دبیر کُل ناتو: در پی توافق خروج از افغانستان نیستیم

گزارشگر:روح الله بهزاد - ۰۷ سرطان ۱۳۹۸

نشست وزیران دفاع ناتو در پیوند به صلح و امنیت و نیز مأموریت حمایت قاطع این سازمان در افغانستان روز پنجشنبه هفتۀ گذشته آغاز شد. در این نشست، اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی، اسکات میلر فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان، نیکولاس کی، نمایندۀ ملکی ناتو برای افغانستان، نماینده‌گان سازمان ملل متحد، بانک جهانی و اتحادیۀ اروپا نیز اشتراک دارند.
mandegarینس ستولتنبرگ، دبیر کُل ناتو در این نشست گفته است که مأموریت و تعهد این سازمان در افغانستان درازمدت است. دبیر کل ناتو افزوده است که «فرصت ویژه‌یی» برای تأمین صلح در افغانستان به وجود آمده و امریکا تلاش دارد از راه گفت‌وگو و مذاکره، راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز برای پایان جنگ افغانستان جست‌وجو کند.
ینس استولتنبرگ در این نشست به طالبان هُشدار داد که از راه نظامی و زور پیروز نخواهند شد و باید از ادامۀ جنگ در افغانستان دست بکشند. او گفت که تأمین صلح در افغانستان کار دشواری است؛ اما گفت‌وگوها تنها راه رسیدن به صلح است.
ستولتنبرگ در این نشست از دیپلماسی زلمی خلیل‌زاد به گونۀ «جدی» اعلام حمایت کرد و گفت که اعضای ناتو ضمن حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، به کمک‌های مالی و تسلیحاتی‌اش به این نیروها همچنان ادامه می‌دهد.

ناتو از افغانستان بیرون نمی‌شود
ینس ستولتنبرگ، دبیر کُل ناتو در پایان نشست وزیران دفاع این سازمان گفت که این سازمان در پی بیرون کردن نیروهایش از افغانستان نیست، بلکه در پی توافق برای تأمین صلح در این کشور است. دبیر کل ناتو از تلاشِ اعضای این سازمان برای به دست آمدن توافقی در افغانستان سخن گفت که به گفتۀ او، بتواند حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان در این کشور را تضمین کند.
آقای ستولتنبرگ گفت که ناتو زمانی از افغانستان بیرون خواهد شد که تهدیدی از این کشور متوجه اعضای این سازمان وجود نداشته باشد. او همچنان گفت که طالبان به جز نشستن روی میز گفت‌وگو، راه دیگری ندارند. این مقام سازمان ناتو تأکید کرد که اعضای ناتو به ادامۀ کمک‌های‌شان به دولت افغانستان همچنان متعهد اند و به کمک‌های‌شان نیز ادامه خواهند داد.
او بیان داشت که کشورهای عضو ناتو از روند گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» حمایت می‌کند. به گفتۀ ستولتنبرگ، آلمان گام‌هایی را برای تسهیل این روند برداشته است.
در عین حال، اسدالله خالد، وزیر دفاع کشور در این نشست گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان در یک سال گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری در بازپس‌گیری مناطق از طالبان داشته است. آقای خالد افزوده است که برای بهترسازی نیروهای دفاعی تمرکز بیشتر روی تقویت نیروهای هوایی و کماندو صورت گرفته است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که روز شنبه دور هفتم گفت‌وگوهای خلیل‌زاد با طالبان در شهر دوحه قطر به هدف گفت‌وگو در مورد جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و گرفتن تضمین از طالبان مبنی بر استفاده ‌نشدن خاک این کشور علیه کشورهای دیگر آغاز می‌شود.

داعش در افغانستان در حال تقویت است
ینس ستولتنبرگ در بخشی از سخنانش از تقویت داعش در افغانستان سخن گفت و بیان داشت که این گروه پس از شکست در سوریه و عراق، به دنبال تقویت پایگاه‌های‌شان در افغانستان هستند. آقای برگ افزود که یکی از دلایل حضور اعضای ناتو در افغانستان و کمک به نیروهای امنیتی این کشور، مبارزه و شکست گروه داعش است.
دبیر کل ناتو می‌گوید که حمایت و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان ازبهر مبارزه برای شکست داعش، استراتیژیک این سازمان است که در عراق و سوریه نیز دنبال می‌شد.
گفتنی است نشست وزیران دفاع ناتو روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در بروکسل آغاز شد و برای دو روز ادامه پیدا کرد. یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست، موضوع افغانستان بود. در حال حاضر، بیش از ۱۷ هزار نیروی نظامی ناتو در چارچوب برنامۀ «مأموریت حمایت قاطع» در افغانستان حضور دارند که وظیفۀ آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان را به عهده دارند.
در کنار این، سازمان ناتو مصرف نیروهای امنیتی افغانستان را نیز می‌پردازد که بربنیاد گزارش‌ها، حدود پنج میلیارد دالر در سال می‌شود. سال قبل اعضای این سازمان در نشست رهبران کشورهای عضو، تعهد سپرده بودند که تا سال ۲۰۲۴ میلادی از نظامیان افغانستان حمایت خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.