صدها خانواده در تخار آواره شدند

- ۲۸ جوزا ۱۳۹۸

در پی درگیری‌های چند روز اخیر میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی بهارک تخار، صدها خانواده از این ولسوالی آواره شده‌اند.
پنج روز است که طالبان بخش‌هایی از ولسوالی بهارک ولایت تخار را که در چند کیلومتری مرکز این ولایت موقعیت دارد، تصرف کرده و خودشان را تا نزدیکی‌های ساختمان ولسوالی و فرماندهی پولیس رسانده‌اند.
mandegarنیروهای مشترک امنیتی نیز در مرکز این ولسوالی مستقر شده و از چند روز به این‌سو درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی بهارک جریان دارد. نیروهای امنیتی از زمین و هوا طالبان را هدف قرار می‌دهند.
باشنده‌گان بیش از ۲۰ روستای ولسوالی بهارک درپی این درگیری‌ها خانه‌های شان را ترک کرده و به شهر تالقان، مرکز ولایت تخار پناه آورده‌اند.
آواره‌گان می‌گویند، خانه‌های‌شان زیر خم پاره‌ها تخریب و زنده‌گی برای‌شان دشوار شده بود و از همین‌رو مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند.
محمد مقیم و عبدالبشیر، دو تن از این بی‌جاشده‌گان به خبرگزاری سلام‌وطندار گفته است، مردم روستاهای‌شان را ترک کردند و جنگ‌جویان طالب در خانه‌های مردم سنگر گرفته‌اند.
به گفتۀ آواره‌گان، حکومت محلی تخار تا کنون هیچ کمکی به آنان نکرده و بیش‌ترشان در فضای بازوبدون سرپناه به سر می‌برند.
محمدافضلی، منشی شورای ولایتی تخار با انتقاد از بی‌توجهی حکومت می‌گوید، ۶۰ درصد اراضی ولسوالی بهارک به‌دست طالبان افتاده و باشنده‌گان محل به دستور نیروهای امنیتی خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند.
یاسین لبیب، رییس مهاجرین تخار می‌گوید، با آن که شمار آواره‌گان روبه افزایش است، اما آنان آمار دقیقی از بی‌جاشده‌گان دردست ندارند.
به گفتۀ او، آنان کمپ مهاجرین را در ۲۰ کیلومتری شهر تالقان در دشت رباط برپا کرده‌اند، اما آواره‌گان به دلیل دوری راه به این منطقه نمی‌روند.
حملات طالبان از یک هفته به این‌سو بر ولسوالی‌های خواجه‌غار، بهارک، اشکمش، نمک‌آب و چاه‌آب تخار شدت گرفته و در نتیجۀ درگیری‌های یک هفتۀ اخیر، هزاران تن از این ولسوالی‌ها آواره شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.