چـاقی فقـط یک «انتخـاب» نیست

گزارشگر:دکتر فتـحی - ۱۸ سرطان ۱۳۹۸

بخش دوم و پایانی/

mandegar۵٫ مقاومت به لپتین
لپتین، هورمونی بسیار مهم است که به تنظیم اشتها و سوخت‌وساز کمک می‌کند. این توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود و یک سیگنال به بخشی از مغزِ ما می‌فرستد و به ما می‌گوید از خوردن جلوگیری کنیم.
لپتین مقدار کالری‌یی که مصرف می‌کنیم و همچنین مقدار چربی ذخیرۀ بدنِ ما را تنظیم می‌کند. بیشتر چربی‌های موجود در سلول‌های چربی، لپتینِ بیشتری تولید می‌کنند. مردم چاق، مقادیر بسیار زیادی از لپتین تولید می‌کنند. با این حال، مردمِ چاق تمایل به یک بیماری به نام «مقاومت به لپتین» دارند. بنابراین حتا اگر بدنِ ما مقدار بسیاری از لپتین تولید کند، مغز نمی‌تواند ببیند و یا آن‌ها را به رسمیت بشناسد. هنگامی که مغز سیگنال لپتین را دریافت نمی‌کند، به اشتباه فکر می‌کند که ما هنوز گرسنه هستیم، حتا اگر ذخیرۀ چربی بدن بیش از حد باشد.

۶. آموزش ضعیف تغذیه
در جامعۀ ما، تبلیغات بی‌پایان، جملات سلامت، ادعاهای غذایی و غذاهایِ ناسالم وجود دارد. با وجود اهمیت تغذیه، به‌طور کُلی به کودکان و بزرگسالان آموزش داده نمی‌شود که چگونه درست غذا بخورند. به کودکان اهمیتِ یک رژیم غذایی سالم و تغذیۀ مناسب را آموزش دهید که نشان داده شده به انتخابِ بهتر در مراحل بعدیِ زنده‌گی کمک می‌کند. آموزش تغذیه، بسیار مهم است به‌ویژه هنگامی که عادات غذایی و شیوۀ زنده‌گی شکل می‌گیرد، زیرا شما آن‌ها را به بزرگسالی می‌برید.

۷. تنقلاتِ اعتیادآور
برخی از مواد غذایی می‌تواند کاملاً اعتیادآور باشند. اعتیاد به مواد غذایی آشغال، همانند اعتیاد به مواد مخدر است. در واقع، تا ۲۰٪ از مردم ممکن است از اعتیاد به مواد غذایی رنج ببرند و این عدد به حدود ۲۵٪ در افراد چاق و دارای اضافه‌وزن می‌رسد. هنگامی که شما به چیزی معتاد شوید، آزادی شما در انتخاب از دست می‌رود و شیمی مغزِ شما شروع به تصمیم‌گیری برای شما می‌کند.

۸. اثر باکتری‌های روده
دستگاه گوارشِ شما میزبانِ تعداد بسیار زیادی باکتری است که به عنوان میکروب روده شناخته شده‌اند. بسیاری از مطالعاتِ اخیر نشان داده که این باکتری‌ها فوق‌العاده برای سلامت مهم هستند. جالب توجه است که تمایل افراد مبتلا به چاقی به باکتری‌های روده از مردمِ با وزن طبیعی متفاوت است. این باکتری روده در افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق ممکن است در برداشت انرژی از مواد غذایی کارآمدتر باشند و ارزش کُل کالری از رژیم غذایی را افزایش دهند. حتا اگر درکِ ما از ارتباط بین وزن و باکتری روده محدود است، شواهد قانع‌کننده وجود دارد که این میکروارگانیسم‌ها نقش مهمی در پیش‌گیری و درمان چاقی دارند.

۹. محیط
در برخی مناطق، خرید مواد غذایی سالم یک گزینۀ ساده نیست. این مناطق معمولاً محله‌های شهری و یا روستاهایِ بدون دسترسی به مواد غذایی سالم و مقرون به صرفه می‌باشد. این عمدتاً به‌دلیل نبود فروشگاه‌های مواد غذایی و ارایه‌دهنده‌گانِ مواد غذایی سالم در نزدیکی آن‌ها است. مردم در این مناطق اغلب فقیر هستند و ممکن است دسترسی به یک وسیلۀ نقلیه برای سفر به مناطق دورتر برای خرید مواد غذایی نداشته باشند.
عدم تواناییِ خرید غذاهای سالم و تازه، خطر ابتلا به مشکلاتی مانند چاقی را افزایش می‌دهد. از دیگر عوامل محیطی، از جمله نورِ مصنوعیِ کمپیوتر، تلیفون و تلویزیون نیز ممکن است نقشی در چاقی داشته باشد. حتا اگر صفحۀ نمایش هم مناسب باشد، عدم تحرک سبب چاقی می‌شود. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور شب و تغییرات ریتم شبانه‌روزی داخلی نیز ممکن است به چاقی کمک کند.
مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که نور مصنوعی ممکن است ساعتِ شبانه‌روزیِ درونی را تغییر دهد و جونده‌گان بیشتر مستعد ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک هستند.
منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.