نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد، خطاب به حکومت: رسانه‌های آزاد را معاف کنید!

گزارشگر:ناجیه نوری / چهار شنبه 27 جدی 1396 - ۲۶ جدی ۱۳۹۶

نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، اخذ مالیات و محصولات از رسانه‌های آزاد را برخلاف روحیۀ اصل آزادی بیان و ناعادلانه خوانده و از حکومت خواست تا برای رفع این مشکل راه‌کار مناسب را در پیش گیرد.
mandegar-3عبدالمجیب خلوتگر رییس عمومی نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان از رییس حکومت وحدت ملی خواست تا با صدور حکم جدا گانۀ از مسوولان در شهرداری‌ها بخواهد تا اخذ مالیه از رسانه‌های آزاد را به عنوان جواز خدمات شهری متوقف نمایند، زیرا رسانه‌های افغانستان توان‌ پرداخت مالیات مضاعف را ندارند.
رییس عمومی نی این سخنان را در یک نشست خبری که روز گذشته ۲۶ جدی/ دی در کابل برگزار شده بود، ابراز داشت.
عبدالمجیب خلوتگر رییس عمومی نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد در این نشست خبری، در پی گسترش نا امنی‌ها در ولایت غزنی و بی توجهی مقامات محلی در تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران و تأسیسات رسانه‌یی در آن ولایت تاکید کرد که جلو سقوط آزادی بیان در ولایت غزنی را بگیرید.
رییس عمومی نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد گفت: ادامۀ ناامنی در غزنی سبب نگرانی شدیدخبرنگاران، مالکان رسانه‌ها و نهاد‌های صنفی و حامی‌خبرنگاران شده است.
رییس عمومی دفتر نی به خبرنگاران گفت: مقامات محلی در ولایت غزنی، خبرنگاران را به بهانۀ افتتاح پروژه و یا تهیۀ گزارش از محلات که نام نمی‌گیرند؛ به خط مقدم جنگ و یا به ولسوالی‌های دوردست انتقال می‌دهند. بدون این که به آن‌ها گفته شود به کجا انتقال داده می‌شوند و یا ترتیبات ایمنی شان را در نظر بگیرند جان‌های شان را به خطر می‌اندازند.
به گفته او: مالکان و مدیران رسانه‌های ولایت غزنی از سوی طالبان تحت فشار قرار دارند که به آن‌ها مالیه پرداخته شود، اما هنگام که این مسئله را با مسؤلان امنیتی در میان می‌گذارند، با بی توجهی مقامات مسوول مواجه می‌شوند و یکی از مسؤلان امنیتی ولایت غزنی به مدیر یک رسانۀ خصوصی گفته است: «که اگر می‌خواهید به طالبان مالیه بپردازید، بپردازید چرا نزد ما آمده اید!»
خلوتگر گفت: خبرنگاران ولایت غزنی، پس از نشر گزارش‌های مبنی بر فساد مالی و اداری در آن ولایت از سوی کسانی که در گزارش‌ها افشاء شده باشند تهدید می‌شوند و گاهی هم به خشونت‌های مختلف مواجه می‌شوند، در کل خبرنگاران مجبور به خود سانسوری می‌شوند.
به گفته او: نشرات محلی در ولایت غزنی متوقف می‌شود؛ پس از افزایش تهدید‌ها و فشار‌های که از سوی گروه‌های تروریستی بر رسانه‌ها اعمال می‌گردد، شماری ازرسانه‌های محلی نشرات شان را توقف داده و شماری هم به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی مسدود شده اند.
او تاکید کرد: رادیو تلویزیون ملی ولایت غزنی از حدود سه سال پیش به دنبال یک حملۀ انتحاری در ریاست اطلاعات و فرهنگ آن ولایت نشرات ندارد. رادیو کلید به دنبال افزایش تهدید‌های امنیتی؛نشرات محلی‌اش را توقف داد، تلویزیون محلی آفتاب، رادیو امید جوان و رادیو دهکده به دلیل مشکلات اقتصادی خاموش شده اند؛ اما رادیوی محلی دهکده ده باره با یک روی‌کرد جدید به نشرات آغاز نموده است.
رییس عمومی نی همچنان به خبرنگاران گفت: رادیو تلویزیون خصوصی غزنویان نیز هشدار می دهد که اگر همین وضعیت ادامه یابد و مجبور به پرداخت پول‌های هنگفت زیر نام مالیه و محصولات به دولت و به گروه های مخالف دولت شوند، ناگزیر اند تا درب رسانۀ شان را ببندند.
به باور خلوتگر: مشکل عدم دسترسی به اطلاعات که خبرنگاران و رسانه‌های سراسر افغانستان دامن‌گیر آن است؛ اما رسانه‌ها و خبرنگاران ولایت غزنی بیشتر از همه از این ناحیه به مشکل مواجه هستند.
به گفته او: بحران اقتصادی/مالی؛ مشکلی دیگریست که رسانه‌های محلی ولایت غزنی را به شدت نگران ساخته است. برعلاوۀ این که حکومت برای رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌ها تلاش نکرده است، تمدید جواز نشراتی وزارارت اطلاعات وفرهنگ، جواز فریکونسی در وزارت مخابرات و جواز خدمات شهری از سوی شهرداری‌ها از لحاظ اقتصادی کمر رسانه‌های ولایت غزنی را شکسته است.
براساس گزارش نی، خبرنگاران در ولایت غزنی می‌گویند؛ به محتوای هیچ قرارداد که دولت با شرکت‌های خصوصی می‌بندند؛ دسترسی ندارند. ریاست مخابرات ولایت غزنی با خبرنگاران مصاحبه نمی‌کند و می‌گویند از وزارت مخابرات برای آن‌ها مکتوب فرستاده شده که با خبرنگاران مصاحبه نکنند، زمانی که خبرنگار از آن‌ها می‌خواهد مکتوب رسمی‌وزارت مخابرات را نشان بدهند، با برخورد اهانت آمیز مسؤلان ریاست مخابرات مواجه می‌شوند. ریاست معارف ولایت غزنی نیز در زمینۀ دسترسی به اطلاعات با خبرنگاران همکاری ندارد، خبرنگاران در ولایت غزنی اسنادی را مبنی براین که پول‌های زیادی در ساختن میز و چوکی‌های معارف حیف و میل شده است دریافت کرده اند؛ اما با مراجعه به ریاست معارف ولایت غزنی که بفهمند در قرارداد چه گونه تذکر رفته است که میز و چوکی مکاتب با چه کیفیت ساخته شود، به معلومات دسترسی پیدا نمی‌کنند. پس از چند مدتی ریاست معارف میز و چوکی‌های را که ادعا وجود داشت با کیفیت پایین تر از آن‎‌چه در قرارداد تذکر رفته است تهیه شدهاست، به ولسوالی‌های نا امن که خبرنگاران به آن دسترسی ندارند، انتقال می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.