را به تقلب به نفع دکتر غنی تشویق می‌کند و به مسوولان یک مرکز رای دهی می‌گوید که اجازه دهید هرکه هر قدر کارتی که دارد استفاده کند و رای بدهد.
مشاور فرهنگی ریاست‌اجراییه می‌گوید: ما بسیار تلاش کردیم تا افرادی در این کمیسیون گماشته شوند که بی‌طرف بوده و با قوانین انتخاباتی آشنایی داشته باشند.
سانچارکی افراد معرفی شده از سوی ریاست ‌اجراییه را شخصیت‎های مسلکی دانسته افزود: افراد معرفی شده از سوی ما افراد بی‌طرف و آشنا با مسایل انتخابات اند و امیدوار هستیم اشخاص معرفی شده از سوی رییس‌جمهور نیز مسلکی بوده و با قوانین انتخاباتی آشنا باشند.
او در خصوص این‌که چرا از نهادهای ناظر بر انتخابات کسی به این کمیسیون معرفی نشده گفت: بدون شک ما از مشوره‌های آنان استفاده خواهیم کرد و عدم حضور آنان به هیچ عنوان به معنی نادیده گرفتن نظریات آنان نخواهد بود.
در این حال، شبکه جامعه مدنی برای انتخابات انتقاد دارد که در گزینش اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به معیار، تخصص، و تجربه در بخش انتخابات توجهء لازم صورت نگرفته است.
جانداد سپین غر رییس این شبکه همچنان گفت، اگر اختلافات میان دو تیم سیاسی روی ترکیب کمیسیون اصلاحات انتخاباتی هر چه زودتر برطرف نگردد، این روند با بن بست روبرو خواهد شد.
او گفت: «با تاسف که می بینیم از آغاز کمیسیون اختلاف جدی میان دو تیم سیاسی وجود دارد، در رابطه به ترکیب، هیأت رهبری و…. این مساله نگرانی را به وجود می‌آورد که در مدت باقی مانده، زمانی‌که بالای بخش‌های مختلف از اصلاحات بحث‌ها صورت می‌گیرد، اختلاف دیده‌گاه دو تیم شاید سبب شود که این روند به بن بست برود.»
ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، یکی از ماده‌های مهم توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی بین داکتر عبدالله و محمد اشرف غنی را تشکیل می‌داد؛ کمیسیون که باید پس از نخستین روزهای آغازین حکومت وحدت ملی تشکیل می‌شد، حالا پس از گذشت نزدیک به شش ماه از عمر این حکومت، این کمیسیون به دستور رییس جمهور ایجاد شده است.
گفته شده که کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی موظف است تا براساس لایحۀ کاری که در فرمان تشکیل این کمیسیون آمده، فعالیت کند و تشکیل این کمیسیون همچنین یکی از خواسته‌های اصلی متحدان بین‌المللی افغانستان نیز است.
این کمیسیون یک روز پیش از سفر رییس جمهور و رییس اجراییه به واشنگتن در حالی تشکیل شد که بر اساس قانون اساسی افغانستان، انتخابات پارلمانی پیش‌رو باید دست کم تا یک‌ماه دیگر برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.