سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان در افغانستان افزایش یافته است

- ۰۸ اسد ۱۳۹۸

سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود در مورد تلفات جنگ ۱۸ ساله افغانستان اعلام کرد سرعت و شدت کشتار شهروندان غیرنظامی افغانستان شوک‌آور و غیرقابل قبول است. برنامۀ امدادی ملل متحد در افغانستان در گزارش خود اعلام کرد: با اینکه میزان تلفات غیرنظامیان در نیمۀ اول سال ۲۰۱۹ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته، اما غیرنظامیان در این کشور همچنان به طرز ناراحت‌کننده‌یی کشته و زخمی می‌شوند.
mandegarیوناما در این گزارش هشدار داده هنوز غیرنظامیان در افغانستان به راحتی کشته می‌شوند به طوری که در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۳۶۶ نفر کشته و ۲۴۴۶ نفر در این کشور زخمی شده‌اند
هیأت کمک رسان سازمان ملل در افغانستان در این جدیدترین گزارش خود آورده، حملات زمینی و درگیری‌ها پس از بمب‌های دست ساز و حملات هوایی علت بیشتر این تلفات غیرنظامیان است.
در گزارش این هیأت کمک رسان آمده است، طالبان و نیروهای داعش بین بازۀ زمانی اول جنوری تا ۳۰ جون، ۵۳۱ شهروند افغانستان را کشته و ۱۴۳۷ تن دیگر را نیز زخمی کرده‌اند. گروه‌های افراط‌گرا به عمد ۹۸۵ غیرنظامی از جمله مقام‌های دولتی، ریش‌سفیدان قبایل، نیروهای کمک رسان و روحانیون را هدف قرار می‌دهند. همچنین، نیروهای حامی دولت افغانستان در نیمه نخست سال جاری میلادی تا ۳۰ جون، ۷۱۷ غیرنظامی را کشته و ۶۸۰ تن دیگر را نیز زخمی کرده‌اند که رشد ۳۱ درصدی نسبت به بازه زمانی ۲۰۱۸ دارد.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است، دست کم ۱۴۴ زن و ۳۲۷ کودک کشته و بیش از ۱۰۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. حملات هوایی نیز باعث مرگ و زخمی شدن ۵۱۹ غیرنظامی از جمله ۱۵۰ کودک شده است.
ریچارد بنت، رییس حقوق بشر این هیات کمک رسان گفته است که حقیقت این است که تنها اقدام مشخص برای جلوگیری از کشته غیرنظامیان، تبعیت از قوانین بین‌المللی و کاهش تنش در جنگ است که به کاهش آلام غیرنظامیان منجر می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.