شکست بن‌بست و آغاز فصل پیوست؛ پیروزی دوبارۀ رحمانی با استقبال وردک روبه‌رو شد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۸ سرطان ۱۳۹۸

میررحمان رحمانی در انتخابات دیروز مجلس نماینده‌گان با به دست آوردن اکثریت مطلق آرا به عنوان رییس مجلس نماینده‌گان برگزیده شد. خان محمد وردک، رقیب آقای رحمان در انتخابات دیروز ۹۶ رأی به دست آورد. نصاب دیروز این اتاق ۲۴۵ تن اعلام شد که پنجاه به اضافۀ یک آن می‌شد ۱۲۳ رأی و آقای رحمانی با به دست آوردن ۱۳۶ رأی از سوی رییس موقت مجلس به عنوان رییس معرفی شد.
mandegarخان محمد وردک، پیروزی آقای رحمانی را برایش تبریک گفت و بیان داشت که آماده است با آقای رحمانی به عنوان رییس مجلس همکاری کند. همزمان بااین، میررحمان رحمانی نیز گفت که به عنوان خدمتگذار مردم، مطابق به قانون اساسی وظایف‌اش را به پیشر خواهد برد.
آقای رحمانی افزود که «اقتدار و عزت خانۀ ملت» را حفظ خواهد کرد. او همچنان اعلام کرد که انتخابات انتخاب هیأت اداری را نیز امروز یکشنبه، ۹ سرطان برگزار خواهد کرد.
در حین حال، شهروندان از شکستن بن‌بست پارلمان خشنود شدند و از پایان تنش‌ها در مجلس نماینده‌گان نیز استقبال کردند. شماری از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی همچنان از رفتارِ خان محمد وردک در برابر رقیبش آقای رحمانی نیز استقبال کردند. آقای وردک رییس تازۀ مجلس را تا کرسی ریاست همراهی کرد، او را به آغوش کشید و پیروزی‌اش را مبارکی داد.
از سوی هم، رییس حکومت وحدت ملی و رییس اجرایی حکومت پیروزی آقای رحمانی را تبریکی دادند. در خبرنامۀ ارگ به نقل از آقای غنی آمده است: «امیدوارم قوۀ ثلاثۀ کشور در پرتو قانون اساسی و روحیۀ همکاری با همدیگر در راستای خدمت‌گذاری به مردم و تعالی و ترقی کشور بیشتر از پیش تلاش کنند».
رییس اجرایی نیز در صفحۀ رسمی فیسبوکش ابراز امیدواری کرده است که نماینده‌گان مجلس «با درک مسوولیت بزرگی که در قبال مردم و کشور دارند، به زودی به وظایف‌شان در عرصه‌های قانون‌گذاری، نظارت از اعمال حکومت و نماینده‌گی شایسته از مردم بپردازند».
گفتنی است که دور نخست انتخابات ریاست مجلس بی‌نتیجه پایان یافت و از میان نامزدان کسی نتوانست بیشترین رأی را به دست آورد. در دور دوم انتخابات ریاست مجلس، کمال ناصر اصولی و آقای رحمانی رقابت کردند که در نهایت، آقای رحمانی ۱۲۳ رأی به دست آورد و آقای اصولی این نتیجۀ را نپذیرفت و در مجلس نماینده‌گان جنجال برپا شد. برخی از نماینده‌گان طرفدار آقای اصولی اجازه نمی‌دادند آقای رحمانی به کرسی ریاست مجلس تکیه زند. آنان یک رأیی که در اخیر آن یک نقطه گذاشته شده را نمی‌پذیرفتند و خواهان باطل شدن آن بودند.
در نهایت پس از کش‌وقوس‌های بیش از یک ماه، رأیی که بالای آن توافق نمی‌شد به رأی‌گیری گذاشته شد و اعلام شد، در صورتی که اکثریت نماینده‌گان به باطل نبودن آن رأی‌دهند، آقای رحمانی برنده است و می‌تواند به کرسی ریاست مجلس تکیه زند و در صورتی که اکثریت وکیلان به باطل بودن آن رأی دهند، انتخابات مجدد برگزار شود و کسی که بیشتری رأی را به دست آورد، با آقای رحمانی بار دیگر وارد رقابت انتخاباتی شوند.
سرانجام، اکثر نماینده‌گان مجلس به باطل بودن یک رأی جنجالی رأی دادند و انتخابات مجدد برگزار شد. در فرجام آقای خان محمد وردک بیشترین رأی را از میان نماینده‌گان تازه نامزد شده به دست آورد و دیروز با آقای رحمانی وارد رقابت شد و در سرانجام، میدان را به آقای رحمانی واگذار کرد و پیروزی میررحمان رحمانی را به عنوان رییس مجلس، تبریک گفت.
در بیشتر از ۴۰ روز از نخستین انتخابات ریاست مجلس نماینده‌گان، اعضای این مجلس با هم درگیری لفظی و فزیکی نیز کردند. در این میان، اتهام‌های زیادی نیز در این مدت به اعضای مجلس وارد شد. مردم و برخی از اعضای مجلس، عدۀ دیگری از هم‌صنفان‌شان را متهم به قوم‌گرایی، مسوولیت‌ناپذیری و گرفتن پول از نامزدان ریاست مجلس کردند. در سوی دیگر، حکومت به ویژه ارگ ریاست جمهوری نیز متهم به دخالت در امور این مجلس متهم است و گفته می‌شد ارگ ریاست جمهوری از برخی وکلا حمایت کرده و آنان را تحریک به برپا کردن جنجال در این مجلس می‌کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.