شورای ولایتی بدخشان: ۷۰درصدِ برخی ولسوالی‌های بدخشان در اختیار دولت نیست

گزارشگر:رعنا نظری - ۰۵ اسد ۱۳۹۸

شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که ۷۰ درصد برخی از ولسوالی این ولایت به دست طالبان قرار دارد.
آنان ادعا می‌کنند که دولت هیچ همکاری برای عقب‌راندن طالبان در این ولایت انجام نداده است.
از سویی هم، وزارت دفاع کشور با رد این ادعا می‌گوید که سه ولسوالی این ولایت به دست گروه طالبان قرار دارد، اما سایر ساحات تحت کنترل دولت است.
mandegarوزارت دفاع ملی، می‌گوید: نیروهای امنیتی حملات تهاجمی را در برابر گروه طالبان راه‌اندازی کرده‌اند و این کار سبب شده است که تمرکز طالبان به مناطقی سوق داده شود که نیروهای امنیتی اندک در آنجا حضور دارند.
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به این موضوع در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت که سقوط ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان نیز با این ترفند به دست گروه طالبان سقوط کرد.
آقای امان می‌گوید که حملات هوایی بر موضع دشمن در این ولایت به‌ویژه ولسوالی کران و منحان، جریان دارد و عنقریب عملیات زمینی نیز آغاز می‌گردد.
به گفتۀ او، عملکرد طالبان در ولسوالی کران منجان تحت نظر نیروهای امنیتی قرار دارد.
معاون سخنگوی وزارت دفاع با رد این ادعا که ۷۰ درصد ساحات چندین ولسوالی تحت قلمرو طالبان است، می‌گوید: تنها دو یا سه ولسوالی بدخشان در دست طالبان قرار دارد و در سایر نقاط این ولایت، نیروهای امنیتی قدرتمندانه حضور دارند.
رییس شورای ولایتی بدخشان اما ادعا می‌کند که ۷۰ درصد از ساحا برخی ولسوالی این ولایت به دست طالبان قرار دارد.
بشیر صمیم رییس شورای ولایتی بدخشان با اشاره به سقوط ولسوالی کران و منجان به دست طالبان، گفت: قاری شریف، یکی از افسران قطعه امنیتی معدن لاجورد ولایت بدخشان در تبانی با طالبان، این ولسوالی را به نفع گروه طالبان سقوط داده است.
آقای صمیم در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، می‌گوید: ولسوالی کران و منجان، یمگان و وردوج، به صورت کامل به دست طالبان است و در فصل گرما سال جاری؛ طالبان بر ۷۰ درصد از ولسوالی‌های، تگاب، تشکان و ارغنجخواه دست یافته‌اند.
آقای صمیم همچنان می‌گوید: دولت هیچ برنامۀ برای فرستادن نیروهای کمکی به این ولایت ندارد و ولسوالی کران و منجان به دلیل همین غفلت سقوط کرد.
این در حالی است که هفتۀ گذشته فرمانده پولیس ولسوالی کران و منجان به روزنامۀ ماندگار گفت که در مدت هشت ماه که زیر تهدید امنیتی قرار داشته‌اند با تماس مکرر به مرکز، یک گلوله هم به آنان کمک صورت نگرفته است.
مرکز ولسوالی ئ فرماندهی پولیس کران و منجان که در آن معدن سنگ قیمتی لاجورد نیز قرار دارد، شام دوشنبه هفتۀ گذشته به دست طالبان سقوط کرد.
در همین حال، مسوولان ولسوالی نُسی ولایت بدخشان از سقوط این ولسوالی به دست طالبان خبر می‌دهند. ابراهیم قیومی، ولسوال نُسی ولایت بدخشان به رسانه‌ها گفته است که گروه طالبان که همه روزه به شمارشان افزود می‌شو در تلاش حمله بالای این ولسوالی هستند.
آقای قیومی تاکید می‌کند که در حال حاضر شمار نیروهای امنیتی این ولسوالی در مقایسه با طالبان خیلی اندک است و از سویی هم نیروهای امنیتی با سلاح های سنگین مجهز نیستند.
او می‌گوید که این موضوع را بارها با مرکز ولایت و کابل مطرح کرده است، اما باوجود تعهدات تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
همچنان، باشنده‌گان ولسوالی نُسی ولایت بدخشان، می‌گویند که برخی دهکده‌های این ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده است.
باشنده‌گان محل ادعا می‌کنند که در حال حاضر دهکده‌های رادوج، زغر و قوغذ در کنترل طالبان قرار دارد و طالبان تلاش می‌کنند تا مرکز این ولسوالی را به دست گیرند.
خبر از سقوط ولسوالی‌های ولایت بدخشان در حالی بیان می‌گردد که زلمی خلیل‌زاد به خاطر ادامۀ دور هفتم گفت‌وگوهای صلح وارد کابل شده و در دیدار با مقامات حکومت وحدت ملی، روی نقشۀ آیندۀ روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان بحث کرده است. گفت‌وگوهای امریکا و طالبان برای پایان جنگ افغانستان در دوحه مرکز قطر جریان دارد،اما افزایش ناامنی در پایتخت و ولایت‌های کشور نگرانی جدی را ایجاد کرده است. گروه طالبان هفتۀ گذشته سه حملۀ پیهم انتحاری را در شهر کابل راه‌اندازی کردند که در آن نزدیک به ۲۰ تن کشته شدند که بیشترشان افراد ملکی بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.