اولـویت کـدام است؟ «صلـح و انتخـابات درست مـدیریت نمـی‌شـوند»

- ۲۲ سرطان ۱۳۹۸

همه خواهان صلح و قطع خون‌ریزی هستند، اما مشکل این جاست که صلح و انتخابات افغانستان درست مدیریت نمی‌شود.
شماری آگاهان سیاسی با بیان این مطلب می‌گویند، همان‌گونه که جنگ افغانستان طولانی بود، صلح نیز به زمان بیشتر نیاز دارد، اما انتخابات یک امر ضروری است که اگر به دور از تقلب برگزار شود، کامی به طرف تأمین امنیت و صلح خواهد بود.
mandegarبااین حال، مسوولان در شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند، اگر بحث گفت‌وگوهای صلح جدی‌تر شود، بحث به تعویق رفتن انتخابات به عنوان یک گزینه مطرح می‌شود. به بور آنان، اگر طالبان وارد حکومت شوند، آیا با همین ۱۸ نامزد وارد مبارزات انتخاباتی می‌شوند. اگر چنین باشد در مناطق تحت کنترل طالبان ثبت نام صورت نگرفته‌است و معلوم نیست با این مشکل چگونه برخورد می‌شود.
این واکنش‌ها در پی گفت‌وگوهای صلح با طالبان و نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ابراز می‌شود.
قرار است به تاریخ ۶ اسد مبارزات انتخاباتی آغاز شود و به تاریخ ۶ میزان انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. اما این طرف بحث گفت‌وگوهای صلح جریان دارد و گفته می‌شود که اگر گفت‌وگوهای صلح نتیجه بدهد، انتخابات بار دیگر به تعویق خواهد رفت.
تاریخ برگزاری انتخابات سه بار به تعویق رفت، قرار بود انتخابات به تاریخ ۳۱ حمل سال روان برگزار شود، ولی سه ماه پیش کمیسیون انتخابات اعلام کرد که انتخابات با سه ماه تاخیر در ۲۹ سرطان برگزار می‌شود.
یوسف رشید رییس فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به این باور است که سایه صلح بر انتخابات سبب شده تا یکی را انتخاب کنیم.
او در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، صلح یک مسألۀ حیاتی و مهم است و همۀ خواهان قطع خون‌ریزی هستیم، اما مشکل این جاست که صلح و انتخابات افغانستان درست مدیریت نمی‌شود.
آقای رشید تأکید کرد، گاهی صلح در اولویت قرار می‌گیرد و گاهی هم انتخابات، اما مسأله اساسی این است که تاریخ صلح نامعلوم و تاریخ انتخابات مشخص است، بنابراین باید برای برگزاری انتخابات تصمیم بگیریم.
رییس فیفا خاطر نشان کرد، بحث صلح مردم را در یک سر درگمی قرار داده و مردم هیچ نمی‌دانند که آیا مذاکرات نتیجه خواهد داد و صلح خواهد آمد. زمان کمی به برگزاری انتخابات باقی مانده و اگر به طرف انتخابات نرویم خلای قدرت به وجود می‌آید.
وی افزود، اگر بحث گفت‌وگوهای صلح جدی‌تر شود، بحث به تعویق رفتن انتخابات به عنوان یک گزینه مطرح خواهد شد، اما مسأله این است که اگر طالبان وارد حکومت شوند، آیا با همین ۱۸ نامزد وارد مبارزات انتخاباتی می‌شوند. اگر چنین باشد در مناطنق تحت کنترل طالبان ثبت نام صورت نگرفته‌است و این مشکل چطور می‌شود.
آقای رشید همچنان گفت، درحال حاضر مردم در سردرگُمی به سر می‌برند و تمامی این سوالات بی‌جواب باقی مانده‌است. از لحاظ شکلیات مشکلات را که یاد کردیم نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات باشد، اما مسایل سیاسی (گفت‌وگوهای صلح) می‌تواند برگزاری انتخابات را تحت شعاع قرار دهد.
مسوولان در کمیسیون انتخابات در خصوص این‌که اگر گفت‌وگوهای صلح نتیجه بدهد و انتخابات به تعویق برود، شما چه برنامۀ دارید می‌گویند، کمیسیون انتخابات طبق پلان و برنامه به پیش‌ می‌رود و آماده‌گی لازم برای انتخابات گرفته شده است.
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که از لحاظ فنی این کمیسیون آماده‌گی لازم را برای برگزاری انتخابات دارند، اما مسایل سیاسی کار ما نیست و ما طبق برنامه کارهای لازم را به پیش می‌بریم.
اما سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل به این باور است که به تعویق انداختن انتخابات به خاطر صلح خیانت ملی و یک جنایت است و نمی‌تواند هیچ توحیۀ داشته باشد، بنابراین باید به طرف انتخابات برویم؛ اما نه مانند انتخابات پارلمانی سال پار که مملو از تخلف و تقلب بود.
این استاد دانشگاه می‌گوید، همان طور که جنگ افغانستان طولانی بود، صلح افغانستان نیز طولانی خواهد بود، اما انتخابات یک امر ضروری است که اگر به دور از تخلف و تقلب برگزار شود، کامی به طرف تأمین امنیت و صلح در کشور خواهد بود.
استاد سیحون افزود، اگر یک دولت قانون‌مند براساس رأی واقعی مردم ایجاد شود، بدون شک قدرت‌مند خواهد بو که به ساده‌گی کام‌های عملی را به طرف تأمین صلح خواهد برداشت.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، مردم افغانستان از اتفاقات پشت پردۀ گفت‌گوهای صلح بی‌خبر نگهداشته شدند و این روند از همان آغاز تاکنون غلط به پیش برده شده است.
او افزود، پس به تعویق انداختن انتخابات به خاطر صلح که معلوم نیست چه زمانی نتیجه می‌دهد، اشتباه است. منتظر ماندن به خاطر یک پروسۀ که معلوم نیست اتفاق بی‌افتد یا خیر، عقب ماندن از روندهای دموکراتیک کار نهایت احقمانه است.
استاد سیحون تصریح کرد، روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان با معیارهای مذاکرات صلح هیچ هم‌خوانی ندارد. یک گروه هراس‌افگن و تروریست با کمک نهادهای ناتوان دولتی افغانستان و به حمایت شیخ‌های عرب و استخبارات منطقه بزرگ شده و به آنان هویدا داد شده‌است.
او تاکید کرد، متاسفانه یک شمار سیاست‌مداران ناتوان و کم فهم هم با حضور در میز مذاکره با این گروه هراس‌افگن، به این گروه تروریستی مشروعیت بخشیدند و اکنون آنان به جای رسیدند که از موضع قدرت حرف می‌زنند و برای صلح شرط و شروط‌های ناممکن را مطرح می‌کنند.
این درحالی‌ست که تاکنون طالبان و امریکا شش بار در دوحه قطر گفت‌وگو کرده‌اند. در ششمین دور که هفت روز به طول انجامید هردو طرف اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.
پیش از برگزاری این نشست گروه طالبان گفته بود که در این دیدار بر سر چارچوب خروج نیروهای خارجی از افغانستان و این‌که از خاک افغانستان علیه کشور دیگر استفاده نشود، مذاکره خواهد کرد.
اکنون دور هفتم مذاکرات میان گروه طالبان و امریکا جریان دارد و از جزییات این نشست تاکنون چیزی گفته نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.