فرمانده پولیس پس از سقوط کران و منجان: در هشت‌ماه یک گلوله هم به ما کمک نشد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۳۱ سرطان ۱۳۹۸

بیش از صد مرتبه به یاور داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، سوق ادارۀ وزارت‌خانه‌های دفاع و داخلی تماس گرفتم تا برای ما نیروی کمکی فرستاده شود، اما یک گلوله هم برای ما کمک صورت نگرفت و مرکز ولسوالی و فرماندهی امنیه به دست طالبان سقوط کرد.
فرمانده امنیه ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان با بیان این مطلب می‌گوید که بیش از هشت می‌شود که این ولسوالی زیر تهدید جدی قرار دارد، اما با درخواست‌های مکرر از مرکز و سوق ادارۀ مراکز امنیتی ولایت‌های همجوار، کسی برای ما یک گلوله کمک نکرد.
mandegarعبدالولی حسینی، فرمانده امنیه ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: مرکز ولسوالی و فرماندهی امنیه ولسوالی کران و منجان، شام یک‌شنبه به دست گروه طالبان سقوط کرد.
آقای حسینی، سقوط این ولسوالی به دست طالبان را ناشی از بی‌توجهی نهادهای امنیتی نسبت تهدیدهای امنیتی این ولسوالی می‌داند و می‌گوید: دولت نسبت به تهدید‌های امنیتی این ولسوالی بی‌توجهی کرد.
آقای حسینی با اشاره به نیروهای امنیتی موجود در این ولسوالی می‌گوید: تعداد سربازان قطعۀ امنیتی معدن لاجورد ۱۵۰ تن هستند، اما تنها ۵۰ سرباز سلاح دارند و فرماندهی امنیه ولسوالی کران منجان فقط ۳۰ سرباز دارد که در برابر دشمن خیلی اندک است.
در همین حال، یک منبع محلی از ولسوالی انجمن ولایت بدخشان در تماس به روزنامۀ ماندگار گفت که نیروهای طالبان قوماندان ملک یکی از فرماندهان محلی را در محاصره قرار داده و فرزندش را در یک نبرد اسیر گرفته اند.
این منبع می‌گوید که یکی از فرماندهان محلی طالبان که پس فرمانده ملک را در اسارت دارد به او هشدار داده که اگر به‌زودی به طالبان تسلیم فرزندش را اعدام خواهد کرد.
این منبع می‌گوید، فرمانده ملک که از چهره‌های بانفوذ محلی و از فرماندهان پیشین جهادی است در واکنش به اسارت فرزندش خانوادۀ فرمانده طالبان را به محاصره گرفته و به فرمانده طالبان گفته اگر فرزندش به قتل برسد، خانوادۀ فرمانده طالب مصون نخواهد بود.
روزنامۀ ماندگار در تماس با مسوولان محلی بدخشان به تایید و یا رد این مورد نشد.
باشنده‌گان محلی بدخشان می‌گویند که فرمانده ملک یکی از معادن را در اختیار دارد و پیوسته معادن باعث نزاع در این ولایت شده است.
عبدالولی حسینی، فرمانده امنیه ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان در ادامۀ صحبت‌هایش با ماندگار می‌گوید که شام روز یک‌شنبه ولسوالی و مرکز فرماندهی آن به دست طالبان سقوط کرده است.
به گفتۀ او، نیروهای امنیتی ولسوالی کران به دهکدۀ موسوم به «اسکازر» عقب‌نشینی کرده‌اند و در برابر طالبان می‌جنگند، اما فشار اصلی جنگ از طرف مردم دفع گردیده است. به گفتۀ او: شب یک‌شنبه اگر مردم در برابر طالبان نمی‌ایستادند و جنگ مدیریت نمی‌شد، طالبان تمام این ولسوالی را در اختیار می‌گرفتند؛ نیروهای امنیتی تجهیزات ندارند که در برابر طالبان مبارزه کنند.
او می‌گوید تاهنوز پنج تن از نیروهای خیزش مردمی کشته و یک تن زخمی شده است و به طالبان نیز تلفات سنگین وارد گردیده است. به گفتۀ او، به پولیس و سربازان قطعۀ امنیتی معدن لاجورد آسیبی نرسیده است و کسانی که توسط گروه طالبان اسیر گرفته شده بودند را نیز طالبان آزاد کرده‌اند و تنها یک فرد به‌نام فرزند حاجی ملا فتاح را با خود برده‌اند.
آقای حسینی، از سقوط تمام این ولسوالی به دست طالبان هشدار می‌دهد و می‌گوید: «در صورت نرسیدن نیروی کمکی، احتمال سقوط تمام این ولسوالی به دست طالبان می‌رود».
آقای حسینی همچنان، می‌گوید: بیش صد مرتبه به نهادهای مختلف و یاور داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی تماس گرفته از احتمال سقوط این ولسوالی و نبود امکانات و تجهیزات گزارش داده است، اما هیچ پاسخی در یافت نکرده است.
او گفت: «به فرماندهی امنیه ولایت و والی بدخشان، یاور داکتر عبدالله، سوق ادارۀ وزارت دفاع، داخلۀ، سوق ادارۀ قول اردوی مزار و کندز و لوای بدخشان، تماس گرفته و خواستار نیروی کمکی شده است، اما این نهادها هیچ اقدام انجام نداده‌اند».
آقای حسینی در رابطه معدن سنگ لاجورد بدخشان می‌گوید که زمانی این معدن به دست طالبان سقوط کرد، کار در این معدن متوقف بود و سنگ انباشته شدۀ وجود نداشت که طالبان آن را انتقال بدهند.
او گفت که باشنده‌گان دهکدۀ موسوم به «ور و ورزو» ولسوالی کران و منجان از دست طالبان به دهکدۀ اسکازر بیجا شده‌اند.
پیش از این شمار از اعضای شورای ولایتی بدخشان نیز سقوط ولسوالی کران منجان را ب دست گروه طالبان تایید کرده اند.
این در حالی است که در حال حاضر ولسوالی‌های وردوج و یمگان این ولایت تحت ادارۀ طالبان قرار دارد، اما ولسوالی‌های جرم، ارغنجخواه، تگاپ، کران و منجان دچار تهدید شدید امنیتی بودند.
ولایت بدخشان در شمال‌شرق کشور موقعیت دارد و با کشورهای پاکستان، چین و تاجیکستان هم مرز است. بدخشان علاوه بر اینکه منابع طبیعی و ثروت غنی زیرزمینی دارد، یک منطقه استراتژیک بوده و برای جنگ‌های چریکی مساعد است، همچنان ولسوالی کران و منجان ۸ هزار نفوذ دارد و به دلیل وجود معدن سنگ قیمتی لاجورد، این ولسوالی برای طالبان از اهمیت خاص برخور دار است.
سخنگوی گروه طالبان نیز ادعا کرده است که ولسوالی کران و منجان به دست این گروه سقوط کرده است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در حساب تویترش نگاشته است که این ولسوالی در یک حملۀ تهاجمی شام شنبه به دست گروه طالبان افتاده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.