صلـح افغـانستان؛ اتهـام‌زنی ایـران و امـریکـا

- ۰۷ سرطان ۱۳۹۸

ماندگار: مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ امریکا که هفتۀ پیش به کابل آمده بود از بر هم زدن روند صلح افغانستان توسط ایران هشدار داد، اما ایران ساعاتی بعد با انتشار اعلامیه‌یی در کابل خواهان پایندی امریکا به «شفافیت» در روند صلح افغانستان به‌جای «فرافگنی» شده‌است.
به باور آگاهان، این گفته و واکنش نشان می‌دهد که بعد از حمله ایران به پهباد بی سرنشین امریکا، تنش‌ها میان دو کشور حالا در قضیه افغانستان آغاز شده است.
mandegarآقای پومپئو که پس از دیدار با مسوولان حکومت وحدت ملی در نشستی صحبت می‌کرد، گفت که امریکا «به نمایندهگی از دولت و مردم افغانستان» با گروه طالبان مذاکره نمی‌کند، بلکه تلاش دارد تا زمینه مذاکره را «بین افغان‌ها» فراهم سازد.
او یک‌بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات میان گروه طالبان و امریکا روی چهار مسأله «مبارزه با تروریسم، حضور نیروهای خارجی، مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس دایمی» جریان دارد و به گفتۀ او، این مسایل با هم مرتبط هستند.
وزیر خارجه امریکا گفت در حالی‌که مذاکرات صلح افغانستان جریان دارد، آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نیز باید ادامه یابد.
وزیر خارجۀ امریکا، در بخشی از سخنانش اما با تاکید بر اینکه پیشرفت روند صلح افغانستان به نفع تمامی بازیگران منطقه است، گفته بود که تلاش‌ها برای برهم زدن روند صلح در افغانستان به سود ایران نخواهد بود. امیدوارم تهران این را درک کند.
آقای پومپئو گفت: «به سود ایران نیست که روند صلح افغانستان را برهم بزند. امیدوارم ایران این را بداند. پیشرفت روند صلح افغانستان به سود تمام بازیگران منطقه است و غرب افغانستان مرز طولانی با ایران دارد.»
وزیر خارجه امریکا افزود: «ما تمام تدابیر لازم امنیتی را روی دست می‌گیریم تا اگر ایران بخواهد دخالت‌هایش در افغانستان را افزایش دهد، با آن برخورد کنیم. ولی امیدواریم آنها تلاشی برای برهم زدن روند سیاسی افغانستان که ما درآن دخیل هستیم، نکنند.»
اما این گفته‌ها با واکنش سفارت ایران در کابل روبه‌رو شد. سفارت ایران در کابل می‌گوید، صلح خواست عمومی جامعه افغانستان بوده و هر ساز و کاری که برای تحقق آن مورد توافق دولت، جریان‌های سیاسی و مردم این کشور باشد، از حمایت کامل ایران برخوردار خواهد بود.
در بخشی از اعلامیۀ این سفارت آمده است: «برقراری هرچه سریع‌تر ثبات و امنیت پایدار در افغانستان؛ در راستای منافع و امنیت ایران به عنوان همسایه بلافصل افغانستان با مرزهای طولانی آن است و بر همین اساس ما همواره حامی صلح بوده و خواهیم بود».
در اعلامیه سفارت ایران در کابل آمده است که تحقق و پایداری هر فرایند صلحی در گرو برخورداری از حمایت مردم و دولت افغانستان بوده و پای‌بندی به اصل شفافیت در اطلاع‌رسانی پیرامون جزئیات مذاکرات جاری، روشی مناسب‌تر و موثرتر از فرافکنی‌های صورت گرفته از طریق طرح اتهامات غیرمستند و غیرسازنده است که بیشتر درصدد پُرکردن خلاء عدم درک صحیح از واقعیات و ضعف عمل‌کردی نسبت به شرایط موجود می‌باشد.
پیش از این شورای عالی صلح گفته بود که بحث صلح در افغانستان به یک اجماع منطقه‌یی نزدیک شده است و قرار است که اجماع جهانی نیز روی آن شکل بگیرد؛ اما حالا اتهام‌زنی امریکا و ایران بر سر بحث صلح افغانستان نشان می‌دهد که این اجماع هنوز به دست نیامده است.
گفتنی است که امروز دور هفتم مذاکرات طالبان با خلیل‌زاد آغاز می‌شود. زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور گفت‌وگوهای صلح با طالبان، درمورد آغاز دور هفتم گفت‌وگوهای با طالبان در تویترش نگاشته که همه طرف‌ها از ایجاد یک صلح دایمی در افغانستان استقبال می‌کنند.
در شش دور دیدار خلیل‌زاد و نماینده‌گان طالبان روی موارد نزدیک شدن به یک توافق صلح صحبت شد، اما آگاهان به این باور اند که نتایج این دیدارها توان نهایی شدن پروندۀ صلح افغانستان را ندارد.
آگاهان انتظار دارند که دیدار امروز نماینده‌گان طالبان و خلیل‌زاد حرف تازه‌یی را پیرامون صلح افغانستان بیرون دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.