حکومت: تنهـا گفت‌وگـوهای داخلـی بـاعث تـوقف جنـگ مـی‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۳ سرطان ۱۳۹۸

سخنگویان ریاست حکومت وحدت ملی می‌گویند، تا زمانی که گفت‌وگوهای داخلی صلح آغاز نشود، درگیری متوقف نخواهد شد.
آگاهان اما باور دارند که در گفت‌وگوهای امریکا و طالبان در قطر، جنگ افغانستان به فراموشی سپرده شده است.
صمیم عارف، معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی با استقبال از تلاش‌های گفت‌وگوهای صلح که از طرف نهادهای و کشورهای مختلف صورت گرفته است، می‌گوید: این نشست‌ها امیدواری حکومت را برای ایجاد یک گفت‌وگوهای داخلی میان حکومت و طالبان، افزایش داده mandegarاست؛ زیرا به گفتۀ او، طرف‌های درگیر در جنگ، حکومت افغانستان و طالبان هستند.
آقای عارف که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: تازمانی که طرف‌های درگیر جنگ به صورت مستقیم گفت‌وگو نکنند، چنین نشست‌های شاید تأثیر آن‌چنانی نداشته و اجرایی نمی‌گردد.
معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی می‌گوید: دخیل شدن نمایندۀ ویژه آلمان در روند گفت‌وگوهای صلح به مشورت و خواست دولت افغانستان صورت گرفته است؛ زیرا برای حل چالش‌ها و جنگ جاری در افغانستان، نیاز به اجماع منطقه‌یی و جهانی است.
آقای عارف در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق صلح آیا ریاست حکومت وحدت ملی به ایجاد حکومت سرپرست موافقت خواهد کرد؟ گفت: در قانون اساسی، حکومت موقت و حکومت سرپرست جایگاه ندارد و در جرگۀ مشورتی صلح که نماینده‌گان از تمام ولایت‌های کشور اشتراک داشتند به این موضوع تأکید کرده‌اند.
به گفتۀ او، مردم نظام جمهوری می‌خواهند که اساس آن را قانون اساسی و تمثیل آن به اساس انتخابات صورت می‌گیرد.
این در حالی است که زلمی‌ خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان، هفت مرتبه با طالبان در قطر دیدار کرده است و روی چهار موضوع: آتش‌بس، خروج نظامیان امریکایی، تضمین امنیتی از خاک افغانستان و آغاز گفت‌وگوهای داخلی بحث کرده‌اند.
زلمی خلیل‌زاد، هفتۀ گذشته به رسانه‌ها گفت که در چهار مورد پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و اما به توافق نهایی نرسیده‌اند.
آقای خلیل‌زاد، گفته است که امریکا در تلاش پایان دادن جنگ افغانستان از طریق گفت‌وگو است و می‌خواهد یک میراث خوب به‌جا بماند.
از سویی هم، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، مذاکرات «بین‌الافغانی» دوحه را گامی پیش بر آغاز مذاکرات مستقیم میان طالبان و حکومت برای دست یافتن به صلح دایمی می‌داند.
رییس اجرایی با بیان این موضوع، در دیدار با شورای انسجام مجاهدان، دست‌یابی به صلح دایمی و عادلانه را از خواست‌های بنیادین حکومت و مردم خوانده است.
در همین حال، آگاهان باور دارند که روند گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان در قطر جنگ افغانستان به فراموشی سپرده است و امریکا می‌خواهد با یک رویکرد دیپلوماتیک، روند گفت‌وگوهای را به نفع خود تمام کند.
اسدالله ندیم، آگاه نظامی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: گفت‌وگوهای صلح در نهایت به یک نتیجه‌یی منجر می‌گردد، اما در روند گفت‌وگوهای صلح، جنگ افغانستان به فراموشی سپرده شده است.
آقای ندیم می‌گوید: در حالی که مذاکرات صلح داغ شده است، جنگ در افغانستان شدت گرفته است و طالبان برای امتیازگیری بهتر جبهات جنگ را داغ نگه‌میدارند.
آقای ندیم می‌گوید که در اولویت برنامه‌های صلح امریکا، باید آتش‌بس قرار می‌گرفت، در حالی که اکنون اولویت «خروج نیروهای امریکایی» و «ضمانت امنیتی» خاک افغانستان است؛ در حالی که اولویت ما خاموش شدن جنگ است که همه روزه قربانی می‌گیرد.
او گفت: بحث خروج نظامیان امریکایی تنها به طالبان نیست، حکومت و نهادهای و احزاب دیگری هستند که روی این برنامه ملاحظۀ خود را دارند.
آقای ندیم افزود: گروه‌های تروریستی بیشتر از این‌که خطری به کشورهای منطقه باشند، هشدار جدی به مردم افغانستان هستند و قربانی پیهم از این مردم می‌گیرند، به همین نسبت است که تأکید بر گفت‌وگوی طالبان با حکومت را دارند تا جنگ متوقف شود.
این آگاه نظامی باور دارد که فاصلۀ میان کمیتۀ نظامی و سیاسی طالبان وجود ندارد؛ زیرا طراح برنامه‌های سیاسی و جنگی طالبان پاکستان است و تکنیک‌های که در برنامه‌های سیاسی و نظامی پیش‌برده می‌شود به اساس برنامۀ است که در پاکستان طرح شده می‌شود.
آقای ندیم می‌گوید که خلیل‌زاد، در روند گفت‌وگوها طالبان از نهایت محافظه‌کاری استفاده می‌کند و به همین دلیل است که در رابطه به حملات انتحاری و انفجارهای که در ماه‌های اخیر و در جریان دور هفتم گفت‌وگو در کابل و غزنی اتفاق افتاد؛ حتا در توییتش خیلی نرم‌انگارانه واکنش داد و از برخی حملات حتا در حساب تویترش یاد آوری نکرد.
این در حالی است که حمدالله محب مشاور امنیت ملی، در دیدار با پیتر پراگل، سفیر جرمنی در کابل، نشست‌ «بین‌الافغانی» در کشور قطر را مهم خوانده است.
مشاور شورای امنیت، همکاری کشور آلمان و موسسه برغاف که در برگزاری نشست دوحه همکاری کرده و فرصت آن را مساعد ساخت تا نظریات، گفت‌وگوها و پیشنهادات پیرامون صلح مطرح گردد را گام مهم خواند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که به تاریخ ۶ -۷ ما جولای یک نشست «بین‌الافغانی» در کشور قطر با اشتراک نماینده‌گان از کابل و طالبان به میزبانی کشور آلمان و قطر در دوحه برگزار گردید. در این نشست که ۷۱ تن از نماینده‌گان، جامعۀ مدنی، فعالان حقوق زن و اعضای شورای عالی صلح و حکومت و طالبان و نماینده‌های از قطر و اروپااشتراک داشتند، روی مکانیسم آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» و کاهش حملات انتحاری و انفجار بحث صورت گرفت.
این در حالی است که در هفتمین دور گفت‌وگوهای صلح، طالبان اعلام کرده اند که اکنون واشنگتن با هیأت گفت‌وگو کنندۀ این گروه روی پیش‌نویس طرح خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان کار می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.