وزیر صحت‌ عامه: ۱۸۰۰ رویداد ایدز در افغانستان به ثبت رسیده است

گزارشگر:چهارشنبه 11 قوس 1394 - ۱۰ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3فیروزالدین فیروز وزیر صحت می‌گوید که در سراسر کشور ۱۸۰۰ مورد بیماری ایدز ثبت شده که ۱۴۰۰ مورد از آن مردان، ۳۲۷ مورد زنان و ۶۶ مورد دیگر مربوط به کودکان می‌باشد.
آقای فیروز که در نشست روز جهانی مبارزه با ایدز سخنرانی می‌کرد، دربارۀ آمار ارایه شدۀ وزارت صحت گفت که نسبت به کشورهای دیگر، شمار بیماران مبتلا به ایدز در افغانستان بسیار کمتر است. گفته می‌شود که در جهان ۳۶ میلیون نفر به بیماری ایدز و اچ‌آی‌وی دچار هستند.
وزیر صحت می‌گوید که هر لحظه خطر افزایش شمار مبتلایان به ایدز وجود دارد. وی همجنس‌بازی و استفاده از مواد مخدر به وسیلۀ ابزارهای تزریقی را از عوامل مهم افزایش آمار این بیماران دانست. اما آقای فیروز می‌گوید که برای جلوگیری از بیماری ایدز وزارت صحت برنامه‌های مشخصی را روی دست گرفته است.
در این نشست، ادریس یکی از بیماران مبتلا به ایدز، طی سخنانی از مردم خواست تا به بیمارانی همچون او به چشم حقارت و تبعیض نگاه نکنند؛ ادریس می‌گوید که او صرفاً یک مریض است نه جرمی انجام داده و نه گناهی مرتکب شده است.
همچنین در نشست تجلیل از روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در ولایت هرات، پزشکان این ولایت آمار به ثبت رسیده از بیماران مبتلا به ایدز را ۱۹۵ نفر می‌دانند که از این میان ۱۷۵ مورد مرد، ۱۶ مورد زن و ۶ مورد دیگر کودک هستند.
داکتر ایمان چانکای نمایندۀ سازمان صحت جهانی، در این نشست گفت که سالانه نزدیک به ۱٫۵ میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری ایدز جان‌شان را از دست می‌دهند. بانو چانکای می‌گوید نظر به آمار جهانی، آمار افراد مصاب به ایدز در افغانستان بسیار کم است؛ اما در هر صورت باید سطح کیفی خدمات صحتی برای بیماران مبتلا به ایدز بالا برده شود.
بیماری ایدز توسط خون ناپاک، زرق مواد مخدر، همجنس‌گرایی، ابزار غیرصحتی آرایشگاه‌ها و شفاخانه‌ها از شخصی به شخص دیگر سرایت می‌کند. علایم اولیۀ این بیماری نیز کاهش وزن، اسهال و سرفه‌های دوامدار می‌باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.